De wereld staat constant in beweging. Wanneer je met je ogen knippert zijn de dingen die je hebt geleerd tijdens je studie alweer niet meer relevant. Voor de de groei van het bedrijf en je medewerkers is het belangrijk om te doen aan ‘upskilling’ en ‘reskilling’. Zorgen dat je medewerkers toekomstbestendig zijn. Daardoor staan je medewerkers constant in ontwikkeling, wat zeker niet onbelangrijk is bij het behouden van talent. Meer over leren? Lees snel verder!
Wat is upskilling en reskilling?
Bij upskilling en reskilling gaat het om het ondersteunen van medewerkers in hun ontwikkeling. Upskilling is het aanleren van nieuwe relevante vaardigheden die bij de huidige functie horen. Iemand is al afgestudeerd in het desbetreffende vakgebied, maar door ontwikkelingen worden er nieuwe skills gevraagd. Het draait om het relevant blijven en toekomstbestendig zijn in het vakgebied – de vaardigheden naar een hoger niveau tillen. Reskilling is het aanleren van nieuwe vaardigheden om andere taken op te kunnen pakken. Hier draait het om het leren van een andere functie of discipline. Een bepaalde functie kan zijn komen te vervallen door de digitalisering van het bedrijf, maar deze medewerker kan met behulp van reskilling wel worden ingezet voor een andere functie.
Hiermee behoud je talent
Upskilling en reskilling zijn nuttig voor zowel de medewerker als het bedrijf. De meeste organisaties richten zich op het ondersteunen van de medewerkers in hun ontwikkeling, gericht op het beter functioneren bij de huidige taken. Dit is natuurlijk belangrijk, maar als bedrijf (en persoon) wil je ook vooruit – groei! Er wordt vaak nog te weinig gedacht aan de toekomstvisie van medewerker en bedrijf. Als bedrijf wil je voorlopen op de zaken en innovatief zijn. Medewerkers die al bezig zijn met het leren van de volgende stap, zijn hiervoor essentieel. Aan de andere kant wil je als medewerker ook waarde toevoegen, toekomstbestendig en onmisbaar zijn en jezelf blijven ontwikkelen. Het is belangrijker dan ooit om je personeel ook te behouden. Een van de voornaamste aspecten voor personeelsverloop, is het missen van uitdaging in hun werk. Door genoeg uitdaging en ontwikkeling te bieden, kijken medewerkers minder snel rond voor een nieuwe baan. Mocht er toch iemand vertrekken? Dan heb je, met dank aan up- en reskilling, medewerkers die breed inzetbaar zijn.
Hoe implementeer je upskilling en reskilling binnen je bedrijf?
Ten eerste is het belangrijk om inzichtelijk te krijgen: welke skills je nu in huis hebt, welke doelen je wil halen, welke skills je daarvoor nodig heb. Vervolgens kun je hier een plan voor ontwikkelen. Het aanleren van skills kan op veel verschillende manieren. Wanneer het lastig is om trainingen in te plannen qua tijd, is microlearning een passende oplossing. Hierbij wordt de stof in stukjes, en vaak online, aangeboden. Denk aan leervideo’s van drie tot zes minuten of een minigame. Je behaalt steeds een stukje in het leerdoel. Een andere manier is peer coaching. Hierbij laat je medewerkers samenwerken – van duo tot een groepje. Hierdoor ontwikkelen zij nieuwe vaardigheden, delen zij ideeën en lossen problemen op. Zij kunnen direct vragen stellen over de werkzaamheden en sparren over ideeën. Daarbij helpt deze vorm bij het ontwikkelen van skills als leiderschap, effectieve feedback en creativiteit. Deze mogelijkheid is ook handig door juniors met seniors te koppelen. Zo combineer je de talenten van een junior en een senior. Laat je hen leren van elkaar en nieuwe inzichten ontwikkelen. Een andere manier is het wisselen van taken. Door medewerkers te laten roteren in functies en werkzaamheden, ontwikkel je ook nieuwe vaardigheden. Ook helpt het in creativiteit en een frisse blik op de taken. Misschien ontdekt iemand wel een ander talent. Voor een senior taak of manager is deze manier van werken ook handig voor de strategie. Ten slotte is het belangrijk om een open cultuur te creëren voor het ontwikkelen van skills. Hier kan je een budget voor vrijmaken of een bepaalde periode per jaar aan besteden.
Kortom: voor de groei van het bedrijf en medewerkers is upskilling en reskilling belangrijk. Dit bevordert de groei van het bedrijf op innovatie, maar ook de medewerkers zelf. Daarbij zorgt het voor het behoud van talent en mochten er toch mensen vertrekken, ben je tenminste breed inzetbaar en op de toekomst voorbereid!