Een gezonde bedrijfscultuur is van veel groter belang dan je zou denken. Zo heeft een goede bedrijfscultuur niet alleen effect op de manier van communicatie binnen een bedrijf, maar ook op de mate van openheid en transparantie van medewerkers en natuurlijk de algehele werksfeer. Maar hoe zorg je er nou voor dat je een gezonde bedrijfscultuur opbouwt en hanteert? Je leest het hier!
De bedrijfscultuur
Om een gezonde bedrijfscultuur op te bouwen en deze cultuur te bepalen, heb je een algemeen idee nodig van wat een bedrijfscultuur precies inhoudt. Het ene bedrijf is het andere niet en hoewel iedereen een aangepaste bedrijfscultuur heeft, bestaat er één algemene opvatting over de bedrijfscultuur: “de bedrijfscultuur is de manier waarop de dagelijkse gang van zaken er binnen een bedrijf aan toe gaat. Dat heeft voornamelijk te maken met de normen, waarden, rituelen en symbolen die binnen een bedrijf zijn weergegeven.”
Types bedrijfsculturen
Je kunt je voorstellen dat er ontelbaar veel verschillende bedrijfsculturen zijn. Zo heeft ieder bedrijf zijn eigen normen, waarden, rituelen en symbolen. Deze culturen zijn daarentegen in een aantal types te onderscheiden. Zo kun je het gevoel hebben dat er een hele competitieve, of juist een gemoedelijke sfeer hangt. De meeste bedrijven vallen onder één van de volgende type bedrijfsculturen, of zijn een mengeling van meerdere types.
- Mensgericht
In een mensgerichte bedrijfscultuur bestaan gemeenschappelijke waarden en doelstellingen en heerst er een ‘wij-gevoel’. Deze bedrijfscultuur kan ook worden omschreven als een ‘familie organisatie’. Klanten worden beschouwd als partners en samen met jouw collega’s vorm je een hecht team.
- Innovatief
Deze vorm is gericht op een snel veranderende werkomgeving waarbij innovatie en vernieuwing centraal staat. Daarmee kun je denken aan de ontwikkeling van nieuwe diensten en producten en een goede voorbereiding op de toekomst. Medewerkers worden gestimuleerd om creatief en flexibel te zijn, net als de organisatie. Deze cultuur is typerend voor bijvoorbeeld softwarebedrijven en lucht- en ruimtevaartbedrijven.
- Beheersgericht
Bij dit type bedrijfscultuur staan procedures en regels centraal. Bij bedrijven waarbij deze bedrijfscultuur gehanteerd wordt, zal tevens vaak georganiseerd en gecoördineerd moeten worden. Deze cultuur komt vaak voor bij overheidsinstellingen.
- Resultaatgericht
Een organisatie met een resultaatgerichte bedrijfscultuur begeeft zich vaak in een concurrerende markt, waarbij het nodig is om op winst en resultaten te focussen. Er is een duidelijk doel aanwezig en er wordt veelal gebruik gemaakt van een agressieve strategie. In een organisatie met deze bedrijfscultuur kan dan ook veel van je geëist worden.
Normen, waarden en visie
Als je net een eigen bedrijf begint, zijn de normen, waarden en visie die je wilt hanteren enorm duidelijk. Zodra een bedrijf daarentegen snel begint te groeien, kan het zo zijn dat niet iedereen er dezelfde waarden op na blijft houden. Dat kan voorkomen doordat er een nieuwe medewerker wordt aangenomen die wel de juiste skills heeft, maar eigenlijk niet goed bij het bedrijf of het team past. Al snel ontstaat er op deze manier een disbalans die grote gevolgen kan hebben. Zo kan het de geloofwaardigheid van je bedrijf verkleinen of de algemene werksfeer verstoren. Ook kan het zo zijn dat je zelf nooit een duidelijke visie, normen of waarden hebt gecreëerd voor jouw onderneming.
De kracht van herhaling
Een gezonde bedrijfscultuur begint bij het vaststellen en verduidelijken van jouw normen, waarden, visie en symbolen. Waarom doe je wat je doet? Wat is de reden dat je ooit bent begonnen met je werk? Wat vind je belangrijk in het leven? En wat wil je uitstralen? Het is belangrijk dat je op al deze vragen een duidelijk antwoord hebt. Pas dan kun je dit gaan delen met de buitenwereld; waaronder jouw potentiële nieuwe medewerkers. Dat begint al bij de eerste kennismaking. De sollicitatieprocedure is het perfecte moment om te ontdekken of iemand dezelfde visie heeft en er dezelfde normen en waarden op nahoudt. Heb je jouw nieuwe talent binnengehaald? Denk dan aan de kracht van herhaling en zorg ervoor dat de bedrijfscultuur die jij ooit hebt opgebouwd, door iedereen wordt onthouden en gehanteerd!