Je komt het steeds vaker tegen: gamification. Of het bewust of onbewust is, spelelementen worden vaak gebruikt als methode voor gedragsverandering. Je ziet het in supermarkten, sporten en scholen, dus waarom dan eigenlijk niet op de werkvloer? Hoe, wat en waarom je dat inzet op werkvloer lees je hier!
Wat is Gamification precies?
In het kort is gamification een methode waarbij er spelelementen in een niet-spel context worden toegepast. Het zijn spellen, of spelelementen, die een ander doel hebben dan alleen puur vermaak. Denk bijvoorbeeld aan de hardloop-app Strava of de app Duolingo om een taal te leren. Er worden spelelementen ingezet om je doel te behalen. Vaak gaat dit gepaard met het effect van beloning. Als je bij Duolingo woordjes goed hebt, kun je awards winnen. En hoe meer woorden je goed hebt, hoe hoger het level waar je in komt.
Deze spelelementen kunnen ook worden ingezet op de werkvloer. Denk maar aan het halen van targets bij de salesafdeling. Maar het kan ook gebruikt worden voor de onboarding, interne betrokkenheid bij medewerkers, bijleren van kennis of gedragsverandering – wees creatief! Het achterliggende doel om gamification in te zetten is prestatieverbetering. Daarbij draagt het ook bij aan het plezier. Spelen is natuurlijk vooral ook echt leuk.
Het concept gamification is niet nieuw – we doen het zelfs al eeuwen. Wel wordt het de afgelopen jaren steeds meer gebruikt voor andere doeleinden. Waarschijnlijk zijn er meer voorbeelden te vinden dan dat je zou denken. Gedacht aan de blije groene smiley wanneer je je houdt aan het snelheidslimiet? Of Holle Bolle Gijs in de Efteling, die ervoor zorgt dat jij je afval in de prullenbak gooit?
Hoe werkt het?
Maar waarom werkt het gebruik van spelelementen? Als je iets behaald geeft dat een goed gevoel. Denk bijvoorbeeld aan het doorstrepen op je to-do-lijst. Wanneer je dit kan delen met anderen, komt daar nog een schepje bovenop. Goed hè?! Krijg jij hier complimenten over? Dan komt er nog meer van dat geluksstofje vrij in je hersenen.
Ieder mens is anders, toch werken bepaalde psychologische principes bij iedereen hetzelfde. Die bepaalde principes komen veel terug in spelelementen en dus gamification. Mensen hechten waarde aan waardering en beloning. Dit heeft veel te maken met het sociale aspect. Gewaardeerd worden door anderen geeft een goed gevoel. Het delen van iets dat jij hebt behaald en daar een compliment over krijgen, geeft iedereen een glimlach. Daarbij zijn mensen van nature nieuwsgierig en vatbaar voor uitdaging. Als iemand jou uitdaagt voor wie het snelste bij een boom verderop is, ga je die uitdaging aan. Niet omdat het nou zoveel uitmaakt, maar door de competitie. Je bent benieuwd of jij kan winnen.
Dit is ook handig om in te zetten op de werkvloer. Om een spel te behalen, moeten medewerkers beter worden in bepaalde vaardigheden. Als je dit goed doet, zorgt dit voor de kracht van herhaling. De nieuwe vaardigheden worden vervolgens makkelijk ingezet in “echte” werkzaamheden op de werkvloer.
Wat is belangrijk bij het inzetten van Gamification?
Een spaaractie bij de Albert Heijn zorgt ervoor dat je daar je boodschappen gaat kopen. Maar is de maand daarna een andere spaaractie populair, namelijk bij de Jumbo, grote kans dat je dan daarheen gaat. Daarom werkt gamification veel krachtiger en voor een langere periode wanneer je intrinsiek gemotiveerd bent. Als je intrinsiek gemotiveerd bent, betekent dit dat je uit jezelf iets wil bereiken. Extrinsieke motivatie is iets willen bereiken door externe factoren, zoals geld.
Het is belangrijk om een duidelijk doel te hebben van wat je wil bereiken met het inzetten van de gamification. Wil je gedragsverandering voor de lange of korte termijn? Wat is de motivatie van je werknemers? Als het goed is wil een nieuwe werknemer alles leren van jouw bedrijf en de taken zo snel en goed mogelijk leren. Er is een intrinsieke motivatie om te leren. Door gebruik van spelelementen in de onboarding, heeft de nieuwe medewerker een duidelijk overzicht van wat er gedaan moet worden, kun je de herhaling makkelijk toepassen en krijgt hij of zij door het behalen van awards meer vertrouwen. Als je dit goed doet, is het nuttig om het hiervoor in te zetten.
Houd hier rekening mee!
Acceptatie en waardering vanuit de sociale omgeving zijn krachtig voor het ervaren van werkplezier. En het hebben van een competitie en het goed willen doen, zorgt ervoor dat je net dat stapje extra doet. Toch moet je hier mee oppassen. Wanneer de bedrijfscultuur alleen maar draait om competitie en beloningen wanneer je iets goed doet, kan dit ook leiden tot afgunst, angst en burn-outs. Het is daarom goed om het specifiek voor bepaalde doelen in te zetten, maar niet voor alles. Je wil niet dat werknemers zich achtergesteld voelen of dat ze weekenden door gaan werken om ook een beloning te krijgen. Vergeet het proces en doel daarom niet. Het moet een motivatie zijn en het leuk maken om dingen te leren. Daarbij moet het bijdragen aan de werksfeer en niet ten koste gaan ervan.
Kortom: gamification kan erg nuttig zijn en helpen bij het veranderen van gedrag en halen van doelen. Maar gebruik het bewust en zorg voor een duidelijk en goed doel. Alleen dan blijft spelend leren echt leuk!