De viral chatbot

ChatGTP, een onderwerp dat momenteel erg veel onder de aandacht is. Deze geavanceerde Open AI-tool houdt namelijk menig persoon en bedrijf bezig. Veel mensen zijn positief over deze chatbot en zien er veel meerwaarde in. Echter deelt niet iedereen deze mening, tegenstanders hebben ook zo hun bedenkingen bij deze nieuwste technologie. Lees snel verder!

Wat is het en hoe werkt het?

ChatGTP is een chatbot die gespecialiseerd is in het voeren van dialogen. Dit wordt uitgevoerd doordat het automatisch antwoorden genereert op vragen. Door middel van de kunstmatige intelligentie kan de chatbot op een geavanceerde manier gedetailleerde reacties geven. Door deze nieuwste technologie kunnen al onze vragen dus met enkele drukjes op de knop op een zo menselijk mogelijk manier beantwoord worden. Dit kan variëren tussen het opvragen van een pastarecept tot aan het schrijven van een wetenschappelijk artikel. Al met al, is het zo gegeneerd dat het allerlei soorten antwoorden kan geven – of dit nu feitelijk of emotioneel is.

Het gebruiken van ChatGTP als organisatie

Ook in het bedrijfsleven kan deze AI-tool voordelig ingezet worden. Als organisatie kun je ChatGPT op diverse manieren inzetten, afhankelijk van de doelen en behoeften van jouw bedrijf. Verschillende aspecten dragen bij aan de voordelen hiervan, buiten het feit dat het efficiënt is door de vele informatie die je kan opvragen in een korte tijd, is het 24/7 beschikbaar. Dit zorgt ervoor dat je ten alle tijden in staat wordt gesteld om adequaat reacties te ontvangen van prangende vragen. Ook kan deze chatbot loyaliteit en klanttevredenheid verbreden door klantgegevens en interactiegeschiedenis te gebruiken. Tevens kan ChatGPT ook inzichten krijgen in klantgedrag en voorkeur met hulp van data-analyse. Met deze informatie kunnen bedrijven hun producten en diensten beter bijstellen naar het verlangen van de klant. Echter is een belangrijk punt om te benoemen dat het toepassen van ChatGTP niet vanzelf gaat en dat er allicht vakbekwaamheid nodig is om het goed te laten werken. Buiten dit moet er ook rekening worden gehouden met ethische en privacy stukken als je persoonlijke data en interactie met klanten automatiseert.

Een aantal beperkingen van ChatGPT

De antwoorden die gegeven worden op de gestelde vragen, worden gegenereerd gebaseerd op kansberekening. Dit zorgt er voor dat je niet altijd exact kunt controleren welke bronnen er gebruikt zijn. Dit maakt de antwoorden van ChatGPT niet altijd geheel zuiver. Het is en blijft een ‘robot’, dit houdt in dat het niet dezelfde emoties heeft als de mens. Op sommige emotionele vragen en kwesties zullen er dus geen empathische reacties komen. Ook deze AI-tool kan (reken)fouten maken die ervoor zorgen dat de gegeven antwoorden niet altijd even accuraat zijn.

Kortom: ChatGTP wordt gezien als de nieuwste technologie met een menselijk brein. Het fungeert als informatiebron en conversatie partner op alle mogelijke fronten. Hoewel deze chatbot voordelen met zich mee brengt, kampt het ook met een aantal beperkingen.

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!