Een sterke Employer Branding heeft enorm veel positieve gevolgen: van het aantrekkelijker maken van jouw bedrijf voor nieuwe talenten, tot het langer behouden van jouw eigen toptalent. En zo komen er nog voor meer voordelen kijken bij een goede Employer Branding. Wij zetten ze voor je op een rijtje!
Bespaar recruitment kosten!
Investeren in het opzetten van een sterke Employer Branding lijkt misschien op het eerste oog een grote investering. Toch zul je zien dat je er al snel je vruchten van kunt plukken. Je kunt bijna zeggen dat het een nodige investering is: zeker in deze krappe arbeidsmarkt! Daarnaast bespaart het je uiteindelijk juist geld. Zo zal een goede Employer Branding er namelijk voor zorgen dat jouw merk/bedrijf vele malen aantrekkelijker is voor potentiële kandidaten. Je zult hierdoor op de lange termijn veel minder geld kwijt zijn aan het creëren van meer merkbekendheid. Ook recruitment en advertentiekosten zullen automatisch een stuk lager worden: een win-winsituatie als je het ons vraagt.
Je bespaart op salaris
Een goede Employer Branding houdt ook in dat je goede secundaire arbeidsvoorwaarden biedt aan jouw medewerkers. Door hier goed over na te denken en hier creatief in te zijn, kun je zelfs besparen op de salarishuishouding. Het gaat veel kandidaten namelijk niet alleen om de hoogte van het salaris, maar om het gehele plaatje. Denk daarbij aan een aantrekkelijke bonusstructuur of een goede pensioenregeling bijvoorbeeld.
Je vergroot het vertrouwen vanuit de kandidaat
Het delen van content en gebruik maken van online tools, is een belangrijk aspect van de Employer Branding. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die veel snel zichtbaar én vindbaar zijn, meer vertrouwen uitstralen. Door dus gebruik te maken van zoveel mogelijk socialemediakanalen en je website en hier zoveel mogelijk content op te delen, vergroot je het vertrouwen vanuit klanten en potentiële kandidaten.
Je vindt talent dat bij jouw bedrijf past
Een goede Employer Branding houdt in dat je op een duidelijke manier uitdraagt wat jouw bedrijf doet, maar ook waar je bedrijf voor staat. Wat zijn de kernwaarden, de missie en de visie? Als je ervoor zorgt dat deze duidelijk zijn én ze in ieder kanaal weer worden uitgedragen, trek je gemakkelijker talenten aan die zich hierin herkennen. En talenten die er dezelfde kernwaarden, missie en visie op nahouden, zullen naar verwachting ook een stuk langer bij jouw bedrijf blijven!
Minder verloop
Niet alleen door kandidaten aan te trekken die zich kunnen verenigen met jouw missie, visie en kernwaarden, maar door de hele cultuur eens goed onder de loep te nemen, zorg je voor minder verloop binnen jouw bedrijf! Zo kun je door het opzetten van een goede Employer Branding, zorgen dat nieuw talent in een warm bad terecht komt. Houd je dit bad lekker warm? Dan zijn er maar weinig medewerkers die snel zullen overstappen naar een ander bedrijf.
Je zorgt voor betere resultaten vanuit je bedrijf
Wanneer de sfeer binnen jouw bedrijf goed is, de voorwaarden vrijwel niet beter kunnen, de medewerkers genoeg waardering krijgen en de Employer Branding – al met al – als een huis staat, dan zorgt dat automatisch voor betere resultaten! Je trekt niet alleen sneller en beter toptalent aan, ook zullen jouw huidige medewerkers veel meer motivatie hebben om hun werk zo goed mogelijk te doen.