De verkeerde persoon aangenomen? Zo ga je om met de gevolgen!

Je vindt de perfecte kandidaat, hebt een positief gesprek en neemt iemand zonder enige twijfel aan. Maar wanneer jouw nieuwe collega eenmaal is begonnen, bleek het toch te mooi om waar te zijn. Hoe los je deze situatie op en hoe ga je om met de gevolgen hiervan? Met onze tips weet je in het vervolg precies waar je op moet letten en hoe je deze teleurstelling kunt voorkomen.

Wees eerlijk

Iedereen die wel eens iemand heeft aangenomen, maar die uiteindelijk toch niet de beste match bleek te zijn kent het dilemma: geef je deze persoon toch nog een kans? Of beken je dat je de situatie verkeerd hebt ingeschat; met als gevolg dat je iemand moet teleurstellen? Over het algemeen is het natuurlijk altijd beter om eerlijk te zijn: in wat voor situatie dan ook. Bereid je voor op een pijnlijk gesprek, waarin je aan je nieuwe collega laat weten wat je van zijn of haar voortgang vindt en geef deze persoon dan ook de mogelijkheid om hier op terug te komen. Misschien is er een goede reden voor en kun je ervoor kiezen om diegene toch nog een kans te geven. Het zou natuurlijk ook goed kunnen dat jouw nieuwe medewerker het zelf ook niet naar zijn of haar zin heeft en het voor jullie beide beter zou zijn om de samenwerking op een goede manier te beëindigen.

Voorkomen is beter dan genezen

Heb je jouw nieuwe medewerker wel de juiste vragen gesteld in het sollicitatieproces? Tijdens dit proces is het namelijk van belang om na te gaan waar deze persoon vandaan komt en waar hij of zij naar toe wil groeien. Door dat voor beide partijen goed voor ogen te hebben, weet je of je voor langere tijd een verbintenis aan kunt gaan. Ook andere momenten binnen de employer journey kunnen ervoor zorgen dat je zeker weet dat jouw collega nog op de juiste plek is en dat je een goede keuze hebt gemaakt door hem of haar aan te nemen. Zo kun je bijvoorbeeld (vooral in de eerste maand) regelmatig feedbackmomenten inplannen. Tijdens deze momenten kun je er door de juiste vragen te stellen achterkomen of iemand zich op zijn plek voelt, zijn of haar taken goed uitvoert en of diegene niet de schijn ophoudt!

Interview werkgever

Bedenk de gevolgen (en kosten) van alle scenario’s

Een medewerker ontslaan is voor beide partijen een moeilijke situatie. Naast dat het extreem vervelend en pijnlijk is, kan het je ook nog eens onnodig veel geld kosten. Het is daarom belangrijk om goed na te gaan wat het precies kost om iemand los te laten en wat het eventueel zou kosten om iemand nog een extra training of cursus aan te bieden. Ook andere gevolgen zijn van belang. Zo moet je niet vergeten dat een slecht teamlid enorme gevolgen kan hebben op je team. Een niet goed functionerende collega zorgt voor frustratie, demotivatie en irritatie bij de rest van het team. Gaan je andere teamleaden minder goed presteren? Dan kan ook dat weer voor extra kosten zorgen. In sommige gevallen loop je zelfs het risico dat jouw toptalent overstappen naar een ander bedrijf.

Houdt het eindgesprek zo netjes en respectvol mogelijk

Het houden van een slechtnieuwsgesprek is nooit leuk. Beide partijen verliezen en niemand haalt er iets uit. En toch moet het gesprek gevoerd worden: en wel op een nette en respectvolle manier! Ga met elkaar in gesprek en zorg ervoor dat je jouw nieuwe medewerker tijdens dit gesprek ook aan het woord laat en naar hem of haar luistert. Wees vervolgens duidelijk in wat je van diegene hebt verwacht, op welke manieren je dit hebt aangegeven tijdens evaluatiegesprekken en waarom diegene deze verwachtingen niet heeft waargemaakt. Het heeft geen zin om er doekjes om te winden of iets mooier te maken dan het is. Geef iemand dan ook direct aan dat je de samenwerking wilt stopzetten en hoe die procedure eruit zal zien. Zo zorg je ervoor dat deze persoon zich ondanks alles toch gerespecteerd voelt.

Wees niet te hard voor jezelf

Het risico dat je iemand aanneemt die uiteindelijk toch niet zo goed bij jouw bedrijf past, is er altijd. Zelfs al leek het nog zo goed te matchen en heb je nog zoveel gesprekken met deze persoon gevoerd. Het kan zijn dat iemand zich anders voor heeft gedaan, of dat iemand zich zelf niet op zijn of haar plek voelt en daarom niet optimaal presteert. Reflecteer voor jezelf wat jij anders had kunnen doen en neem dit mee naar de volgende solliciatieprocedure, maar blijf niet te lang in je fouten hangen en luister altijd naar je eerste gevoel!