Het geven én ontvangen van feedback is een onmisbaar onderdeel binnen een bedrijf. En niet alleen de contactmomenten zijn hierbij van belang, ook de manier waarop je jouw feedback overbrengt kan een enorme impact hebben op je medewerkers. Waarom het geven van de juiste feedback zó belangrijk is en hoe je dit doet, lees je hier!
Waarom feedback?
Feedback is onmisbaar in iedere organisatie. Zo heeft het geven van feedback niet alleen grote invloed op de medewerkers van jouw organisatie, maar op lange termijn ook op de organisatie zelf. Je zorgt ervoor dat iemand zich betrokken voelt; en daarmee zorg je voor een persoonlijke band tussen de organisatie en het personeel. Wil je dat iemand zijn doelstellingen sneller en makkelijker behaalt? Dan is het sleutelwoord feedback! Zorg ervoor dat iemand zich gewaardeerd en gehoord voelt en je zult hier altijd iets voor terugkrijgen.
Motiveer je medewerkers
Het geven van feedback zorgt voor een veilige leeromgeving van je medewerkers: een omgeving waarin ook zij sneller naar je toe zullen komen met vragen en/of opmerkingen. Zo’n omgeving creëer je echter alleen als je het geven van feedback op de juiste manier aanpakt. Doe je dit op een positieve, opbouwende manier waar je collega’s echt mee geholpen zijn? Dan zorg je er niet alleen voor dat iemand zich gewaardeerd voert, ook voorkom je dat mensen gedemotiveerd raken. Dankzij jouw feedback zullen medewerkers blijven streven naar het verbeteren van hun prestaties.
Reminder
Feedback kan ook een goede reminder zijn voor je medewerkers wat er precies van ze verwacht wordt. Natuurlijk hoef je hiermee niet de gehele werksfeer te verpesten en is het ook belangrijk dat er niet teveel druk op je medewerkers wordt gelegd. Je collega’s herinneren aan de visie, doelstellingen en algemene verwachtingen is nooit verkeerd. Als je dit niet regelmatig doet, wordt het steeds moeilijk om iemand er op aan te spreken, wanneer iemand zijn werk niet meer volledig in lijn uitvoert met deze visie of jouw verwachtingen niet nakomt.
Zorg voor een open (feedback)cultuur
Voelen medewerkers zich zeker en comfortabel genoeg om uiting te geven aan zorgen of ideeën, dan is het vaak ook zo dat zij zich betrokken voelen bij de organisatie en dezelfde doelen nastreven als de organisatie. Feedback geven helpt de medewerker zijn taken te prioriteren. Door regelmatig samen om de tafel te gaan zitten kun je de medewerker duidelijk maken welke taken op dat moment prioriteit hebben. Zo zorg je ervoor dat de medewerker zijn tijd en moeite niet verspilt aan minder belangrijke zaken.
Wees constructief
Breng – tijdens het gesprek – de boodschap constructief in plaats van negatief. Breng je negatief nieuws op een positieve manier dan zal de medewerker eerder begrijpen wat van hem verwacht wordt en zijn gedrag en/of werkwijze hierop aanpassen. Geef bijvoorbeeld aan hoe een proces nog efficiënter kan worden aangepakt in plaats van te zeggen dat de werkwijze van de medewerker niet goed is. Met constructieve feedback is iemand dus vaak erg geholpen en daarom moet je ook niet bang zijn om deze feedback te uiten. De juiste medewerkers zullen jouw ‘kritiek’ alleen maar waarderen en er beter van worden. Gaat iemand niet goed om met constructieve kritiek? Dan ligt dat vaak aan de medewerker zelf en kun je ook hierover het gesprek met diegene aangaan.
Voer het gesprek face-to-face
Uit jouw feedback altijd in een persoonlijk gesprek. Het lijkt misschien makkelijker om bepaalde verbeterpunten snel op de mail te zetten en zo de confrontatie uit de weg te gaan, maar vergeet hierbij niet dat jouw medewerker zich hierdoor niet snel gewaardeerd zal voelen. Ook kan iets online heel anders overkomen dan in het echt. Durf jouw collega’s dus recht in de ogen aan te kijken wanneer je jouw constructieve feedback geeft! Zo zorg je voor waardering én een gemotiveerde medewerker.