Werken draait allang niet meer alleen om het onderhouden van je gezin – je werk moet je leuk zijn, je moet je kunnen ontwikkelen en vooral: aan iets kunnen bijdragen. Om mensen aan te trekken (en te behouden) is het van belang dat je impact maakt, purpose hebt en echt iets bijdraagt aan de wereld. Hoe je dat doet? Je leest het hier!
Waarom is dit van belang?
Na de Tweede Wereldoorlog draaide het maar om één ding: wederopbouw. Maak zoveel mogelijk geld en zorg voor zoveel mogelijk economische bloei. En hoewel een goed salaris nog steeds belangrijk is voor werkzoekenden, draait het tegenwoordig vooral om: impact maken. De (nieuwe) generaties op de werkvloer hoeven niet zo nodig een lease-auto en een enorm salaris. Niet dat dit onbelangrijk is, maar echt belangrijk is de reden waarom jij bij dit bedrijf werkt. Bij het zoeken van een nieuwe baan kijken zij eerder naar de impact die zij kunnen maken. Mensen willen bij een bedrijf werken met een product of dienst waar zij achter staan – geen “bullshit baan”.
Er wordt verwacht dat bedrijven een helder verhaal hebben over wat zij doen en vooral waarom zij dit doen. Vanuit het bedrijf voor de maatschappij, maar ook binnen het bedrijf voor de medewerkers zelf. Zij willen zich geen nummertje voelen, maar relevant zijn. Een stimulerende omgeving met betekenisvol werk en een ondernemende sfeer. Eigenlijk is dit ook niet zo gek, want een bedrijf dat zich richt op impact maken, kijkt naar de toekomst en een duidelijke visie heeft, resulteert in groei. Ook klanten en andere bedrijven willen investeren en samenwerken met bedrijven die iets toevoegen. Zij zijn ook bereid meer te betalen voor betere producten. Het aantrekken en behouden van medewerkers, klanten en bedrijven doe je dus door een duidelijke purpose te hebben. Onthoud wel: dit staat en valt wel met de geloofwaardigheid van jouw purpose. Wat zijn jouw waarden en drijfveren?
Zet de waarom centraal
Waarom heb jij jouw bedrijf opgericht? De purpose van het bedrijf ligt in lijn met je missie. Ga voor jezelf na waarom jullie zijn begonnen met het bedrijf. Wat willen jullie bereiken? Waar staan jullie voor? Wat vinden jullie intrinsiek belangrijk? Natuurlijk moet er geld in het laatje komen, maar als winstmaximalisatie de reden van bestaan is, gaat het lastig worden mensen aan te trekken.
Denk na over hoe jullie de wereld zien, let hierbij op een lange termijn visie en neem maatschappelijke trends en problemen mee. De mens kiest op basis van emotie: als we iets doen – voor jezelf of voor een ander – dan willen we vaak dat daar een helder doel aan verbonden is. Het is belangrijk dat mensen geraakt en overtuigd worden door de boodschap.
Kernwaarden moeten overeen komen met die van (potentiële) medewerkers
Met een heldere en oprechte purpose maak je duidelijk waar je als organisatie voor staat. Belangrijk is, dat mensen zich hiermee kunnen identificeren, verbinden en trots op kunnen zijn. Hierbij kom je al snel bij de kernwaarden terecht. Een (potentiële) medewerker of klant moet zich kunnen verenigen hiermee. Enkel veel geld verdienen is geen kernwaarde bij de meeste mensen.
Mensen willen emotie voelen en bijdragen aan de wereld – trots zijn op de impact waar zij aan bijdragen. Wanneer medewerkers zien hoe zij bijdragen aan de doelen die jullie samen als bedrijf hebben, voelen zij zich betrokken. Het motiveert hen om hun best te blijven doen en op een hoger niveau te presteren, maar ook met plezier en passie te werken.
Ga dus na waarom jullie bedrijf is gestart en wat jullie willen bijdragen aan de wereld. Misschien liggen er nog wel kansen om dit op een meer maatschappelijke manier te doen. Denk niet aan winstmaximalisatie op het gebied van geld, maar op het gebied van impact maken, werkgeluk en succes.