Cursusje hier, zelfhulpboeken daar – je bent nooit uitgeleerd. Het belangrijkste bij een sollicitatie tegenwoordig is of je jezelf kunnen doorontwikkelen. We zijn nieuwsgierig en willen leren. Maar daarbij zijn onze levens steeds drukker en is de aandachtsboog steeds korter. Micro-learning is dé manier om werknemers te helpen met ontwikkeling of om klanten binnen te halen. Lees snel verder wat dit precies inhoudt en hoe je het kan inzetten.
Wat is micro-learning?
Micro-learning wordt ook wel mircro-e-learing, korte cursussen, bites, chuncks, snacks, bursts, microcontent of micromedia genoemd – handig dat Google. Het zijn korte leereenheden die gericht zijn op iets kort en snel bijleren. Dit kunnen persoonlijke vaardigheden zijn, maar ook professionele vaardigheden. Het kan ook worden ingezet voor het leren van nieuwe software of om klanten duidelijk te maken waarom jullie de beste zijn. Daarbij zijn er verschillende manieren om deze content vorm te geven; denk aan filmpjes of infographics, als het maar kort en makkelijk is.
Dit korte en makkelijke is dan ook precies waarom het werkt. Tegenwoordig krijgen mensen zoveel prikkels en gaat de aandachtsboog omlaag. Mensen willen snel en makkelijk leren. De content is kort en heeft een duidelijk doel. Door social media zijn we verwend geraakt: we willen geen lange video’s meer. Korte filmpjes geven veel meer prikkels! Dat is bijvoorbeeld waarom TikTok steeds populairder wordt!
Waarom micro-learning inzetten?
De millennials nemen het de komende jaren het werkleven over van de babyboomers. Deze generatie – en de generaties daarna – zijn allemaal opgegroeid met smartphones. Ze kunnen zich niet voorstellen hoe hun ouders ooit hun studie hebben gehaald zonder Google; zonder even snel iets op te zoeken. Daarbij heeft deze generatie een enorme drang om zichzelf te ontwikkelen. Dit is dan ook één van de belangrijkste motivaties voor een werknemer om juist voor dat bedrijf te kiezen. Er moet een duidelijk beeld zijn van hoe je je kunt doorontwikkelen binnen een bedrijf. Steeds vaker zie je dat bedrijven een opleidingsbudget hebben en een Learning & Development-programma.
Wat leer je van micro-learning?
Alles makkelijk en snel kunnen opzoeken heeft natuurlijk ook tot gevolg dat je het dan niet hoeft te onthouden en wat je hebt geleerd dus al snel vergeet. Om dit tegen te gaan is het belangrijk om de informatie visueel aantrekkelijk te maken. Niemand zit te wachten op saaie, slecht vormgegeven content. Iets moet visueel zijn, zodat je naast het lezen of luisteren, er ook een beeld bij hebt. Daarbij moet de content op het juiste moment worden aangeboden. Als je iets leert en er vervolgens niks mee doet, verdwijnt het weer uit je hoofd. Wanneer je wat je net hebt geleerd gelijk toepast, onthoud je het beter.
Hoe zet je micro-learning in?
Voor wie en met welk doeleinde wil je micro-learning inzetten? Voor het onboardingsproces is dat heel anders dan voor een klant die je wil binnen halen. Het doel en de doelgroep kan enorm verschillen. Op commercieel vlak kan dit vanuit de organisatie richting de klant (B2C) of juist naar andere professionals en bedrijven (B2B). Maar je kan ook binnen je organisatie mensen iets willen leren, Learning & Development. Vooral binnen de organisatie is er veel verschil in de type eindgebruiker, houd hier rekening mee.
“Geen tijd” is geen excuus
Maak een duidelijk beeld van wat je wil bereiken met de content. Om de inhoud en de vorm te bepalen. Wil je een video, artikel, app, spel of infographic – als het maar minder dan vijf minuten duurt. Tegenwoordig heb je genoeg platformen om makkelijk zelf content te creëren. Zorg wel dat alles op één plek staat en het voor de eindgebruiker makkelijk vindbaar is wat zij willen leren. Zo kunnen zij het makkelijk nog een keer bekijken als zij het even niet meer weten. En doordat het minder dan vijf minuten duurt om de content tot je te nemen, is “geen tijd” geen excuus.
Doeleinden micro-learning
Micro-learing kan dus voor veel verschillende doeleinden worden ingezet en in veel verschillende vormen. Mensen willen zich blijven ontwikkelen, dingen leren en alles weten – vooral de nieuwe generaties. Zet micro-learning daarom handig in en houd het efficiënt, kort en simpel. Meer leren? Er zijn veel korte video’s te vinden op YouTube! Succes!