Hoe ga je om met feedback?

Zowel het geven als het krijgen van feedback is iets waar veel mensen niet op zitten te wachten. Het kan spannend of zelfs frustrerend zijn, vooral als je je niet goed voorbereid op het krijgen of geven van feedback. Gelukkig is het omgaan met feedback net als een trucje dat je kunt leren. Wij geven je een aantal tips!

De eerste reactie

Wanneer je negatieve feedback ontvangt, heb je je reactie niet altijd in de hand. Je kunt automatisch in de verdediging schieten, of iets zeggen waar je later spijt van hebt. En dat doet meer kwaad dan goed, vooral op lange termijn. Je eerste reactie is enorm belangrijk. Leer jezelf dus aan om de controle te behouden. Dat kun je doen door bijvoorbeeld altijd 2 seconde te wachten voordat je antwoord geeft. Zo dwing je jezelf om iets langer na te denken over je antwoord. Dit lukt misschien niet altijd, maar oefening baart kunst!

Luister actief

Onderbreek je gesprekspartner niet wanneer hij of zij jou voorziet van feedback. Ook dit is verleidelijk. Je hoort allerlei punten waar jij jezelf voor wil verdedigen als je het er niet mee eens bent. Toch wek je hier vaak alleen maar frustratie mee op. Onthoud dat de meeste mensen er enorm tegenop zien om iemand anders feedback te geven. Als ze het dus doen, zullen ze daar vast hun redenen voor hebben. Ook al ben jij het er niet mee eens, is het nog zo respectvol om iemand uit te laten praten voordat jij hier je mening over geeft.

Denk aan de voordelen

Het is makkelijk om feedback negatief te interpeteren. Maar feedback heeft juist het potentieel om jouw skills te verbeteren en daarmee ook je productiviteit, je resultaten en je relaties. Probeer jezelf dus te verplaatsen in je gesprekspartner en ga na of er ook nog een andere manier is om de feedback te zien. Daar leer je van!

Feedback

Bedank je gesprekspartner

Vertel jouw partner dat je het waardeert dat deze tijd voor jou wordt genomen en dat zij jouw ontwikkeling voorop stellen. Als je het gevoel hebt dat de feedback die je hebt gekregen niet gegrond is, is het lastig om iemand te bedanken. Toch betekent iemand bedanken niet meteen dat je het er mee eens bent. Het is een volwassen manier om te laten zien dat je het waardeert dat iemand de tijd en moeite voor je neemt.

Vraag om voorbeelden

Stel open vragen en vraag om voorbeelden. Op deze manier wordt iemand gedwongen om nog een keer na te denken over zijn of haar feedback. Dit is vaak in jouw voordeel. Je zult zien dat er voor sommige feedback- punten wellicht helemaal geen gegronde redenen zijn, waar jij weer op in kunt haken.

Wees altijd voorbereid

Wanneer je werkt, zul je altijd en op ieder moment feedback kunnen verwachten. Wees hier dus altijd een beetje op voorbereidt. Zorg dat je op een volwassen manier met de feedback omgaat en besef dat er bij iedereen ruimte is voor verbetering.

Doe iets met de feedback!

Je hebt je gesprek gevoerd, je hebt feedback gekregen en nu is het tijd om het allemaal te laten bezinken. Ben je het er mee eens? Super! Pas de feedback-punten dan ook meteen toe en laat zien dat je echt geluisterd hebt en je leidinggevende respecteert. Ben je het er daarentegen niet eens met de feedback? Neem dan een moment voor jezelf om er goed over na te denken. Schrijf de negatieve feedback voor jezelf op en vraag jezelf af waarom je het hier precies niet mee eens bent en of je het tegendeel kunt bewijzen met voorbeelden. Kom er dan op een rustig moment nog eens op terug bij degene die je van de feedback heeft voorzien en bespreek het, op een volwassen manier!

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!