Eerste hulp bij jouw corporate social media

Moet ik een Instagrampagina aanmaken voor mijn bedrijf? Wat voor content moet ik posten als ik een pagina heb en wie gaat het bijhouden? Dit is een vraag die bij veel klein tot middelgrote bedrijven voorkomt. Social media is overal om ons heen. Een grote groep van de bevolking heeft een Instagram, Facebook of zelfs TikTok account. Social media werd in eerste instantie gebruikt om met vrienden in contact te zijn en content te delen. Echter zie je tegenwoordig dat veel bedrijven een grote aanwezigheid hebben op social media en dat het steeds meer een verschuiving maakt naar een commercieel platform waar ook bedrijven op zitten. Maar hoe pak je dat aan en zet je het op? De Groeiclub helpt je bij het het kiezen van de juiste aanpak rondom social media voor jouw bedrijf.

Social media = Marketing

Social media is eigenlijk een marketingtool. Het doel is altijd om jezelf in contact te brengen met de doelgroep of nieuwe klanten en jouw bedrijf meer zichtbaar en benaderbaar te maken. Het is een tool om je reputatie te onderhouden en interactie te creëren. Het is aan te raden om social media ook als project op te pakken. Net zoals voor marketing heeft social media een strategie nodig. Een doel, een plan en een uitwerking. Wat voor soort content post je en wat niet? In welke stijl moet je het doen en gebruik je overal wel de huisstijl voor?

Type bedrijf en social mediastrategie

Het inzetten van social media is uiteraard meer vanzelfsprekend als je echt een fysiek product verkoopt. Je kunt dit product op verschillende manieren fotograferen en content mee maken. Bepaalde features uitlichten. Het is makkelijk om hier veel beeldende onderdelen voor te gebruiken die perfect aansluiten op de mogelijkheden die bijvoorbeeld Instagram biedt. Maar wanneer je een dienst verkoopt moet je een manier bedenken om jouw boodschap over te brengen. Of je nu een product of dienst verkoopt. Voordat je een social mediakanaal opricht voor je bedrijf, moet je in ieder geval voor de strategie de volgende stappen uitwerken. De grootte ervan kun je natuurlijk zo ambitieus maken als dat je zelf wilt. Denk hierbij ook aan het tijdsbeslag dat je wilt dat het gaat innemen in je organisatie:

  • Doelstellingen

Je strategie begint met een doelstelling. In de uitvoering toets je steeds of de activiteit die op social media plaatsvindt bijdraagt aan het doel. Voorbeelden van doelstellingen kunnen zijn: het vergroten van merkbekendheid, vergroten van betrokkenheid/loyaliteit en het vinden en in contact komen met leads.

  • Doelgroep

Beschrijf wie je wilt bereiken. Een groot gedeelte van de bevolking zit op social media. Maar bevat het kanaal van social media wel de juiste mensen die je wilt aanspreken. Zo is de leeftijdscategorie op Instagram grotendeels tussen de 18 en 30 jaar.

  • Kernboodschap

De kernboodschap moet impliciet overal naar voren komen en verweven zijn in de content die je plaatst. De beste content bevindt zich op het snijvlak van wat jij kwijt wil en wat je doelgroep wilt horen.

  • Kanalen en vorm

Pas in deze stap ga je bepalen in welke vorm en via welk kanaal je de boodschap over gaat brengen. Bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Of als je een jonge doelgroep hebt misschien wel TikTok? Deze keuze moet dus naadloos aansluiten op waar je publiek is en wat voor vorm (video, foto, audio) de tekst moet zien.

Uitvoering

Een strategie uitzetten is een goede start, maar hiermee ben je nog niet klaar. Strategie is de basis, maar echt succes behaal je met de uitvoering van social media. Doorloop de onderstaande drie stappen om consistent de content te vinden die bij je bedrijf past en die de doelgroep wil zien.

  • Luisteren

Begin, zoals bij elke vorm van communicatie, met luisteren en eventueel onderzoek doen. Luisteren en kijken naar gesprekken die op social media plaatsvinden geven je input. Ga na waarom mensen over jouw bedrijf/product/dienst willen praten, waarom ze het interessant zouden vinden om er meer van te zien. Wat speelt er allemaal rondom de markt van jouw bedrijf/product/dienst? Wat leeft er onder de doelgroep en wat leeft er ook bij de concurrenten?

  • Publiceren

Wanneer je vol inspiratie en en ideeën zit, kun je gaan beginnen met het daadwerkelijk maken van de content (een foto, video etc.). Zorg ervoor dat je niet random content gaat plaatsen, maar houd altijd vast aan bepaalde formats. Door jouw huisstijl te gebruiken, denk aan dezelfde lay-out, kleuren en lettertypes. Zo zorg je ervoor dat je herkenbaar blijft en een consistent verhaal blijft vertellen. Zorg ook dat je berichten regelmatig plaatst. Je hoeft echt niet elke dag te posten, maar zorg ervoor dat je account niet een maand lang stil blijft liggen.

  • Reageren

Dit is een essentieel onderdeel van social media. Reageer op reacties onder foto’s, video’s en in de inbox. Social media is uiteindelijk het meest waardevol voor je bedrijf als er conversaties worden gestart over jouw product of dienst, want dit betekent wellicht het behalen van jouw gestelde doelstelling gerelateerd aan merkbekendheid, loyaliteit of het krijgen van leads.

 

Kortom: het opzetten van social media voor je bedrijf is een kwestie van strategie, uitvoering en het hebben van een helder doel omtrent je kernboodschap en doelgroep. Ga na of jijzelf of iemand uit de organisatie de tijd en affiniteit heeft om met social media aan de slag te gaan en het te onderhouden. Misschien is het wel de moeite waard om er iemand voor aan te nemen die dit voor je uit handen neemt. Good luck!

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!