Zo zorg je voor een optimale Digital Employee Experience

Het steeds meer hybride werken heeft geleid tot een nieuw begrip in HR-land: The Digital Employee Experience. Hoe zorg je ervoor dat dat de ‘employee’ beleving ook online op en top is? Het is een relatief nieuw begrip, maar met de toenemende digitalisering, zeker de moeite waard om het onder de loep te nemen voor jouw bedrijf. Lees snel verder!

Het belang van de Employee Experience

Digital Employee Experience (DEX) is bij de meeste bedrijven en werknemers wel bekend: de manier waarop werknemers hun werk beleven en deze beleving optimaliseren. Voor veel HR-afdelingen is dit deze dagen één van de belangrijkste vraagstukken. Met de krappe arbeidsmarkt is het belangrijk om het personeel dat je hebt, te behouden. Werken is veel meer dan alleen je taken uitvoeren: werknemers willen plezier hebben, impact maken, veel leren en zichzelf doorontwikkelen. Kunnen en hebben zij dit niet bij hun huidige werkgever? Dan gaan ze naar een ander – er zijn immers genoeg mogelijkheden in de markt.

Hybride werken en digitalisering

Ook heeft de coronacrisis veel invloed gehad op hoe we afgelopen jaren hebben gewerkt en dit ook een stempel gezet op de toekomst. We werken steeds meer hybride en digitalisering blijft groeien. Het gevolg is een een digitale werknemerservaring creëren die kan tippen aan een Employer Experience, ofwel: Digital Employee Experience. Hoe zorg je ervoor dat je werknemers ook digitaal een positieve beleving ervaren?

Een optimale beleving

Een Digitale Employer Experience heeft veel overlappen met de Employer Experience. Hierin is de bedrijfscultuur erg belangrijk, maar ook Learning & Development. Het draait om een optimale beleving – van de eerste aanraking bij het bedrijf tot het moment van verlaten. En eigenlijk zelfs daarna, want als het goed is blijven werknemers ambassadeur van het bedrijf. Deze optimale beleving bestaat uit de bedrijfscultuur en de fysieke en technologische omgeving. Vooral die laatste is een belangrijke component die de laatste jaren steeds meer deel van ons leven is geworden, zowel professioneel als persoonlijk. Wanneer was de laatste keer dat je je smartphone niet binnen een meter in je bereik had?! Technologie beïnvloed onze levens steeds meer. Daarom is het hoogtijd om ook de DEX onder de loep te nemen.

Wie zijn er betrokken bij DEX?

DEX draait om de samenhang en de bedrijfscultuur van werknemers samen. Logisch is natuurlijk om de IT-afdeling erbij te betrekken. Het zorgen dat alles online op één plek te vinden is, dat je fijne hardware hebt dat aansluit op je werkzaamheden, dat de systemen altijd werken – of dat je altijd contact kan opnemen wanneer dit niet het geval is; ook vanuit Zuid-Afrika. Wel is het van belang dat deze afdeling samenwerkt met de HR-afdeling. Want waar hebben medewerkers behoefte aan als het draait om werknemerservaring? En vooral ook als dit vanaf een afstand is.

Verbinding

Het is aan HR de belangrijke taak om mee te denken over het behouden van een goede bedrijfscultuur en de medewerkers op afstand daarbij te betrekken. Daar zou de marketing-communicatie-afdeling weer goed mee kunnen helpen. Zij houden zich immers al langer bezig met de Customer Experience en vaak ook met het creëren van content en verbinding. DEX en EX draait om verbinding, zorg daarom dat je dit project ook samen oppakt. Zo zorg je ervoor dat niet alleen de medewerker die naar kantoor gaat fluitend naar werk gaat, maar je medewerkers ook fluitend thuis achter hun laptop zitten.

Hoe verbeter je DEX?

Om de DEX te verbeteren moet je zorgen dat ook echt iedereen met technologie om kan gaan. Zorg voor e-learnings die de systemen voor iedereen goed uitleggen of werk in teams van verschillende leeftijden. Dit stimuleert ook meteen de sociale band tussen collega’s. Zorg voor een compleet digital workspace: een plek die de kantoortuin nabootst. Een plek in de cloud waar je alle documenten kan vinden en mee kan kijken met collega’s. Maar vergeet ook zeker niet “het koffiezet-praatje”. Stimuleer genoeg sociaal contact, bijvoorbeeld via het intranet of vaste meetings die niet alleen gaan over werkgerelateerde zaken. Doe vooral ook onderzoek onder je medewerkers naar hun gewenste DEX. Probeer aan zoveel mogelijk wensen te voldoen en iedereen het gevoel te geven dat, waar ze ook zijn, ze zich betrokken bij het bedrijf voelen. Dat zij het gevoel hebben dat ze niks missen en zich niet ergeren aan systemen die niet werken. Want zeg nou eerlijk; bijna niets is vervelender dan dat. Maar wees vooral creatief in het digitaal betrekken, laten doorontwikkelen en ondersteunen van werknemers!

Kortom

Betrek de IT, communicatie en HR (en eventueel meer) bij het optimaliseren van de DEX. Zorg dat alle medewerkers zich ook in deze digitale wereld betrokken voelen bij de organisatie. Verdiep je in de online en offline wensen, zodat medewerkers zich geen beter bedrijf kunnen voorstellen.

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!