Steeds meer mensen hebben niet één baan, maar twee banen. Afgelopen zomer kwam het CBS met het nieuws dat er een recordaantal mensen meerdere banen hebben – ruim 800.000. Hoe ga je hier als werkgever mee om?
Waarom zijn er multi-jobbers?
Zo’n 1 op de 10 werkenden in Nederland heeft twee of meerdere banen. Sommige mensen combineren een vaste baan met zzp-klussen, anderen hebben verschillende deeltijdbanen. Geld is daar lang niet altijd de motiverende factor voor, vaak willen mensen meer variatie of hebben een hobby waar ze graag meer mee doen. Denk aan een creatieve baan of een fysieke baan naast je kantoorwerk. Het sluit aan bij de trend van steeds meer flexibiliteit op de werkvloer.
Voordelen van multi-jobbers in dienst
Er wordt steeds meer rekening gehouden met een werk-privébalans, maar voor medewerkers met meerdere banen is vaak nog geen beleid bij bedrijven. Het kan voor een werkgever voelen als “vreemdgaan”. Je wil immers dat medewerkers de volle focus hebben op hun baan bij jou en betrokken zijn. Echter is het sneller wisselen van baan al jaren een trend – het jobhoppen. De oorzaak hiervan is onder andere dan mensen steeds sneller en meer willen leren. Openstaan voor multijobbers kan hierin juist een voordeel zijn en is een mogelijkheid om mensen te behouden. Bij het behouden van medewerkers is het van belang dat je als werkgever betrokken bent en meedenkt over oplossingen om medewerkers tevreden te houden en aan je te binden. Daarbij biedt het in dienst hebben van multi-jobbers ook andere voordelen. Het hebben van meerdere banen zelf resulteert al in het ontwikkelen van verschillende vaardigheden, denk aan plannen, hoofdzaken van bijzaken kunnen onderscheiden, proactief handelen en netwerken. Maar ook de specifieke vaardigheden die medewerkers ontwikkelen bij hun ene baan, kunnen worden toegepast in de andere baan – hier kun je als werkgever van profiteren.
Waar moet je op letten?
Of je nu wel of geen multi-jobbers in dienst wil hebben, het is belangrijk om na te denken over deze trend. Waarom willen jullie dit wel of niet en als jullie het willen, hoe richten jullie dit dan in? Openstaan voor multi-jobbers heeft veel voordelen, maar er zijn ook een paar belangrijke dingen om rekening mee te houden. Zijn de uren flexibel of wil je dat er een strakke scheiding is tussen de banen? Mag diegene dan tijdens de ene baan taken doen voor de andere baan? Hoe zit het met verlof- en ziektedagen? Ook is het belangrijk om in de gaten te houden of de medewerker niet een te hoge werkdruk ervaart, geen tijd meer heeft voor een sociaal leven. Voer er een open gesprek over, maak afspraken en evalueer.
Kortom: multi-jobbers in dienst hebben, biedt verschillende voordelen en kan bijdragen aan het behouden van medewerkers. Wel is het belangrijk om hier een beleid voor te hebben en in gesprek te blijven.