Je wilt natuurlijk dat je werkgever je waardeert. Maar welke eigenschappen en kwaliteiten passen nou eigenlijk bij een goede medewerker? En hoe verdien je zelf het label ‘beste medewerker van de maand’? Wij zetten de belangrijkste eigenschappen op een rijtje!
1. Transparantie
Wees eerlijk en open naar je werkgever. Natuurlijk hoef je niet je hele privéleven bloot te leggen en overbodige informatie te delen, maar het is wel belangrijk om transparant te zijn over wie je bent. Zo zorg je er ook voor dat jouw leidinggevende precies weet hoe hij of zij jou het beste kan begeleiden.
2. Het nakomen van beloftes
Betrouwbaarheid en transparantie gaan hand in hand. En daar hoort het nakomen van beloftes bij. Het is verleidelijk om jouw skills wat te overdrijven en op je eerste werkdag met allerlei initiatieven te komen. Zorg ervoor dat wanneer je dat doet, je het ook echt kunt nakomen. Anders zorg je enkel voor teleurstelling bij je collega’s of je werkgever. En dat wil je natuurlijk voorkomen. Maak realistische beloftes en kom ook kleine afspraken na. Zo bouw je vertrouwen op!
3. Communiceer op de juiste manier
Een goede werknemer is communicatief sterk. Dat houdt onder andere in dat hij de vaardigheid heeft dat hij goed kan luisteren, spreken, schrijven en op een respectvolle manier een punt kan maken. De manier van communiceren bij een medewerker is erg belangrijk voor een manager of leidinggevende, omdat dit de kans op arbeidsconflicten kan vergroten of juist verminderen. Let op je spelling en zinsopbouw, denk logisch na, geef heldere antwoorden en luister geduldig wanneer iemand aan het praten is.
4. Wees positief
Enthousiasme is aanstekelijk. Een medewerker die zijn werk met passie doet, zorgt voor een positieve sfeer op de werkvloer en dat zorgt er ook voor dat mensen een positief beeld van jou krijgen. Zorg voor een goede houding naar anderen door je collega’s bijvoorbeeld te groeten en oprechte interesse in ze te tonen. Vergeet je collega of werkgever tevens niet te bedanken als ze wat voor je hebben gedaan, en biedt je excuses aan als je een fout hebt gemaakt.
5. Behulpzaamheid
Wees ook zelf niet te beroerd om iemand een hand toe te steken. Biedt eens je hulp aan, zonder dat daar om gevraagd wordt. Je zult zien dat dit door iedereen gewaardeerd wordt. Zorg er wel voor dat je het om de juiste redenen doet en niet alleen om indruk te maken op de rest. Dat kan juist weer averechts werken.
6. To the point
Het is niet altijd eenvoudig om te zeggen waar het op staat. Misschien ben je bang om iemand te beledigen of juist te kwetsen, maar toch is het belangrijk om duidelijk te zijn en precies te zeggen wat je bedoelt. Spreek dingen uit en leer hoe je dit op een respectvolle, rustige en bedachtzame manier kunt doen. Een goede werkgever zal dit alleen maar respecteren.
7. Kom met initiatieven
Heb de ambitie om het bedrijf vooruit te helpen en wees dan ook niet bang om met initiatieven te komen. Hiervoor moet je bereid zijn om te falen én verantwoorde risico’s te nemen. En dat lukt je alleen met een ondernemende instelling. Pak kansen wanneer dat kan en probeer uit je comfortzone te stappen.
8. Leer van je fouten
Fouten maken is normaal, zolang je er maar wat van leert! Geef jezelf de tijd om even te balen van je fout, maar pak de draad daarna weer op. En bedenk voor jezelf wat je precies van je fout hebt geleerd en hoe je het in het vervolgens anders kunt doen.
9. Wees bestand tegen veranderingen
Alles verandert, altijd. En dat is niet altijd makkelijk. Vooral wanneer je zo gewend bent aan jouw positie binnen het bedrijf. Als de organisatie dan ineens een groei doormaakt, kan het zijn dat je je even moet aanpassen. Probeer dat zo goed mogelijk op te pakken. Een goede medewerker is bestand tegen veranderingen en weet zich aan te passen aan allerlei omstandigheden.