De meeste van ons ontkomen er niet aan: werken op afstand. De een vindt het heerlijk en de ander bevindt zich liever dagelijks in een drukke kantoortuin. Helaas is het in sommige gevallen even niet anders. Ook leidinggeven zal voor veel managers op afstand moeten; en dat brengt zo zijn uitdagingen met zich mee. Met onze tips vecht je je hier echt als een echte ‘baas’ doorheen. Lees snel verder!
Het ‘nieuwe normaal’
Door de ontwikkelingen rondom COVID-19, zijn velen van ons in de nieuwe realiteit van virtueel werken beland; een ontwikkeling die ook nieuwe uitdagingen voor leiders met zich meebrengt. Toch is virtueel werken de nieuwe werkelijkheid voor veel bedrijven. Ook leidinggeven krijgt daarmee een hele nieuwe betekenis. Virtueel leiderschap in dit ‘nieuwe normaal’ vraagt dan ook om nieuwe competenties. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan competenties die je nodig hebt in een al digitaliserende wereld: zoals de overgang managen van virtuele teams. Welke eigenschappen kun je hier nou goed bij gebruiken? Wij zetten ze voor je op een rijtje.
1. Toon empathie
Het verplichte thuiswerken werpt voor veel mensen een grote uitdaging op. En in tijden van crisis, zijn de ogen dan al snel gericht op de leiders. Leidinggevenden binnen organisaties onderschatten hierin vaak de grote impact die zij hebben en kunnen hebben. Benut jouw positie hierin dan ook goed en zorg ervoor dat je jouw team zo goed mogelijk door de virtuele transitie heenleidt. Begin met het tonen van empathie en compassie naar al je collega’s die thuiszitten in angst, die de muren inmiddels op zich af zien komen of de medewerkers die wellicht zelfs vereenzamen zonder team om zich heen. Hierin kun je als leider het verschil maken.
2. Plan zoveel mogelijk één-op-één momenten in
Probeer je team dan ook geregeld te vragen wat je zelf kunt doen om de situatie te verbeteren. Misschien kun je zelfs een op een momenten inplannen op anderhalve meter, zodat het persoonlijke contact er toch nog een beetje is. Wees creatief en geef jouw medewerkers het gevoel dat ze bij jou terecht kunnen, in welke situatie dan ook. Wees er voor je medewerkers: of het nu persoonlijk, of op afstand is!
3. Wees duidelijk en direct
Onzekerheid is iets dat mensen tot waanzin drijft. Mensen horen liever één keer de harde waarheid, dan dat ze constant in onzekerheid moeten leven. Nu is deze pandemie voor iedereen een onzekere tijd en kun je jouw team vaak niets beloven, maar je kunt wel duidelijk zijn in de maatregelen die worden getroffen en hoe de komende tijd eruit zal zien. Wees direct: ook over de effecten die een dergelijke crisis op jouw bedrijf kan hebben bijvoorbeeld. Eerlijkheid en transparantie zijn key! De verbondenheid en duidelijkheid die je daarmee creëert, zorgt volgens onderzoek van PWC dat medewerkers significant betrokken raken bij het proces.
4. Zorg voor gestroomlijnde processen
Natuurlijk word er niet van je verwacht dat je in de eerste week van een pandemie de zaken perfect op orde hebt en dat iedereen makkelijk over kan gaan op thuiswerken. Toch is het wel fijn als nieuwe processen zo snel mogelijk gestroomlijnd gaan en dat iedereen weet wat er van hem of haar wordt verwacht, ook vanuit huis. Zo kan virtueel ‘teaming’ risico’s met zich mee brengen, zoals een beperking van mogelijkheden die impact kan hebben op een goede samenwerking. Als dat niet goed wordt opgepakt kan dat een negatieve invloed hebben op het vertrouwen binnen een team en de betrokkenheid van de teamleden. Aan de manager de taak om het proces in goede banen te leiden. Geen makkelijke taak, maar wel een héle belangrijke en eentje die veel waardering kan opleveren!
5. Verras je collega’s met sterk leiderschap
Ontwikkel jezelf tot de inspirerende leider die collega’s door de crisis heen loodst. en grijp deze onzekere tijd aan om jouw team te laten zien hoe goed jij de touwtjes in handen hebt. Iedere uitdaging brengt zijn kansen met zich mee. En dit is die van jou! Door het leiderschap zo goed mogelijk op te pakken, kun je ervoor zorgen dat je medewerkers zich gewaardeerd en gehoord voelen en jou nog meer zullen vertrouwen.