Vergeet diploma’s, ontwikkel je skills!

Waar vroeger een papiertje genoeg was om een gehele carrière mee te vullen, draait het tegenwoordig meer om skills. Een diploma is enkel het toegangskaartje tot de arbeidsmarkt – of vaak dat zelfs niet meer. De arbeidsmarkt verandert sneller dan ooit en daar zijn een goed stel skills voor nodig om duurzaam inzetbaar te blijven als medewerker.

Vraag en aanbod

De meeste mensen kiezen een baan op basis van hun huidige functie en diploma’s. Ook bij bedrijven en recruiters die op zoek zijn naar een ideale baan zoeken vaak op deze twee aspecten. Echter wordt hier een belangrijk aspect vergeten: iemands skills! Passen de vaardigheden, kennis en persoonlijkheid wel bij deze baan? Doordat hier vaak geen rekening mee wordt gehouden zitten veel medewerkers op een verkeerde plek. Veel organisaties en instanties zetten daarom steeds meer in op een ‘skills based arbeidsmarkt’.

Trends en ontwikkelingen

Diverse ontwikkelingen zorgen voor een mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Denk aan de digitale transformatie die vraagt om steeds meer IT’ers. Bepaalde sectoren gaan krimpen, terwijl anderen sectoren aanzienlijk zullen gaan groeien. Wanneer er meer wordt gematcht op basis van skills, helpt dit de huidige mismatch te verkleinen. Als werkgever is het slim om je voor te bereiden op de trends en ontwikkelingen van de toekomst, om daar vervolgens op in te spelen. Wat zijn de skills die nodig zijn op de lange termijn? Let hier niet alleen op bij nieuwe medewerkers, maar integreer ‘upskilling’: het aanleren van nieuwe en relevante competenties die vandaag en in de nabije toekomst nodig zijn. Omdat veel banen geautomatiseerd of verouderd raken, ontstaan er veel nieuwe functies die om andere vaardigheden vragen. Leg de focus op medewerkers die met jouw organisatie kunnen meegroeien, let hierbij meer op persoonlijkheid en soft skills. Deze manier van kijken naar talent kun je als medewerker ook omdraaien: hoe zorg jij er als medewerker voor dat je de juiste skills hebt voor de komende jaren? Een goed beeld van jouw skills en waar je deze het beste kunt inzetten helpen je succesvol te blijven in een constant veranderende wereld.

Belangrijke skills om te ontwikkelen

Er zijn verschillende skills waarvan wordt verwacht dat deze steeds belangrijker worden in de toekomst. Dit zijn belangrijke skills om als medewerker te ontwikkelen, of als werkgever op te letten:

1. Analytisch denken en innoveren
  2. Actief en strategisch leren
  3. Het vermogen complexe problemen te kunnen oplossen
  4. Kritisch en analytisch vermogen
  5. Creativiteit, originaliteit en initiatiefrijk
  6. Leiderschap en sociale invloed
  7. Gebruik, monitoring en beheersing van techniek
  8. Ontwerp en programmering van technologie
  9. Veerkracht, stressbestendigheid en flexibiliteit
  10. Logisch redeneren/argumenteren en nieuwe ideeën genereren

Door de groei van technologische ontwikkelingen is het handig om mensen in huis te hebben die goed kunnen omgaan met IT. Daarbij wordt het daardoor belangrijker om veerkrachtig te zijn. Het hybride werken zal steeds meer toenemen. Maar vergeet ook zeker niet de communicatieve en creatieve vaardigheden!