Het belang van alignment

Medewerkers zijn essentieel voor je organisatie. Welk bedrijf is nu niet op zoek naar betrokken medewerkers?! Een belangrijk aspect hierin is alignment: één duidelijk verhaal, dat klopt en overal in terug komt. Wat het belang hiervan is en hoe je dat organiseert? Je leest het hier!

Wat is alignment?

Alignment, wat betekent dat eigenlijk? Alignment betekent vrij vertaalt: op één lijn liggen. Wanneer je ‘aligned’ bent als organisatie, staan alle neuzen dezelfde kant op. Je hebt één en hetzelfde verhaal dat jullie vertellen in alle soorten uitingen. Of dit nu privé op het buurtfeest is, de content op de website of het jaarplan, het komt met elkaar overeen. Alignment is het geheime wapen van succesvolle bedrijven. Gedeelde overtuigingen leiden ertoe dat je een sterke organisatie hebt en ergens voor staat. Hoe simpeler, concreter en helderder, hoe beter. Vlakken waarop dit belangrijk is, zijn onder andere: strategisch niveau, richting klanten, intern en richting de arbeidsmarkt. Want zoals marketinggoeroe Simon Sinek zegt: klanten zullen nooit van je organisatie houden, als je eigen medewerkers dat niet doen.

Aligned medewerkers

Het begint dus bij ‘aligned medewerkers’. Dit is zijn medewerkers die weten hoe zij met hun expertise waarde kunnen toevoegen aan doelstellingen en ambities van de organisatie. Wat willen we bereiken, waarom willen we dat bereiken en hoe willen we dat bereiken? Betrokken medewerkers vinden het belangrijk om bij te dragen aan het geheel en voelen zich verbonden. Het ‘aligned verhaal’ geldt als leidraad in werk en maakt de keuze voor een bepaalde strategie helder. Je vormt een front. Deze verbondenheid met een organisatie zorgt ervoor dat medewerkers zullen blijven en gemotiveerd zijn. Zij zijn ondernemend en werken beter samen. Het levert voor de medewerkers en de organisatie voldoening en een goed resultaat op. Dit resulteert weer in meer klanten en klanttevredenheid. Een organisatie en medewerkers versterken elkaar.

Tips

  1. Een goede alignment begint bij je interne communicatie. Wat maakt jullie uniek? Maak een analyse van jullie bedrijf. Schets een duidelijk beeld van jullie kernwaarden, missie en visie.
  2. Vanuit de analyse werk je aan een goed verhaal. Een verhaal geeft richting, verbindt en creëert saamhorigheid. Het is het vertrekpunt van alignment. Maak dit verhaal zo simpel, concreet en helder mogelijk. Lastig om het verhaal te vormen? Betrek medewerkers erbij. Hierdoor heb je meerdere perspectieven en voelen medewerkers zich meer betrokken – begin van een betere alignment.
  3. Alle medewerkers moeten het verhaal kennen, begrijpen en voelen. Het verhaal moet medewerkers richting geven in de organisatie en dienen als inspiratie. Tegenwoordig willen medewerkers een bedrijf dat een duidelijke purpose heeft.
  4. Positioneer het verhaal goed. De manier waarop het verhaal wordt gebracht is bijna belangrijker dan het verhaal zelf. Hoe krijgt het verhaal betekenis in de dagelijkse werkzaamheden van medewerkers. Laat het verhaal tot leven komen door het overal in terug te laten komen en door te voeren naar dagelijkse bezigheden. Dit kun je doen met bepaalde voorwaarden, tradities en best practices.
  5. Wanneer het verhaal er intern goed inzit, is het key om dit ook naar buiten te brengen. Dit kan met een campagne als je een groter budget hebt, maar ook met een klein budget kun je dit verhaal goed naar buiten brengen. Richt je communicatiekanalen zo in, dat het verhaal overal terug komt. Sociale media en je website zijn hierin essentieel.

Kortom: alignment is essentieel voor een organisatie. Het resulteert in een duidelijke strategie, betrokken medewerkers en tevreden klanten. Het kan mensen net dat stukje purpose geven waar zij naar zoeken. Zorg dat het verhaal klopt en terug komt in dagelijkse bezigheden. En niet vergeten: keep it simple!

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!