Aan de slag: medewerkers inzetten voor content

Medewerkers weten als geen ander hoe het is om bij hun bedrijf te werken – het zijn je ambassadeurs. Waarom zou je content delen alleen maar over laten aan de Marketingafdeling? Om tegenwoordig mensen aan te trekken, is het essentieel om jullie Employer Branding overal uit te dragen. Gebruik hier vooral ook je medewerkers voor, oftewel: Employee Advocacy. Hoe je dit doet? Wij geven tips!

Wat is Employee Advocacy?

Employee Advocacy is het inzetten van medewerkers voor je content/werving-strategie. Door medewerkers te betrekken in het verspreiden van content, vergroot je je netwerk en bereik. Medewerkers zijn je ambassadeurs, niemand weet beter hoe het is om bij het bedrijf te werken, dan zij. Eigenlijk is Employee Advocacy de moderne mond-tot-mond reclame, maar dan effectiever: met één klik bereik je veel mensen. Voor potentiële medewerkers is het vaak lastig om een beeld te vormen over hoe het is om bij het bedrijf te werken – medewerkers weten dit als de beste en daarbij vinden mensen buiten het bedrijf het betrouwbaarder als de content door medewerkers zelf wordt gedeeld.

Tips

  • Maar hoe krijg je medewerkers zover om (eigen) content over hun baan te delen? Dat kan nog best een opgave zijn.
  • Het begint natuurlijk allemaal met goed werkgeverschap. Wanneer medewerkers ontevreden zijn over het bedrijf en de cultuur, zullen zij geen content hierover willen delen. Medewerkers hebben een sleutelpositie als het draait om de reputatie.
  • Een duidelijke Employer Branding is het startpunt van je strategie. Wie zijn jullie en waar staan jullie voor? Wat willen jullie uitdragen? Bespreek met medewerkers wat jullie willen uitstralen en waar zij trots op zijn.
  • Wat is jullie doelstelling met de content? Wie wil je aanspreken? Kijk samen met medewerkers naar het doel van de content en hoe dit eruit moet komen te zien. Maak samen een beeld van wie jullie willen aanspreken en welke content hierbij aansluit.
  • Maak medewerkers bewust van de kracht van social media en dat zij de content verspreiden. Zorg hierbij wel voor vrije keuze en vrijblijvendheid. Natuurlijk is het fijn als medewerkers vaak delen, maar wanneer je iets verplicht of er druk achter zet, zal dit tegenwerken. Geef medewerkers inzicht in het belang van het delen van content, wat de voordelen hiervan zijn en de bijdrage die zij leveren. Dit zal werken als beloning.
  • Geef je medewerkers een beloning voor het delen (of maken zelfs) van content. Wanneer medewerkers er iets voor terug krijgen, of wanneer je er een spelelement aan toevoegt (gamification), zullen medewerkers eerder geneigd zijn om iets te delen. Bijvoorbeeld door een relevante cursus aan te bieden of ambassadeurs in het zonnetje te zetten. Het kan ook in de vorm van thought leadership, hun status en persoonlijke branding.
  • Bied kant-en-klare content aan die de medewerkers aanspreekt. Medewerkers zullen alleen content delen als het hen ook daadwerkelijk aanspreekt en zij hier achter staan. Sommige collega’s delen liever de gezelligheid op kantoor en anderen liever kennis. Geef beide opties. Daarbij is niet iedereen een geboren content creator of willen hier geen tijd aan besteden, maar best iets delen. Maak het gemakkelijk voor medewerkers om bestaande content te delen door social-share-icoontjes toe te voegen.
  • Natuurlijk zijn er ook medewerkers die het juist leuk vinden om content te ontwikkelen of met ideeën te komen. Geef medewerkers hier de vrijheid in: vraag regelmatig of zij nog leuke ideeën, foto’s of filmpjes hebben en of zij het leuk vinden om zelf content te maken. Een authentiek bericht verhoogt de betrouwbaarheid en betrokkenheid. Daarbij geeft het medewerkers ook een goed gevoel dat zij betrokken worden én ontvang je meer inspiratie voor het ontwikkelen content.
  • Laat management en leidinggevenden het goede voorbeeld geven. Zij zullen het belang meer voelen en hoe groter de groep, hoe meer mensen zullen volgen. Het stimuleert medewerkers om ook content te delen.
  • Zorg voor diverse content. Laat niet elke medewerker hetzelfde delen, maar authentieke berichten. Laat hen een bericht personaliseren door anekdotes toe te voegen of hun eigen visie hierop. Geef medewerkers vrijheid en ruimte om er zelf creatief mee aan de slag te gaan. Voor sommige medewerkers kan dit lastig zijn, verzorg een template of tips om te helpen. Je kunt bijvoorbeeld elke medewerkers dezelfde vraag laten beantwoorden en dit delen. Zo krijg je van iedereen een uniek antwoord en vraagt het niet te veel van medewerkers.
Kortom: Employee Advocacy mag niet ontbreken in je content/werving-strategie. Medewerkers zijn ambassadeurs van het bedrijf en weten als geen ander hoe het is om er te werken – en waarom dit ook de leukste plek is om te werken. Daarbij resulteert het in betrouwbare en unieke content. Laat medewerkers vrij in hoe zij hiermee aan de slag willen gaan, maar verzorg hierin opties. Vergeet ook niet het belang te benadrukken en beloon hen. Succes!

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!