Het runnen van een eigen bedrijf komt met zijn voor- en nadelen. Een van de meest voorkomende problemen waar ondernemers mee kampen is het blijven aantrekken van klanten. De volgende tien strategieën helpen je – zonder twijfel – aan meer klanten!
- Actief deelnemen aan Facebook-groepen
Veel mensen beweren dat ‘Facebook voor bedrijven dood is’. Omdat Facebook-pagina’s nu een klein organisch bereik hebben (3% – yikes!), is het gemakkelijk aan te nemen dat het hele platform nutteloos is. Maar Facebook als geheel kan een geweldige manier zijn om klanten te vinden en je bedrijf op te bouwen. Dit is hoe: sluit je aan bij Facebook-groepen waar jouw ideale klant rondhangt. Als je bijvoorbeeld een grafisch ontwerper bent, wil je misschien lid worden van groepen die zich richten op bloggers of eigenaren van kleine bedrijven, aangezien dat de mensen zijn die jouw diensten nodig hebben. Wees dan, in plaats van jezelf te promoten, behulpzaam wanneer mensen vragen stellen in deze groep. Dat is in principe alles wat je hoeft te doen! Biedt mensen advies en laat je doelgroep kennis maken met jouw expertise én je profiel (dat hopelijk gekoppeld is aan de website van jouw bedrijf).
- Creëer blogcontent voor dé ideale klant
Eén van de beste, niet reclame-achtige manieren om klanten te werven, is door blogposts te schrijven die jouw ideale klant graag zou willen lezen. Ben je een persoonlijke stylist? Deel tips met de meest flatterende stijlen voor elk lichaamstype. Ben je een tekstschrijver? Schrijf een bericht over het maken van een mooie homepagina. Ben je een webdesigner? Deel advies over het gebruik van WordPress. Dat haalt ze niet alleen naar je website, maar geeft ook aan hoeveel kennis jij in je vakgebied hebt. Zo verkoop je in feite iets, zonder daadwerkelijk te verkopen. Je mag je vaardigheden laten zien zonder je lezers iets op te dringen. Natuurlijk kun je hierbij ergens op je blogcontent een link of afbeelding plaatsen naar je daadwerkelijke dienst of product.
- Verbeter je klantproces door om feedback en verwijzingen te vragen
Neem even de tijd en breng letterlijk (op papier) in kaart hoe jouw klantproces eruit ziet. Probeer heel specifiek te zijn en dit proces zo goed mogelijk te stroomlijnen. Door dit proces te perfectioneren en alles zo soepel mogelijk te laten verlopen voor je klanten, vergroot je de kans dat jouw klanten hun vrienden, familie of collega’s naar jou doorverwijzen. Het kan ook zinvol zijn om feedback te vragen aan klanten waarmee je hebt samengewerkt en deze op je website en socialmediakanalen te plaatsen.
- Werk met klanten die een groot, betrokken netwerk hebben
Samenwerken met klanten die een groot bereik hebben is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar toch kan het je in een korte tijd meer bekendheid opleveren. Door samen te werken met een grote klant, kom je al snel in contact met andere grote klanten en zo zorg je ervoor dat je bedrijf blijft groeien en je meer klanten aantrekt. In plaats van te wachten op een grote klant, kun je er zelf een benaderen. Om de deal te bezegelen kun je jouw diensten tegen een scherpe korting aanbieden. Het kan geen kwaad om te proberen en het kan een enorme impact hebben op je bedrijf als je de juiste persoon benadert. Zorg wel dat wanneer je voor deze weg kiest, je genoeg uit de samenwerking haalt.
- Wees actief op socialmedia
Actief zijn op socialmedia zorgt voor vertrouwen en vergroot je bereik. De sleutel is ook hier om een normaal mens te zijn – geen verkoper. Laat de naam van je bedrijf in je gebruikelijke berichten vallen en laat zien hoe het er ‘achter de schermen’ aan toe gaat door het dele van leuke video’s en foto’s. De meeste klanten willen zaken doen met echte mensen en door je echte leven te delen, in combinatie met je bedrijf, groeit er een speciaal soort vertrouwen dat klanten zal aanmoedigen om met jou samen te werken. Bovendien zorgt socialmedia ook voor interactie als je anderen erbij betrekt. Tag andere bedrijven bijvoorbeeld in foto’s: zo prikkel je jouw volgers om ook met jou in zee te gaan.
- Reconnect met klanten uit het verleden om te zien of je ze ergens bij kunt helpen
Neem je nooit contact op met eerdere klanten om te zien of ze extra hulp nodig hebben? Begin er dan nu mee! Stuur ze gewoon eens een e-mail om te vragen hoe het met ze gaat en of je ze ergens bij kunt helpen. Vaak zullen ze wel hulp nodig hebben, maar hebben ze net dat extra duwtje nodig om jou bovenaan hun prioriteitenlijst te plaatsen. Misschien heb je onlangs iets ontdekt waarvan je denkt dat het een klant uit het verleden zeker zal helpen; zoals een e-book dat je net hebt geschreven en waarvan je weet dat ze het leuk zouden vinden. Stuur deze klanten een reminder om ze hiervan op de hoogte te stellen. Als jouw intenties echt zijn, zullen je klanten dit niet zien als verkooptruc, maar hechten ze er juist veel waarde aan.
- Deel je expertise door gastenblogs op andere sites
Met gastbloggen kun je jouw expertise delen met het publiek van iemand anders, wat hopelijk zorgt voor meer bezoekers naar je website en meer interesse in jouw services. Zoek een blogger of bedrijf met een publiek dat geïnteresseerd zou zijn in je diensten en stuur ze een e-mail om te zien of ze je toestemming willen geven om als gast op hun website te posten. Behandel deze post overigens niet als advertentie, maar wees authentiek, behulpzaam en schrijf met je doelgroep in gedachten. Je bericht moet daarbij terugverwijzen naar jouw website en idealiter content bevatten waarin je diensten worden vermeldt.
- Werk aan je SEO
Als je hard werkt aan zoekmachineoptimalistatie (SEO), zul je je erover verbazen hoeveel klanten Google nog naar je website toe leidt. Bepaal een aantal trefwoorden die jouw website beschrijven (wees specifiek) en blaas je SEO op!
- Focus je op een specifiek publiek
Het is moeilijk om je bedrijf te laten groeien en meer klanten te trekken als je jezelf over de hele wereld op de markt brengt. Je kunt je bedrijf veel sneller laten groeien door je op een specifieke doelgroep te richten. Ook kun je meer in rekening brengen als je jouw diensten specialiseert en aanbiedt in een bepaald gebied of niche. Door je op een specifiek publiek te focussen, ontstaat vertrouwen. Als mensen zien dat je zich in ‘hen’ specialiseert, zullen ze eerder geloven dat je weet wat je doet en dat je hun behoeften begrijpt.
- Host een webinar
Ten slotte kunnen webinars een ongelooflijke manier zijn om meer klanten te werven. Een webinar is een live, streaming video ‘workshop’ waarin je les- of advies geeft over producten of diensten die zijn gerelateerd aan jouw bedrijf. Webinars hebben doorgaans relatief hoge conversieratio’s omdat ze je de kans geven om in direct contact te komen met je publiek, hun vragen te beantwoorden en jouw enorme kennis over een bepaald onderwerp te delen.