7 tips voor succesvol communiceren

Communiceren is iets wat we allemaal in ons dagelijks leven doen, en daarom een handige skill om te blijven ontwikkelen. Iedereen krijgt wel eens in zijn leven te maken met problemen die ontstaan door miscommunicaties. Vaak zijn het communicatieproblemen die ten grondslag liggen aan het geschil. Het is ‘slechts’ een kwestie van beter communiceren. Maar succesvol communiceren, hoe doe je dat nou eigenlijk? In dit artikel geven we je 7 tips!

Tip 1: Luisteren komt voor praten

Less is more. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar juist door minder te communiceren kun je succesvoller communiceren. Luisteren is namelijk het állerbelangrijkste. Iedereen wil graag gezien en gehoord worden, jouw gesprekspartner dus ook. Wees geduldig en laat de ander uitpraten. Wees oprecht geïnteresseerd en stel vragen. Ga niet alvast in je hoofd bedenken wat je wil antwoorden, want dan luister je niet meer met aandacht. Laat merken dat je luistert door te knikken en ‘hm-hm’ geluiden te maken. Een bekende methode in communicatie is de LSD-methode: luisteren, samenvatten en doorvragen. Door dit toe te passen zorg je ervoor dat de ander zich gehoord en begrepen voelt.

Tip 2: Wat je geeft is wat je krijgt

Een positieve houding is essentieel voor elk gesprek of ontmoeting. Wanneer je deze houding vast weet te houden, in welke situatie dan ook, zul je merken dat je meer zult bereiken. Ga je van tevoren al van het negatieve uit, ben je ongeduldig of raak je gefrustreerd in een gesprek, dan zul je zien dat de ander ook een negatievere houding zal aannemen. Probeer daarom altijd in positieve termen te praten en vertrouwen te hebben in jezelf én de ander.

Tip 4: Feedback geven

Feedback geven is een hele kunst en wanneer niet goed uitgevoerd kan het vervelende situaties opleveren. Een tip is om altijd óók positieve feedback te geven. Een mooie verhouding hierbij is drie positieve punten voor één negatieve. Hoe specifieker de positieve feedback is hoe meer impact het maakt. Daarnaast is het belangrijk om tijd te maken om feedback te geven; even snel tussendoor kan al snel beledigend overkomen. Benoem daarnaast altijd het gedrag als je feedback geeft, daarmee voorkom je dat je het te persoonlijk maakt. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik merk dat je regelmatig te laat komt’ in plaats van ‘Jij bent een laatkomer.’ Volg de onderstaande 3 G’s voor succesvol feedback geven.

Gedrag – Benoem het gedrag op een zo feitelijk mogelijke manier.

Gevoel – Vertel wat dit gedrag met jou doet.

Gevolg – Omschrijf wat voor gevolg dit vervolgens heeft.

Tip 5: Lichaamstaal

Een groot gedeelte van communicatie zijn niet de woorden zelf, maar onze lichaamstaal. Zorg altijd voor een open en actieve houding wanneer je met iemand in gesprek bent. Dit doe je door je armen open te houden en licht naar voren te leunen. Ga ook eens naast iemand zitten, in plaats van tegenover diegene. Dat geeft een gevoel van verbinding. Uiteraard ga je niet tijdens het gesprek iets anders doen of op je telefoon zitten. Oogcontact (zonder te staren) is belangrijk. Hierdoor geef je de ander de indruk echt in diegene geïnteresseerd te zijn en te luisteren.

Tip 6: Doe geen aannames

We maken ons er allemaal wel eens schuldig aan te denken de gedachte van een ander te kunnen lezen. Je herkent vast wel dat stemmetje in je hoofd dat zegt ‘Deze persoon vindt vast zus en zo over mij” en “diegene kijkt vast naar mij omdat mijn haar raar zit.’ Dat zijn echter allemaal aannames. Gedachtes in je eigen hoofd, meestal vanuit je eigen onzekerheid. Niet erg en vaak onoverkomelijk om wel eens van die gedachtes te hebben, maar wees je hiervan bewust en vul niet iets voor een ander in. Probeer altijd vanuit je eigen gevoel te praten. Denk terug aan tip 4 over feedback geven. Zeg dus niet: ‘Jij vindt mij niet belangrijk, want je luistert nooit naar me.’ In plaats daarvan kun je wél zeggen: “Omdat je niet naar mij luistert, geeft mij dat het gevoel dat je me niet belangrijk vindt.”

Communicatie

Tip 6: Taal die je beter kan voorkomen

Bepaald taalgebruik kun je beter ten alle tijden voorkomen. Kijk bijvoorbeeld uit met het woordje ‘moeten’. Dat komt vrij dwingend over en iemand is al snel geneigd om te denken: “Ik moet helemaal niks’. In plaats van te zeggen: “Jij moet dit rapport nog voor vrijdag afmaken”, zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen: “het zou fijn zijn als je het rapport voor vrijdag zou kunnen afmaken’. Hiermee geef je de ander meer autonomie en vergroot je de kans dat diegene vervolgens ook doet wat je van hem/haar vraagt.

Tip 7: de absolute waarheid bestaat niet

Als laatste tip willen we je meegeven dat de absolute waarheid niet bestaat. Hoe graag je ook gelijk wil krijgen, jouw ervaring kan nou eenmaal verschillen van die van een ander. Toon daarom empathie en probeer je eens in de ander te verplaatsen. Vraag jezelf af waarom diegene het misschien op een andere manier ziet dan jij. Er is natuurlijk niks mis met de discussie aangaan om een ander van jouw standpunt te overtuigen, maar houdt altijd een open mind en ontvang ook andermans gezichtspunt met respect. Zet je eigen trots eens opzij en je ziet dat de communicatie een stuk prettiger zal worden!

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!