Iedereen manager?

Op LinkedIn Nieuws kwam recent voorbij dat de afgelopen twee jaar het aantal titels met daarin ‘manager’, ‘lead’ of ‘chief’ is verdubbeld! Een stap doorgroeien naar een managementrol is natuurlijk heel goed. Maar hebben we zoveel managers nodig en moet iedereen manager worden?

Voordelen van manager worden

Het doorgroeien naar een managementpositie heeft veel voordelen. Zo is het een stap die veel mensen beamen omdat het hen leuk lijkt om mensen aan te sturen, in plaats van zelf het inhoudelijk werk op te pakken. Daarbij betekent het worden van een manager ook het stijgen in aanzien in de organisatie en waarschijnlijk ook een stijging op het loonstrookje.

Met name krijg je als manager meer autonomie en vrijheid om je eigen processen en taken in te delen. Deze zullen ook meer afwisselender zijn, waardoor je repetitieve taken eerder zult vermijden of kunt delegeren. Je bent als manager ook meer op de hoogte van alles. Je hebt zicht op keuzes die worden gemaakt door het hoger management en krijgt als eerste te horen wat er gedaan moet worden voor de lange termijn. Je taak is dus wel om dit zo goed mogelijk aan je team te communiceren.

Nadelen van manager worden

Het worden van manager kan ook nadelen hebben. Vaak ben je vanuit je huidige team doorgegroeid naar manager, waardoor het gek kan voelen om je collega’s nu ineens aan te sturen en te beoordelen. Wanneer je dit niet goed managed kan dit zorgen voor frictie in het team. Had je bijvoorbeeld een goede klik met iemand van het team al eerder, dan kunnen anderen zich eventueel benadeeld voelen.

Als manager ga je je ook meer bezig houden met de helikopterview van het team en het bedrijf. Een veelvoorkomende valkuil is het blijven letten op details en dagelijkse betrokkenheid bij kleine operationele zaken. Als manager is het de taak om dit los te laten, als je hier teveel in betrokken raakt is de kans groot dat je op een gegeven moment een micromanager wordt.

Als manager zul je ook een grote kans hebben op langere werkdagen en natuurlijk meer verantwoordelijkheid. Je bent tenslotte verantwoordelijk voor je eigen kunnen, maar ook voor het resultaat van het team. Af en toe zul je dan ook de spreekwoordelijke klappen moeten vangen voor je team.

Wanneer ben je een geschikte manager?

Elk voor- en nadeel van manager worden is relatief. Want sommige mensen halen uiteindelijk ook veel plezier en tevredenheid uit de nadelen van het zijn van een manager. Het worden van een manager lijkt een hele logische stap in een carrièrepad. Eerst een aantal jaar inhoudelijk aan de slag en dan manager worden, omdat je al lang in een team zit of senior bent. Maar moet iedereen wel manager worden? En ben je wel geschikt?

 

Over het algemeen heb je vier soorten managers en hebben deze de volgende werkwijzen en kenmerken:

People manager

Als manager moet je een grote sociale kracht hebben. Je bent positief en je vindt het belangrijk dat iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. Je hebt oog voor de behoeftes van je teamleden en kan deze bij elkaar brengen. Medewerkers voelen zich bij dit type manager gehoord en dat er geluisterd wordt naar hun ideeën, met kans hebben tot uitvoering. Het resultaat is dat medewerkers met plezier naar hun werk gaan, zich durven uit te spreken en dat er een gezonde en fijne sfeer op kantoor en in het team is.

Strategische manager

Als manager is het belangrijk om visionaire eigenschappen te hebben. Je moet zorgen dat de neuzen dezelfde kant op staan en je moet daar een gevoel voor hebben. Je zorgt ervoor dat niemand achter de feiten aanloopt en er wordt gezorgd dat het team past bij de visie van het bedrijf. Het resultaat is dat de gewenste doelen vaak worden waargemaakt en medewerkers wordt aangeleerd om door te groeien en bezig te zijn met de stappen in de toekomst.

Resultaatgerichte manager

Bij de resultaatgerichte manager gaat niets of niemand in de weg laten staan van het behalen van de doelstellingen. Als persoon vind je het belangrijk om het bedrijf naar grote hoogtes te brengen en je vindt het niet erg om de werkdruk af en toe te verhogen. Dit type manager en karakter past ook alleen in een bepaald soort bedrijf waar het snel halen van doelstellingen belangrijk is en noodzakelijk. Als manager ben je ervan bewust dat je een enigszins competitieve werksfeer kan neerzetten en dat de medewerkers zich daarop moeten aanpassen.

Operationele manager

Als operationele manager is het belangrijk om een idee te zien achter de geplande werkzaamheden. Je vindt het belangrijk om alles goed te plannen, afspraken te maken en de taken die bijdragen aan doelstellingen netjes onder te verdelen. Je bent bezig met de grote machine draaiende te houden en voor iedere medewerker duidelijke taken neer te zetten die bijdragen aan de operatie en doelen. Het nadeel is alleen dat je misschien medewerkers niet genoeg ruimte geeft voor creativiteit.

 

Herken jij jezelf in de bovenstaande geschreven profielen? Beschik je over kenmerken van één of meerdere en past deze stijl binnen jouw organisatie? En wegen de voordelen van het manager zijn op tegen de eventuele nadelen? Dan kan het goed zijn dat jij hartstikke geschikt bent om door te groeien naar een managementfunctie op ten duur. Succes!

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!