Als werkgever is het jouw taak om de omgeving en werkomstandigheden van de medewerkers van jouw bedrijf zo comfortabel mogelijk te maken. Doe je dit? Dan creëer je door het tevreden stellen van jouw werknemers in feite een win-win-situatie. Wat je geeft krijg je namelijk ook weer terug! Maar hoe geef je nou het beste aan je medewerkers? Met deze simpele tips verander jij binnen de kortste keren in een topwerkgever.
1. Creëer een cultuur die medewerkers kunnen promoten
Maak van jouw medewerkers ambassadeurs van jouw bedrijf door een cultuur te creëeren die het delen waard is. Wanneer mensen ergens tevreden over zijn, zullen ze het hierover hebben tegen anderen. Een tweet, of LinkedIn post over deze tevredenheid doet wonderen voor jouw bedrijf en ook mond-tot-mondreclame zorgt op lange termijn voor een positief effect!
2. Behandel eerlijkheid als een kernwaarde van jouw bedrijf
Eerlijkheid duurt het langst en dat geldt ook voor werkgevers. Wees je transparant en open naar je medewerkers? Dan krijg je dat gegarandeerd weer terug. Eerlijkheid en transparantie zijn dan ook belangrijke pijlers waar genoeg aandacht aan besteedt moet worden als je een eigen onderneming hebt. Natuurlijk hoef je niet ieder detail te delen; soms heb je wat meer tijd nodig voor je iets naar buiten kunt brengen en soms kan het een bedrijf niet ten goede doen, maar zorg er in ieder geval dat je belangrijke informatie nooit verzwijgt of verdraait. De waarheid komt altijd naar buiten en dus kun je en maar beter zeker van zijn dat je trouw bent aan jezelf en je collega’s.
3. Geef echte en regelmatige feedback
Het komt helaas te vaak voor dat medewerkers hun baan kwijt raken zonder dat feedback hebben gekregen over hun werkzaamheden. Ook de redenen van ontslag kunnen vaak verwarrend of vaag zijn. Je bent het aan je medewerkers verschuldigd om regelmatige echte feedback te geven. Ook hiermee zorg je voor een win-win-situatie. Goede feedback kan namelijk een groot verschil maken in de kwaliteit die een medewerker levert. Vergeet ook de positieve punten niet te noemen: zo houdt je jouw medewerkers gemotiveerd en tevreden.
4. Vraag om reviews van je medewerkers
Vraag ook zelf regelmatig om feedback van je collega’s. Stel bijvoorbeeld een vragenlijst op met daarin de vraag wat je beter zou kunnen doen en in hoeverre de medewerkers zich nog op hun gemak voelen binnen het bedrijf. Dat kan misschien confronterend zijn, maar het kan je enorm helpen en je medewerkers zullen dit alleen maar waarderen.
5. Wees echt en blijf trouw aan de visie, missie en waarden van jouw bedrijf
Waarschijnlijk heb je bij het opzetten van je bedrijf een visie, missie en een aantal kernwaarden opgeschreven. Deze onderdelen vormen de fundering van jouw bedrijf en dus is het belangrijk om hier geregeld op terug te kijken en deze ook echt te blijven volgen. Soms is het zelfs nodig om de visie of missie aan te passen, maar de waarden van jouw bedrijf zouden altijd hetzelfde moeten zijn. Wees hier dus ook trouw aan, dan zullen je medewerkers dit ook doen!
6. Zorg voor rust, ontspanning en leuke activiteiten
Hard werken moet worden beloond en omdat je niet wil dat jouw medewerkers binnen een aantal maanden met een burnout thuis zitten, is het belangrijk om voor genoeg leuke activiteiten en ontspanning te zorgen. Zet een massagestoel of voetbaltafel neer op kantoor, of regel eens in de zoveel tijd een leuk uitje met het hele team. Zo zorg je niet alleen voor ontspanning, maar ook nog eens voor een hechter team.
7. Toon begrip voor lastige situaties
Als werkgever ben je niet altijd op de hoogte van persoonlijke situaties van jouw medewerkers. Zo kan een van jouw collega’s misschien wel in een scheiding liggen of een belangrijk persoon hebben verloren, zonder dat jij daar weet van hebt. Maak je dit bespreekbaar en toon je begrip voor dit soort situaties? Dan zullen jouw medewerkers je gegarandeerd dankbaar zijn. Misschien willen ze een aantal dagen vrij zijn of vanuit huis werken, of misschien zijn ze al blij met een minder lange werkdag. Ga met je medewerkers in gesprek en probeer altijd op de hoogte te blijven van wat er speelt. Merk je iets op? Vraag en dan naar en probeer begrip te tonen!