Wie kies jij voor het aantrekken van nieuwe medewerkers? 

Nieuwe medewerkers komen niet zomaar aanwaaien. Waar je vroeger enkel een vacature uit hoefde te zetten, kun je tegenwoordig niet groeien zonder proactieve sourcing. Er zijn verschillende manieren om jouw proactieve recruitment in te richten. Wij hebben de verschillende mogelijkheden op een rijtje gezet, zodat jij de beste keuze kunt maken voor jouw bedrijf om talent aan te trekken. Lees snel verder!

 

Wat zijn belangrijke punten om te overwegen?

Vergroot je kans op succes!
Zorg dat je echt samenwerkt met een partij/persoon die zichzelf opstelt als een verlengstuk/aanspreekpunt voor jouw organisatie. Een echte samenwerking is in onze ogen exclusief. Hiermee bedoelen wij dat geschikte kandidaten alleen over jouw mogelijkheid ingelicht worden en alleen bij jou voorgesteld. Er wordt dus niet voor concurrenten gewerkt, waardoor er geen conflicterende belangen in het spel zijn. Op deze manier heb je de grootste kans op succes.
Hoe intensiever de samenwerking, hoe beter! Hoe meer jij jouw verlengstuk/aanspreekpunt van feedback en kennis voorziet en hoe vaker in contact, des te beter kan er invulling gegeven worden aan jouw groeiwensen.

Sourcing power
Met meer sourcing power, trek je sneller meer mensen aan. Bij het aantrekken van talent is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen binnen jouw doelgroep in de arbeidsmarkt over jullie bedrijf, werkgeverschap en uitdaging te weten komen. Sociale media zijn hier een handige tool voor. Hoe groter het team dat jullie boodschap verspreid, des te groter is de kans dat jullie doelgroep volledig bereikt wordt.

Eén of alle vacatures kunnen onderbrengen
Als werkgever kun je kiezen tussen werken met partijen die specialist zeggen te zijn in één vakgebied en jou kunnen helpen met de invulling van één type vacature, of met een persoon/partij die je helpt met de invulling van ál jouw vacatures, ongeacht welk type rol. De laatstgenoemde samenwerking zorgt natuurlijkerwijs al voor een intensievere samenwerking, die de kans op succes vergroot. Kies je voor allerlei verschillende partijen voor allerlei verschillende vacatures, dan maak je het jezelf ingewikkelder dan nodig en haal je jezelf een stuk meer werk en risico op de hals. De gedachte dat je een super specialistische recruiter moet inschakelen met een gigantisch netwerk om een vacature in te vullen, is niet meer van deze tijd.

Voorwaarden met of zonder perverse prikkels
Behandel je jouw verlengstuk/aanspreekpunt zoals je zelf behandeld zou willen worden, dan zorgt dat voor een gezond startpunt van een vruchtbare samenwerking! Te veel bedrijven werken met samenwerkingsvoorwaarden die perverse prikkels met zich meebrengen en onethisch werken in stand houden. Percentage-fee’s werken onnodig hoge salarissen in de hand. Niet exclusief samenwerken kan ervoor zorgen dat je uitgespeeld wordt door concurrentie. Exponentieel stijgende bonussen kunnen onethisch gedrag stimuleren. Enkel werken op basis van succes (no cure no pay) zorgt ervoor dat je niet echt samenwerkt. Hierdoor moet de recruiter zijn risico afdekken door met zoveel mogelijk concurrenten te werken en een onredelijk hoge fee tegenover succes afzetten.

 

Waar kun je voor kiezen als je proactieve hulp wilt inschakelen?
Wij lichten drie mogelijkheden uit voor het aantrekken van medewerkers: interne recruiter, recruitmentbureau en De Groeiclub. Hieronder een uitleg bij deze drie opties, met bovenstaande punten in acht genomen.

De interne recruiter
Het doel van een interne recruiter is om één werkgever/opdrachtgever te laten groeien. De interne recruiter houdt zich vooral bezig met twee processen: het zoeken en aanspreken van de doelgroep in de arbeidsmarkt en het begeleiden van sollicitatieprocessen van eerste contactmoment tot aanname. Er wordt exclusief voor één werkgever (in vaste dienst of op freelance basis) gewerkt aan het invullen van alle of een gedeelte van de vacatures.

+ Echt samenwerken – Met de interne recruiter werkt je echt samen! Deze persoon is up-to-date en goed geïnformeerd. De communicatie gaat vaak snel en efficiënt omdat de interne recruiter een collega is en even langs kan lopen om af te stemmen met de belanghebbende(n). De persoon heeft kennis van het bedrijf, de bedrijfscultuur, collega’s, kernwaarden en toekomstmogelijkheden. Als een kandidaat gesproken wordt, dan wordt er één alomvattend verhaal verteld, enkel over het eigen bedrijf. Doordat de interne recruiter de werkgever goed kent, kan goed geselecteerd worden wie wel en niet past. Kandidaten worden alleen daar voorgesteld, er is geen concurrentie met andere geïnteresseerde bedrijven.
– Sourcing power – Eén interne recruiter brengt een beperkte hoeveelheid “sourcing vermogen” met zich mee. Als een kandidaat de aanpak van de interne recruiter bijvoorbeeld niet bevalt, dan is de kans verspeeld. Eén mens kan maar zoveel doen.
+ Alle vacatures onderbrengen – De interne recruiter kan jullie helpen met de invulling van alle vacatures. Dat is fijn: één centraal persoon, in plaats van per vacature een ander persoon/bedrijf/bureau met andere voorwaarden, aanpak en vaak een zeer kortstondige samenwerking.
+ Geen perverse prikkels – Met een interne recruiter heb meestal geen last van voorwaarden met perverse prikkels die leiden tot ongewenst gedrag. De interne recruiter is niet gebaat bij kandidaten plaatsen met een zo hoog mogelijk salaris (door bonus/verloning op basis van salaris kandidaat) of zo snel mogelijk voor een specifieke deadline (door exponentiële bonus met bijvoorbeeld maandelijkse deadline).

Overig:
+ Eigen database – Je bouwt een eigen database op! Hier kun je iets aan hebben als je de tijd hebt om dit contact continu te onderhouden. Heb je een actieve marketing afdeling? Dan kun je hier je voordeel mee doen.
+- Open kaart – Vanuit jouw bedrijfsnaam kandidaten benaderen heeft voordelen voor kandidaten die meteen willen weten waar ze aan toe zijn. Dit kan ook nadelig zijn, een kandidaat weet direct wat er te halen valt, oordeelt hier zelf over en kan contact vermijden.
– Imago/reputatie schade bij concullega’s – Kandidaten van concurrenten/collega’s aanspreken wordt meestal als zeer vervelend ervaren. Dit kan ten kosten gaan van jouw imago/reputatie als bedrijf.
– Variërende werkdruk – Het aantal vacatures dat openstaat, en dus ook de tijdsintensiviteit, verschilt vaak erg. Hierdoor kan het soms te druk en soms te rustig zijn voor een interne recruiter.
– Verveling / tunnelvisie – De gemiddelde interne recruiter raakt na voor de 463ste keer hetzelfde verhaal ietwat verveeld. Tevens kan tunnelvisie optreden als gevolg.

 

Het recruitmentbureau
Het doel van een recruitmentbureau is om zoveel mogelijk plaatsingen te doen. Het gemiddelde recruitmentbureau probeert zoveel mogelijk van dezelfde specifieke vacatures in te vullen (meestal in één specifieke branche en vakgebied). Als je kijkt naar waar het recruitmentbureau zich voornamelijk mee bezig houdt, dan is dat sales. Met sales bedoelen we het verkopen van hun voorwaarden aan bedrijven om vervolgens de mogelijkheid te hebben om hier kandidaten aan te kunnen verkopen. Daarnaast houden ze zich bezig met het zoeken en aanspreken van de doelgroep in de arbeidsmarkt en het begeleiden van sollicitatieprocessen. Meestal is één persoon bezig met het recruiten van kandidaten in dat vakgebied om vervolgens, als een kandidaat beschikbaar is, deze aan zoveel mogelijk bedrijven te kunnen voorstellen. Hoe meer bedrijven hoe beter, want des te meer kans om een kandidaat te (ver)plaatsen. Als je geen match hebt met een kandidaat, dan is het interessanter voor de recruiter om de kandidaat te verkopen aan de concurrentie in plaats van tijd te besteden aan het vinden van de volgende geschikte kandidaat voor jou.

– Niet echt samenwerken – Met een recruitmentbureau werk je niet echt samen. Dat zit hem in de kern van de samenwerking: een recruitmentbureau betaal je als werkgever niet voor het werk dat ze verrichten, maar bij afname (/aanname) van een persoon. Hierdoor is het voor een recruitmentbureau belangrijk/noodzakelijk om zijn/haar kansen op succes te verhogen: hoe meer klanten, hoe beter. Het aantal klanten beïnvloedt jouw kans. Ben jij één van de vijf opties voor een kandidaat van een recruitmentbureau? Dan heb je in principe maar twintig procent kans op succes. Je moet jezelf afvragen of jij als werkgever één van de vijf verhalen wilt zijn die verteld worden – hoe kwalitatief sterk is jouw verhaal dan nog? Vind je het wel prettig om in een sollicitatieprocedure te concurreren met andere klanten van het recruitmentbureau? Werken met bureau’s die jou niet echt kennen, kan voor imago- en reputatieschade zorgen.
– Sourcing power – De meeste recruitmentbureau’s stellen per discipline en regio één recruiter aan. Dit betekent dat je gebruik maakt van het “sourcing vermogen” van één persoon. Als een kandidaat de aanpak van de recruiter niet bevalt, dan is de kans verspeeld.
– Eén type vacature – Het recruitmentbureau noemt zich meestal specialist in één type profiel. Met de invulling van één type vacature dragen zij weinig bij aan jullie algehele personeelsgroei. Voor andere vacatures kun je niet bij dit bureau terecht en moet je een ander bureau vinden.
– Perverse prikkels door verkeerde voorwaarden – Recruitmentbureau’s houden er vaak voorwaarden op na die niet in jouw voordeel zijn als werkgever. Afgesproken voorwaarden op basis van een percentage van het salaris kan jouw salarishuis omhoog stuwen. Daarbij verhoogd niet exclusief werken de kans om uitgespeeld te worden met concurrenten. Intern wordt er bij een recruitmentbureau meestal gewerkt met exponentieel oplopende bonussen. Zo kan het gebeuren dat een recruiter met een klein beetje meer omzet (dat teweeg kan worden gebracht met een plaatsing), de bonus voor de recruiter ineens exorbitant kan vermenigvuldigen met onethisch handelen als eventueel gevolg.

Overig:
– Specialistisch? – De meeste recruitmentbureau’s doen zich zeer specialistisch voor. Je kunt jezelf afvragen hoe specialistisch zij werkelijk zijn. Zeggen zij dit omdat ze inhoudelijke kennis hebben? Of simpelweg lang hetzelfde doen? Of hier een groot netwerk in denken te hebben? Jezelf specialistisch voor doen heeft een voordeel in de sales. Daardoor lijkt het de beste partij te zijn: omdat zij niets anders doen dan deze rol invullen, zijn zij de beste partij om mee samen te werken toch?! In werkelijkheid zegt het weinig over hoe succesvol en snel je een rol ingevuld krijgt. Echt samenwerken, kandidaten exclusief voorgesteld krijgen, veel sourcing power, jou als werkgever echt goed kennen en gezond verstand over wat welk type persoon jullie zoeken, zorgen voor een veel grotere kans op succes.
+ Direct succes – Als een recruitmentbureau kandidaten in procedure heeft, dan zou je hier direct aanspraak op kunnen maken wanneer deze kandidaten jou als werkgever een interessant optie vinden. Helaas maken we vaak mee dat bureau’s nepprofielen gebruiken om je te overtuigen met ze samen te werken. Heb je de voorwaarden getekend, dan blijkt de kandidaat ineens net een nieuwe baan gevonden te hebben.

 

De Groeiclub
Het doel van De Groeiclub is om onze partners zo duurzaam mogelijk te laten groeien. De Groeiclub vult jou vacatures in met zeer proactieve sourcing in teamverband en doet als gewenst nog meer dan dat: het verbeteren van jullie werkgeverschap, creëren en verbeteren van werkgeversmerken en het uitdragen hiervan richting jouw doelgroep in de arbeidsmarkt.

+ Echt samenwerken – De Groeiclub werkt samen met partners alsof het collega’s zijn. Wij zijn up-to-date en goed geïnformeerd. De communicatie verloopt snel en efficiënt. Daarbij hebben wij kennis van het bedrijf, de bedrijfscultuur, collega’s, kernwaarden en toekomstmogelijkheden. Hierdoor kunnen we goed selecteren wie goed en wie minder goed past. Als wij kandidaten spreken, dan wordt er één goed verhaal verteld, enkel over onze partner. Kandidaten worden alleen bij onze partner voorgesteld, er is geen concurrentie met andere geïnteresseerde bedrijven.
+ Sourcing power – Bij De Groeiclub voeren wij de sourcing met een team van zes medewerkers sterk uit, daardoor heb je ook de sourcing power van zes personen. Als een kandidaat de aanpak van een teamlid niet bevalt, dan heeft onze collega met een betere aanpak een tweede kans.
+ Alle vacatures onderbrengen – De Groeiclub helpt haar partners met het invullen van alle type vacatures. Je hebt aan De Groeclub dus één centrale partij en één contact persoon die je helpt met het waarborgen van jouw algehele groeiwensen.
+ Geen perverse prikkels – Met De Groeiclub heb je geen last van voorwaarden met perverse prikkels die leiden tot ongewenst gedrag. Wij werken niet met percentage-fee’s en collega’s worden niet beloond met exponentieel oplopende bonussen. Wij hebben bij een plaatsing maar één doel: het tot stand brengen van een lange termijn win-win tussen jou en de kandidaat.

Overig
+ Enthousiasme en een open blik – Doordat wij de werkdruk van een aantal verschillende bedrijven (in verschillende sectoren werken) verdelen over al onze teamleden houden we de energie hoog, hebben een open blik en daarbij vergelijkingsmateriaal waarmee we iedere partner omhoog kunnen liften.

+ Sales? Nee sourcing! – Als kandidaten geen match blijken te zijn voor onze partners, dan besteden wij onze tijd (niet aan het verkopen van de kandidaat aan de buurman, maar aan het zoeken van een betere kandidaat. Ons doel is immers om jullie te laten groeien met de focus op een lange termijn win-win (en niet om zoveel mogelijk kandidaten naar een volgende werkgever te verplaatsen).

 

Hoe zijn wij anders dan de twee meest bekende manieren van werven zoals boven omschreven? 
De Groeiclub kun je het beste zien als een “Talent Attraction Team” dat exclusief voor één werkgever alle type vacatures invult. Werken met De Groeiclub betekent vergeleken met de inhuur van een interne recruiter, dat je de inzet van 6 interne recruiters tegelijkertijd inschakelt. Vergeleken het inschakelen van een recruitmentbureau zou je kunnen zeggen dat wij verschillende recruitmentbureau’s in één zijn, maar dan met meer sourcing power zonder perverse voorwaarden en prikkels.

Of je nu één persoon, een heel nieuw team wilt aantrekken, internationaal wil uitbreiden of van zestig naar tachtig medewerkers wilt groeien – De Groeiclub kan het! Als gewenst doen we meer: het werkgeverschap verbeteren, een werkgeversmerk opbouwen/verbeteren en alle procesbegeleiding op ons nemen. Hierbij hebben wij de focus op het creëren van een lange termijn win-win. De Groeiclub dompelt zichzelf onder in jouw bedrijf. Voor jullie en voor kandidaten dienen wij als onafhankelijke sparringpartner en adviseur.

 

Het kan lastig zijn om een keuze te maken tussen de verschillende manieren om medewerkers aan te trekken. Mocht je nog vragen hebben of willen sparren, schroom dat niet om ons te bellen! Wij hebben veel kennis en ervaring over dit onderwerp en helpen je graag verder.

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!