Ambassadeurs: een bedrijf kan eigenlijk niet zonder. Zij zijn het visitekaartje van jouw bedrijf. Of je nu een klein of groot bedrijf hebt, jouw reputatie is enorm belangrijk. Het zorgt er voor dat je makkelijk medewerkers aantrekt en behoudt, maar het zorgt ook voor meer klanten en samenwerkingen. Focus je daarom op het werven van ambassadeurs die positieve geluiden verspreiden. Wij helpen je een handje!
Waarom ambassadeurs werven?
Blije en betrokken medewerkers zijn van belang voor het aantrekken en behouden van talent en klanten. Zij zijn het visitekaartje voor jouw bedrijf, oftewel: ambassadeurs. Hoe positiever en enthousiaster zij zijn over hun baan, hoe meer zij dit uitdragen. Dit kan zijn naar klanten toe, maar ook werkzoekenden waarmee zij aan de praat zijn geraakt op een feestje of iemand die op zoek is naar een samenwerking. Het achterlaten van een interessant en authentiek verhaal vanuit werknemers draagt bij aan naamsbekendheid, het vergroten van je netwerk en je bereik. De marketing- en salesafdeling houden zich hier natuurlijk ook mee bezig, maar het persoonlijke verhaal van mensen draagt bij aan een betrouwbaarder beeld. Zij maken van jouw imago, een reputatie. Denk hierbij zeker niet alleen aan de huidige medewerkers. Maak van iedereen die te maken krijgt met jouw bedrijf: klanten, oud-medewerkers en potentiële kandidaten, een ambassadeur!
Medewerkers als ambassadeurs
Begin bij de betrokkenheid van medewerkers. Zij zijn immers het belangrijkste visitekaartje van jouw bedrijf. Hiervoor is het belangrijk om te weten wat mensen belangrijk vinden in een bedrijf. Belangrijk hierin is het creëren van een open cultuur. Hierbij win je feedback in en kun je aspecten verbeteren.
Medewerkers zijn ideaal bij het promoten van een bedrijf; niet alleen fysiek, maar ook online. Door te stimuleren dat zij op social media veel van het bedrijf delen, komt jouw naam weer voor in verschillende netwerken. Dit kan een vacature zijn die gedeeld wordt, maar ook een interessant artikel bijvoorbeeld.
Oud-medewerkers als ambassadeurs
Medewerkers komen en gaan. Het vertrekken van medewerkers wordt vaak gezien als iets negatiefs. Echter is het ook het geval dat mensen simpelweg op zoek zijn naar iets nieuws, zonder dat zij slecht op hun plek zitten. Ook dit hangt weer samen met de betrokkenheid van medewerkers. Een open cultuur zorgt ervoor dat je op de hoogte bent als een medewerker toe is aan iets nieuws. Hierdoor voorkom je negativiteit over en tijdens het vertrek. Misschien weet deze medewerker wel een goede opvolger, of wil hij of zij ieder geval helpen met zoeken. Behoud het contact met oud-medewerkers, grote kans dat zij jou nog kunnen helpen in de toekomst. Daarnaast geeft het een positief beeld voor de huidige en toekomstige medewerkers.
Afgewezen kandidaten als ambassadeurs
Hoewel je vaak maar kort contact hebt met de kandidaten die zijn afgevallen tijdens de sollicitatieprocedure, kan het erg waardevol zijn om een positieve indruk achter te laten. Grote kans dat zij anderen vertellen over de sollicitatie of dat zij opnieuw in contact komen als sollicitant of klant. Misschien was diegene nu wat te junior en is er over een jaar wel een kans. Afgewezen worden blijft een teleurstelling. De kunst is om dit wel om te buigen tot een positieve beleving van het bedrijf. Zorg hierbij ieder geval voor een duidelijke, snelle en transparante communicatie, waarbij je de kandidaat van feedback voorziet. Houd het contact persoonlijk en zorg dat je echt naar de kandidaten luistert. Geef tips en benoem de positieve punten ook. Laat weten dat zij altijd opnieuw contact mogen opnemen!
Ambassadeurs zijn dus belangrijk. Zijn helpen je met het verspreiden van jouw merk. Door hen enthousiast te maken – in welke fase dan ook – kun je rekenen op meer positieve naamsbekendheid. Mond-op-mond reclame werkt het beste om groei te realiseren!