Het belang van een sterk werkgeversmerk

Wie zijn jullie als bedrijf? Wat stralen jullie uit? En hoe communiceer je dit naar de buitenwereld? Een duidelijk antwoord hierop hebben jullie vast voor klanten, maar het is net zo belangrijk om dit ook voor (toekomstig) medewerkers helder te hebben. Een sterk werkgeversmerk (Employer Brand) is de basis van het aantrekken en behouden van toptalent.

Wat is branding?

Branding is in principe de hele identiteit van jouw bedrijf. Het geeft je bedrijf persoonlijkheid en creëert de algehele ervaring van hoe anderen jouw bedrijf zien en over je praten. Branding is niet zo optioneel als vaak wordt gedacht – een identiteit, ervaring en meningen hierover worden namelijk al van nature gevormd. Daarbij gaat het bij branding verder dan alleen bepaalde kleuren of een logo, het draait om jouw identiteit en hoe dit wordt ervaren. Mensen gaan sowieso een mening hebben, dat is onvermijdelijk, dus je kunt hier maar beter alvast over nadenken. Het is dé kans om te laten zien wie jij bent en waar je voor staat. Wat maakt jouw uniek? Wat zijn jouw kernwaarden?

 

Wat is een werkgeversmerk?

Bij veel bedrijven is de branding richting klanten al iets waar ze zich mee bezighouden, vaak de marketingafdeling. Echter is het essentieel om ook je werkgeversmerk, oftewel je Employer Branding, goed te hebben staan: jullie verhaal richting jullie doelgroep in de arbeidsmarkt. Wie zijn jullie als werkgever? Welke kernwaarden hebben jullie? Hoe dragen jullie dit uit? Het draait om de belofte richting kandidaten op de arbeidsmarkt, waardoor (toekomstig) medewerkers weten wat zij van jou kunnen verwachten als werkgever.

 

Imago / reputatie

Zoals eerder genoemd zijn meningen onvermijdelijk, daar heb je geen invloed op. Maar je hebt wel invloed op hoe je jezelf presenteert, je imago, door na te denken over wat bij jullie past, wat jullie willen uitstralen en hoe jullie dat doen. Hierin is het belangrijk om niet alleen je imago te schetsen, maar dit ook daadwerkelijk te doen. Anders verschilt je imago te veel van je reputatie en loop je imago- en reputatieschade op. Een duidelijk werkgeversmerk helpt je bedenken hoe je wil overkomen (imago) en geeft houvast voor hoe je wil zijn (reputatie).

 

Talent van toptalent kunnen onderscheiden

Weten wie je bent en waar je voor staat is belangrijk voor het aantrekken van toptalent. Als je niet weet wie je bent en waar je voor staat, hoe kun je dan weten wie/wat bij je past? Het onderscheidt talent van toptalent: het zorgt ervoor dat je niet valt voor alles en iedereen, maar iemand aanneemt voor de lange termijn, iemand die bij jullie bedrijf past, en doet dus minder snel mis-aannames.

 

Vertrouwen vergroten

Jullie werkgeversmerk moet een duidelijk en authentiek verhaal zijn, dat overal hetzelfde is. Of dit nu op de website is, in vacatures, social media, de interne nieuwsbrief of medewerkers die op een verjaardag vertellen waar ze werken – het verhaal moet aligned zijn. Waarom? Mensen houden van duidelijkheid, weten waar ze aan toe zijn, geen verrassingen. Een duidelijk verhaal geeft kandidaten vertrouwen dat wat ze zien, ook echt zo is en dat het een stabiel bedrijf is, met een duidelijke visie en missie. Daarbij: hoe duidelijker het verhaal, hoe beter een kandidaat/medewerker kan beslissen of dit pas en zij hier willen werken. Hoe meer je dit verhaal zichtbaar en vindbaar maakt, hoe hoger het vertrouwen.

Minder verloop en hogere betrokkenheid

Medewerkers die trots zijn op het bedrijf waar ze werken, zijn productiever en meer betrokken. Een sterk werkgeversmerk heeft een positieve invloed hebben op de bedrijfscultuur en loyaliteit van medewerkers. Dit resulteert zowel in het aantrekken als het behouden van medewerkers. Onderdeel van een sterk werkgeversmerk is een duidelijk plan van hoe je medewerkers voorziet van een goede toekomst, een lange termijn plan met perspectief. Dit zorgt ervoor dat medewerkers langer blijven.

Kosten besparen

Een goed werkgeversmerk bespaart je kosten: minder verloop, snellere sollicitaties en sollicitatieprocedures, minder kans op mis-aannames, productievere medewerkers en betere klantrelaties.

Ambassadeurs

Medewerkers zijn het visitekaartje van je bedrijf. Hoe positiever en enthousiaster zij zijn over hun baan, hoe meer zij dit uitdragen. Met een duidelijk, eenduidig en sterk verhaal blijft dit beter hangen en enthousiasmeren zij anderen eerder. Probeer iedereen die met jouw bedrijf in aanraking komt daarom ambassadeur te maken met dit verhaal, niet alleen medewerkers maar ook oud-medewerkers, oud-kandidaten, etc. Zij zullen toch een mening vormen over jullie, hoe beter en duidelijker het verhaal, hoe meer voordelen.

Aan de slag met een je werkgeversmerk

Wil je aan de slag met een sterk werkgeversmerk? Met De Groeiclub hebben wij al verschillende bedrijven geholpen met het creëren en uitdragen van een sterk werkgeversmerk. Wij hebben hier zelfs een speciale formule voor. Als onafhankelijke partij kunnen wij daarbij goed onderzoek doen. Interesse? Of wil je hier wat meer informatie over? Je kunt ons altijd bellen!

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!