Hoe pak je remote hiring aan?

Sinds de pandemie is er geen een trend die zo is blijven hangen als remote werken. Eigenlijk is deze trend overgegaan in de normale gang van zaken en iets waar werkgevers niet meer omheen kunnen. Remote werken draagt bij aan het inzetten van toptalent voor jouw bedrijf en een betere balans voor de medewerkers. Maar hoe pak je het aannemen van nieuw toptalent remote aan? Wat als je een nieuwe medewerker niet in het echt kunt zien en beoordelen, maar alleen via scherm? Wij vertellen je meer en geven tips!

Remote hiring vs persoonlijke hiring

Remote hiring heeft uitdagingen die persoonlijke hiring niet heeft. Je moet dus op een andere en meer creatieve manier te werk gaan wanneer je iemand remote gaat aannemen. Remote hiring verschilt namelijk in een aantal dingen van persoonlijke hiring:
  • Je mist een hoop non-verbale communicatie en lichaamstaal. Natuurlijk kun je iemand via een videogesprek wel zien en een indruk krijgen van wat er in zijn of haar hoofd omgaat. Maar de klik via non-verbaal en lichaamstaal is moeilijker te detecteren. Dit werk natuurlijk ook andersom van de kandidaat die jou ziet
  • Videogesprekken kunnen wat ongemakkelijker zijn dan real-life. Een eerste gesprek brengt al wat zenuwen met zich mee en in een videogesprek kom je eerder terecht in een gesprek waar je over elkaar heen praat. Dit kan in de weg staan van een authentieke indruk.
  • Je mist de observatie van andere teamleden ten opzichte van de nieuwe kandidaat. In een persoonlijk gesprek komt de kandidaat even binnen in de kantoorruimte, heeft misschien wat small talk en een rondleiding langs het team en op kantoor
  • De kandidaat kan niet helemaal de full-experience krijgen. De kandidaat evalueert jou als werkgever natuurlijk ook en via een video call kun je niet een weergave geven van jouw organisatie cultuur en locatie.

Verschillende vormen van remote hiring

Wat remote hiring betekent en waar het in resulteert is voor elk bedrijf anders. Je hoeft niet 100% remote te werken om remote hiring te kunnen toepassen. Ga dus na wat jouw situatie is. Werk je als bedrijf op locatie, maar sta je open voor het aantrekken van kandidaten uit een ander land die misschien willen verhuizen? Ben je remote-vriendelijk, heb je een flexibel beleid rondom het interviewproces en wil je die op je thuiswerkdag doen? Ben je als bedrijf (volledig) remote en neem je regelmatige mensen aan die uiteindelijk ook remote gaan werken? Of ben je tijdelijk remote in bijvoorbeeld het geval van de pandemie? De situatie is belangrijk om duidelijk te maken vooraf en op jouw vacaturepagina. Zo schep je de juiste verwachting en weet de kandidaat waar hij of zij op solliciteert. Voeg hieraan toe wat de verwachtingen zijn, is dat een x aantal dagen op kantoor, volledig remote en hoeveel keer per jaar wil je elkaar wel in het echt zien?

Hoe pak je een remote hiring aan?

Wanneer de situatie helder is en je daadwerkelijk het interview gaat houden is het moment daar. Hoe ga je een zo goed mogelijk interview houden via videogesprek? Je bent je ervan bewust dat je non-verbale communicatie, wat small talk met het team gaat missen en dat je de kandidaat niet helemaal de full-experience kan geven. Hieronder geven we je de tips om het tot een succes te maken:
  • Deel veel over de bedrijfscultuur en besteed hier een groter deel van je tijd aan dan dat je normaal zou doen. Deel zoveel mogelijk over de sfeer in het team, wat jullie doen met de lunch, wat bepaalde rituelen zijn en events. Geef hierin concrete voorbeelden en zorg ook dat je deze kunt bewijzen.
  • Zet een ‘meet and greet’ op met andere teamgenoten, bijvoorbeeld na een eerste positief gesprek. Dit kan met mensen zijn waarmee ze direct samenwerken of met iemand van een andere afdeling. Dit kan de kandidaat een breder beeld geven van wie en wat voor soort mensen er in de organisatie en of dat een match zou kunnen zijn. Daarnaast heb je ook meer feedback van de teamleden op de kandidaat in kwestie.
  • Stel de juiste vragen over remote werken. Dus vraag uit op welke manier ze dit het beste kunnen doen, hoe ze gemotiveerd blijven, waar ze misschien tegenaan kunnen lopen en of er bepaalde vragen zijn over de werkwijze en samenwerking remote.
  • Neem meer tijd dan gewoonlijk om je voor te bereiden. Zorg dat je de juiste informatie bij de hand hebt over de cultuur, met wie en wanneer je ‘meet and greets’ kunt organiseren. Bereid ook voor hoe je de kandidaat uitnodigt en of ze al eerder met bijvoorbeeld Zoom hebben gebeld. Neem ook aan het begin van het gesprek de tijd om te checken of het beeld/geluid en verbinding goed functioneert. Zo voorkom je technische opstartproblemen en misschien bijbehorend ongemak.
  • Probeer enige ongemakkelijkheid te vermijden en stuur op een vloeiend gesprek. Dit kun je doen door dit te benoemen. Dit kan de sfeer verlichten door aan te geven dat het eventueel kan gebeuren dat je misschien over elkaar heen praat en dat dit normaal is.
  • Schrijf daarnaast notities op papier op. Dit laat meer visueel zien dat je luistert en voorkom je het getik van een toetsenbord tussendoor.
  • Neem de tijd voor small talk en het tonen van interesse en vragen stellen. Dat videogesprek bellen de tijd optimaliseert geldt alleen voor de reistijd die misschien bespaart kan worden. Niet het gesprek en informeel contact.
Kortom: de afgelopen jaren zijn voor het bedrijfsleven radicaal veranderd. Sinds de pandemie is de grote test van het thuiswerken zowel in Nederland als globaal ingevoerd. Daarbij kunnen we concluderen dat deze manier van werken zeker een blijvertje is. Wanneer je een nieuwe kandidaat zoekt en mee in interviewprocedure gaat, brengt dit op remote wijze zeker andere uitdagingen met zich mee. Het is dus belangrijk om na te gaan wat eventuele valkuilen kunnen zijn en welke soort remote werken je uitvoert met het bedrijf. Probeer in het gesprek zoveel mogelijk mogelijkheden tot ongemakkelijke technische mankementen en onbegrip te voorkomen. Neem de tijd voor small talk en om iemand te leren kennen, zoals je gewoonlijk zou doen. Op deze manier doe je een succesvolle remote hire!

 

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!