Het verschil tussen een functionering- en beoordelingsgesprek is voor velen niet altijd even duidelijk. Er zijn zelfs een hoop werkgevers die hier geen onderscheid tussen maken. Terwijl dit verschil nu juist zo van belang is! Hier lees je wat de verschillen tussen de soorten gesprekken zijn!
Het functioneringsgesprek
Het functioneringsgesprek gaat natuurlijk maar over een ding: jouw functioneren. Tijdens een functioneringsgesprek praat je over jouw persoonlijke inzet, de sfeer op kantoor en mogelijke verbeterpunten. In andere woorden: functioneer je nog zoals je zou moeten functioneren? Zo ja, perfect! Ga zo door! En zo niet, wat kan er dan aan gedaan worden om je een duwtje in de goede richting te geven. Dit zoek je samen met je leidinggevende/manager uit.
Wanneer voer je het functioneringsgesprek?
Een meeting over jouw functioneren vindt meestal in de loop van het jaar plaats. Zo heb je voldoende ruimte om even terug te blikken, maar ook om vooruit te kijken en dingen op tijd bij te sturen. Heb je trouwens zelf nog dingen die je graag aan zou willen kaarten? Dan is een functioneringsgesprek daarvoor het perfecte moment. Misschien ben je teleurgesteld over de sfeer in het bedrijf, of hoop je op meer waardering van je manager. Wees niet bang om dit aan te kaarten. Daar is het functioneringsgesprek voor!
Het beoordeling-/evaluatie gesprek
In een functioneringsgesprek praat je dus over persoonlijke inzet, sfeer en mogelijke verbeterpunten. In een beoordelingsgesprek (ook wel het evaluatiegesprek genoemd) daarentegen wordt echt gefocust op de prestaties van een bepaalde periode. Ook wordt er tijdens dit gesprek gekeken naar arbeidsvoorwaarden. Wil je dus om salarisverhoging vragen? Dan kun je jouw kans tijdens het beoordelingsgesprek pakken. Let op: zorg er wel voor dat je dit goed kunt onderbouwen. Heb je namelijk niet goed gepresteerd de afgelopen periode, dan is de kans groot dat jouw verzoek om salarisverhoging wordt afgewezen.
Wanneer voer je het evaluatiegesprek?
Een evaluatiegesprek gebeurt meestal in het najaar. De leidinggevende en de werknemer kijken terug naar het afgelopen jaar. Welke doelstellingen heb je aan het begin van het jaar gesteld? En zijn deze behaald? Natuurlijk moet je de targets van het gehele hierin vooropstellen. Dat is dé manier om uiteindelijk te kunnen bepalen wat iemand zijn rol in het grotere geheel is geweest.