Heb je een eigen bedrijf? Dan zul je er al snel achterkomen wat het belang is van het zijn van een goede werkgever. En natuurlijk streef je er naar om een goede werkgever te zijn. Maar waarom is dat zo belangrijk? Wat zijn de gevolgen en voordelen? En hoe wordt je de beste werkgever die er is? Je leest het hier!
1. Je wil dat jouw medewerkers ambassadeurs worden van jouw bedrijf
Als werkgever wil je natuurlijk dat jouw medewerkers vol lof over jou en jouw bedrijf spreken. Mond-tot-mondreclame is namelijk enorm belangrijk als je je eigen bedrijf runt! Het kan het imago van het bedrijf maken, of juist schaden: en dat wil je voorkomen. Door een goede werkgever te zijn kun je ervoor zorgen dat jouw medewerkers niet alleen jouw medewerkers zijn, maar ook echt ambassadeurs worden van jouw bedrijf. Het liefst wil je dat ze aan al hun familieleden en vrienden laten weten hoe goed ze op hun plek zitten bij ‘hun’ werkgever!
2. Door een betere werkgever te zijn, ontvang je beter resultaat
Wat je geeft, krijg je terug. Zo werkt het nu eenmaal. Als jij je best doet voor jouw medewerkers, doen jouw medewerkers hun best voor jou. En zo werkt het andersom ook. Iemand die bijvoorbeeld iedere dag uren overwerkt, maar hier geen waardering voor terugkrijgt van zijn of haar werkgever, zal op den duur stoppen met overwerken. Maar behandel je jouw collega’s zoals ze behandelt moeten worden, dan kun je er vrijwel altijd vanuit gaan dat iemand altijd alles op alles zet om jou als werkgever tevreden te houden!
3. Je trekt makkelijker toptalent aan
Zoals al eerder werd vernoemd, is het zijn van een goede werkgever enorm belangrijk voor het imago dat jouw bedrijf er aan overhoudt. Hoe beter dit imago is, hoe makkelijker je toptalent aantrekt. Wanneer mensen weten van de goede voorwaarden die je biedt, de waardering die je krijgt en het werkplezier dat jouw bedrijf met zich mee brengt, is het vanzelfsprekend dat je makkelijker en sneller goede mensen aantrekt.
4. Je hebt veel minder korte termijn vertrek
Wanneer je iemand constant voorziet van een betere toekomst, doorgroeimogelijkheden en zekerheid, is de kans groot dat hij of zij lang bij jouw bedrijf blijft werken. Daardoor heb je veel minder korte termijn vertrek en ben je ook veel minder vaak bezig met het zoeken naar nieuwe medewerkers. En zo kun je weer meer aandacht besteden aan je huidige team!
5. Je medewerkers zijn meer betrokken
Door goed te zijn voor je medewerkers, zorg je voor ambassadeurs van je eigen bedrijf én zorg je er dus voor dat je team meer betrokken is bij de groei van het bedrijf. Als werkgever kun je er door middel van een goede EMPLOYER BRANDING voor zorgen dat mensen hart hebben voor de zaak en daardoor ook betrokken zijn bij alle veranderingen die binnen het bedrijf plaatsvinden.
6. Als je een betere werkgever bent, betaal je in verhouding minder salaris
Als je weet hoe je jouw medewerkers het beste behandelt, betaal je in verhouding tien procent minder salaris ten opzichte van bedrijven die dit niet doen. Doordat je duidelijk uitdraagt wat er intern gebeurt, hebben mensen een beter beeld van de situatie en weten ze beter waar ze terecht komen. Als de employer branding van jouw bedrijf niet in orde is, zijn mensen sneller geneigd om meer salaris te vragen.