Eerste hulp bij het kiezen van een manager

Wanneer je aan mensen vraagt hoe zij zich de komende jaren willen ontwikkelen, krijg je vaak het antwoord: manager worden. De juiste manager kiezen is lastig. Echter wordt hierbij vaak gekeken naar hoelang iemand bij jullie werkt, in plaats van of iemand ook de juiste skills heeft om manager te worden. Hoe kies je nu de juiste manager? Wij geven tips!

Belang van een goede manager

De ambitie om manager te worden ligt bij veel mensen vooral op het gebied van aanzien en meer salaris – de weg om hogerop te komen. Echter is niet iedereen een goede manager. Bij het kiezen van een juiste manager wordt er vaak gekeken naar wie “logisch” is qua werkervaring, in plaats van op basis van de juiste skills. Een goede manager heeft namelijk niet alleen veel ervaring, maar het empathische stuk is minstens zo belangrijk – of misschien wel belangrijker. Een open cultuur, waardering, verantwoordelijkheid en jezelf ontwikkelen zijn punten die essentieel zijn voor medewerkers. Medewerkers willen het gevoel hebben dat zij bij hun manager terecht kunnen met vragen, hulp en dat daar ook iets mee gedaan wordt. De nieuwe manier van werken vraagt naar een feedbackcultuur en een leidinggevende met een coachende stijl. Eén keer per jaar een functioneringsgesprek, waarbij de manager kijkt naar enkel cijfers en targets, is verleden tijd. De harde taken en doelen kunnen alleen worden gehaald wanneer talenten worden erkend, benut en medewerkers kunnen groeien. Een goede sfeer is essentieel voor het behoud van talent.

Skills voor een (potentieel) manager

Integer, respectvol en empathisch

Ten eerste is het belangrijk dat een manager empathisch is en een veilige sfeer kan creëren. Een manager die alleen maar roept wat iedereen moet doen en focust op wat er fout gaat, zal niet bevorderend zijn voor het behouden van personeel en het halen van de bedrijfsdoelen. Kies niet de grootste roddeltante van het bedrijf, maar iemand die goed kan luisteren en van het goede in de mens uitgaat. Iemand die goed met verschillende mensen om kan gaan.

Kunnen luisteren en communiceren

Dat brengt ons naar de volgende skill: communiceren. Een vaak gehoorde klacht over managers is dat zij niet goed luisteren. Wanneer de medewerker met een probleem of klacht komt, moet je als manager hier de tijd voor nemen om te luisteren – en hier vervolgens iets meedoen. Hoe vervelend is het wanneer jullie team een terugkerend probleem heeft, waar maar niks mee wordt gedaan. Kies iemand die goed kan luisteren, het probleem objectief bekijken, feedback kan geven of ermee aan de slag kan gaan. Medewerkers moeten hun manager kunnen vertrouwen dat zij er alles aan doen om problemen op te lossen.

Vertrouwen, waardering en aandacht

Het oplossen van problemen ligt samen met het hebben van vertrouwen. Daarbij wil je ervan uit kunnen gaan dat de manager jouw probleem serieus neemt. Je wil als medewerker geen nummertje zijn, maar gezien worden. Een manager moet iemand zijn die iedereen genoeg aandacht en waardering geeft. Iemand die niet alleen de focus heeft op wat er misgaat, maar het zeker ook aangeeft wanneer medewerkers iets goed doen. Spreek je waardering uit als manager. Door je medewerkers te motiveren, laat je blijken dat je aandacht voor ze hebt.

Dingen uit handen durven geven

Het vertrouwen van je medewerkers zit ook in niet alles in eigen handen willen houden. Durf als manager dingen uit handen te geven. Hoewel een manager vaak veel kennis heeft, is het nu aan de medewerkers met expertise om het te regelen. Kies iemand die taken los durft te laten en medewerkers de vrijheid en het vertrouwen geeft om deze taken op te pakken. Dit resulteert vaak juist in loyaliteit en motivatie. De manager moet het overkoepelende zien: weten waar iedereen mee bezig is en wat er allemaal gaande is binnen de organisatie om hier vervolgens verbanden tussen te leggen.

Resultaatgericht, overzichtelijk en keuzes kunnen maken

Als manager is het namelijk ook zeker jouw taak om lastige keuzes te maken en knopen door te hakken. Kies daarom iemand die problemen goed kan analyseren en weloverwogen keuzes kan maken. Iemand die niet bang is om te experimenteren en fouten te maken. Een manager moet een lange termijn visie hebben en bepaalde doelen verwezenlijken. Iemand met hart voor de organisatie is hierin een goede keuze. Dit is vaak iemand die andere medewerkers vertrouwt bij het maken van de juiste keuzes in het belang van de organisatie. Dit helpt weer met de gezichten dezelfde kant op krijgen.

 

Een goede manager is niet alleen iemand met veel kennis – het is echt een vak apart. Manager zijn is niet voor iedereen weggelegd. Ga daarom bij jouw medewerkers na wat hun wensen zijn, maar ook wat hen het beste ligt hierin. Je kunt ook aanzien op een andere manier krijgen, bijvoorbeeld andere taken erbij nemen die beter aansluiten bij jouw skills. Kortom: iedereen laten floreren in zijn of haar skills.

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!