‘Red Flags’ op LinkedIn profielen

In begin 2022 had Nederland zo’n 9.2 miljoen gebruikers op LinkedIn. Anno 2023 zal dat aantal alweer gegroeid zijn. LinkedIn is een zakelijk netwerk dat voor professionele doeleinden wordt gebruikt. LinkedIn is natuurlijk een weergave van jouw cv, maar je kan met je profiel nog veel beter jezelf laten zien, dan op een papiertje. Als ondernemer, HR professional en recruiter krijg je veel te maken met LinkedIn als het gaat om het aantrekken van kandidaten. Maar hoe kun je nou een zo goed mogelijk oordeel vellen over het profiel wat je ziet? Waar moet je op letten? Wij geven tips!

1. Profielfoto

Het eerste waar je op een LinkedIn profiel naar kijkt is de profielfoto. Dit is de eerste indruk die iemand kan geven over hoe diegene is. In principe zou iemand die professionaliteit wil uitstralen en een goede indruk wil achterlaten ook een goede foto uitkiezen. Dit kan zijn met een professionele of een meer informele foto. Een goede LinkedIn foto is zeker niet perse een foto in driedelig pak. Echter zijn er wel Red Flags bij profielfoto’s:

• Hevig bewerkte foto of een foto met Snapchat filter
  • Een grijze foto, bijvoorbeeld een paspoortfoto met een boze blik
  • Een groepsfoto, het is wel handig om te weten wie je bent
  • Een spiegelfoto (met flits en een vieze spiegel)

2. Omslagfoto

Het tweede wat meteen opvalt aan een profiel, is de omslagfoto. In principe kun je hierbij niet heel snel de fout ingaan. Eigenlijk volstaat elke natuurfoto, sector gerelateerde foto of een foto vanuit het bedrijf. Wanneer je omslagfoto’s ziet met provocerende teksten of beelden is het toch te adviseren om even een extra keer het profiel te scannen.

3. Onprofessionele interacties naar anderen

Op een LinkedIn profiel kun je gemakkelijk de laatste activiteit en interacties van mensen zien. Het is altijd een goed idee om deze even te scannen. Over het algemeen zul je hier niets bijzonders vinden, maar het kan natuurlijk zijn dat je stuit op een opmerkelijke reactie. Bijvoorbeeld in het ergste geval een haatreactie. LinkedIn blijft natuurlijk een sociaal en online netwerk waarop dit soort ‘internet trolling’ kan voorkomen – dus goed om even te checken.

4. Geen netwerk

Een Red Flag is het hebben van geen tot enkele connecties. Een actief persoon die potentieel interesse zou hebben in een nieuwe baan zou op zijn minst een aantal oude studiegenoten, ex-collega’s of familieleden als connectie moeten hebben.

5. Geen up-to-date profiel

Een geschikt profiel hoeft zeker niet elke dag een nieuwe post te plaatsen of elke dag actief te reageren onder posts, maar geen update in wat iemand voor stappen gemaakt heeft in werk sinds 2015 is geen goed teken.

6. Spellingsfouten en niet lopende zinnen

Een grote hoeveelheid aan spellingsfouten en taalfouten is een Red Flag. Het is niet in elk werk even belangrijk om spelling en tekstueel sterk te zijn, maar het geeft wel een indicatie in hoeverre iemand zijn werk controleert en hoe dit uitstraalt naar de buitenwereld. Gelieerd aan tekst is het gebruik van verschillende lettertype en smileys. Dit kan er natuurlijk heel vrolijk uitzien. Echter leidt het af van de inhoud en ben je minder goed vindbaar.

7. Veel persoonlijke en irrelevante informatie

Persoonlijke informatie kan een zakelijk profiel wat meer diepgang of inzage geven in hoe de betreffende persoon zaken aanpakt en handelt als mens. Echter is sommige informatie teveel van het goede. Denk hierbij aan de zwemdiploma’s die iemand heeft gehaald, voorzitterschap in de lokale schaakclub of de hobby’s van je nichtjes en neefjes.

Het hebben van één of meerdere ‘Red Flags’ betekent uiteraard niet meteen een afwijzing. Echter is het wel zeker de moeite waard om hier duidelijkheid over te scheppen in een eventueel gesprek. Letten op Red Flags is zeker een hulpmiddel om snel een indruk te krijgen van een kandidaat