Neem je reputatie eens onder de loep

Het is misschien wel de belangrijkste factor voor je bedrijf: je reputatie. Je bedrijf staat of valt bij het hebben van een goede of slechte reputatie. Maar hoe weet je nu wat jouw reputatie in de markt is? En hoe zorg je dat je reputatie overeenkomt met jouw kernwaarden? Kijk eens naar jullie reputatiemanagement!

Wat is reputatiemanagement en waarom is het belangrijk?

Wat is ook alweer reputatie? Reputatie is de manier waarop anderen jouw bedrijf zien – hoe je bekend staat en mensen over je praten. Dit ligt in lijn met imago: de manier waarop jij jezelf presenteert. Imago is dus vanuit het bedrijf en reputatie vanuit anderen over jouw bedrijf. Toch heb jij invloed op hoe anderen naar jouw bedrijf kijken. Dit doe je met reputatiemanagement. Reputatiemanagement is de verzameling acties van jouw bedrijf die een gewenst beeld oproepen bij de betrokkenen en het publiek. Strategisch een gunstig imago oproepen. Hierbij is het natuurlijk wel van belang dat je bij jouw kernwaarden blijft. Wanneer je een goede reputatie wil, moet dit overeenkomen met de acties, normen en waarden van jouw bedrijf. Reputatiemanagement zijn geen mooie praatjes, maar daden. Hoe praten mensen over jouw bedrijf wanneer je niet aanwezig bent? Met reputatiemanagement breng je dit in kaart, met als doel natuurlijk om de eventuele slechte aspecten te verbeteren. Essentieel voor het overleven als bedrijf.

Aan de slag met reputatiemanagement

Ten eerste moet je een duidelijk beeld hebben van wát je wil uitstralen. Wat zijn jouw kernwaarden? En wat voor gedrag past hierbij? Wanneer je een duidelijk beeld hebt van wie je wil zijn en wat je wil uitstralen, dan begint het proces van inventariseren, beïnvloeden en optimaliseren van het publieke vertrouwen in een organisatie via online en offline media. De meest gebruikte methode om reputatie te meten, zijn de zeven pijlers van het Reputation Institute. Het beantwoordt de volgende drie vragen:

  • Wat is mijn reputatie?
  • Hoe vergelijkt mijn reputatie?
  • Hoe kan ik mijn reputatie verbeteren?

De zeven pijlers zijn:

  • Producten of diensten: hoe zit het met de prijs-kwaliteitverhouding?
  • Innovatie: ben je innovatief en vooruitstrevend?
  • Werkomgeving: krijgen jouw werknemers een gepaste goede beloning?
  • Governance: zijn jullie open en transparant?
  • Burgerschap: hebben jullie een positieve invloed op de samenleving?
  • Leiderschap: is de organisatie goed georganiseerd, met een duidelijke visie?
  • Prestaties: zijn jullie winstgevend als bedrijf?

Maak een analyse van hoe jouw bedrijf ervoor staat op basis van deze punten. Dit kun je monitoren door middel van enquetes en interviews, maar ook het internet afstruinen; nieuwsbronnen, social media, etc. Hebben jullie negatieve reviews? Meet jouw reputaties bij consumenten, stakeholders en anderen die in aanraking komen met jouw bedrijf. Let hierbij op de volgende indicatoren: vertrouwen, waardering, bewondering en een goed gevoel. Blijf dit monitoren en pas aan waar nodig. Gebruik hier ook jouw mediakanalen, medewerkers en natuurlijk lessen die hebt geleerd, om jouw reputatie te verbeteren.

 

Kortom: een goede reputatie is essentieel voor de groei van een bedrijf. Zorg voor een duidelijk beeld van hoe je wil overkomen en wat je belangrijk vindt. Vervolgens ga je een analyse maken van hoe anderen over je denken. Ten slotte kan het optimaliseren beginnen. Dit kan even duren, kan veel energie kosten, maar geeft veel resultaat!

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!