Meer dan tachtig procent van de mensen die een baan zoekt, maakt gebruik van socialmedia in hun zoektocht. Het is dan ook duidelijk dat socialmediakanalen een grote rol spelen in het recruitmentproces. Met de juiste manieren van employer branding speel je hier perfect op in. Hoe je dat doet? Wij zetten de beste tips voor je op een rijtje!
Creëer een identiteit voor jouw bedrijf
Om een herkenbare en onvergetelijk merk op te bouwen, heb je een consistente stijl, tone of voice en verhaal nodig. Hetzelfde geldt voor je employer branding! Zo zie je bijvoorbeeld veel recruiters die op verschillende manieren communiceren, zelfs als ze voor hetzelfde bedrijf werken. Het is daarom belangrijk om een duidelijke merkidentiteit te ontwikkelen, die vervolgens kan worden overgedragen aan al je medewerkers. Zo zorg je voor een herkenbare employer branding via al je kanalen!
Zet je eigen ‘carrière-pagina’ op
Heeft jouw bedrijf nog geen carrière-kanaal? Dan is het nu tijd om het op te zetten! Maak optimaal gebruik van je socialmediakanalen door er in ieder geval een hiervan te wijden aan een carrièrepagina. Post vacatures, of vertel op deze pagina waarom juist jij de leukste werkgever bent. Uit onderzoek blijkt dat LinkedIn en Instagram hiervoor de twee beste kanalen zijn. Mocht je andere opties willen onderzoeken, kijk dan ook eens naar Facebook, Twitter, Youtube of Tiktok.
Zorg voor een uniek verhaal
Wat is jouw verhaal? Waarom is jouw bedrijf ooit van de grond gekomen? Wat zijn je missie, visie en kernwaarden en hoe streef je dat dagelijks na? En wat doe jij anders dan de concurrent? Bedenk wat jouw bedrijf en aanpak uniek maakt en formuleer dit in een kort, pakkend verhaal. Zorg ervoor dat jouw medewerkers dit verhaal door en door kennen en draag dit verhaal vervolgens op alle kanalen uit.
Creëer gevarieerde en creatieve content
Employer branding draait niet alleen om het creëeren en uitdragen van vacatures. Alle content die gerelateerd is aan jouw bedrijf of sector is relevant om te delen! Begin bijvoorbeeld met het schrijven en delen van blogs, of zorg voor video’s of foto’s op jouw socialmediakanalen. Daarbij kun je denken aan ‘behind the scenes’ beelden, interviews van teamleden of een compilaties van het laatste bedrijfsuitje.
Maak van jouw medewerkers ambassadeurs van jouw bedrijf
Geef toekomstige medewerkers inzicht in de werkplaats door ze echt een kijkje in de keuken te geven op social media. Laat medewerkers van verschillende afdelingen jouw socialmediakanalen eens helemaal overnemen en meenemen achter de schermen. Jouw team zal op deze manier de rol van ambassadeur van jouw bedrijf krijgen en een vertrouwelijk inzicht kunnen geven voor eventueel nieuwe collega’s.
Investeer in employer branding
Het creëeren van content om jouw employer branding op een effectieve manier in te zetten, kost veel tijd. Het is daarom slim om hierin te investeren. Zet iemand neer die voor jou de volledige socialmediakanalen bijhoudt en aanpakt, met nieuwe ideeën komt en de content creëert voor jouw employer branding!