Het belang van klantrelaties

Hoe belangrijk het binnenhalen van klanten ook mag zijn, het behouden van bestaande klanten is van onschatbare betekenis voor ieder bedrijf. Er zijn ontelbaar veel potentiële andere bedrijven tegen wie je moet concurreren. Dit maakt het nog belangrijker om goede klantrelaties op te bouwen en ervoor te zorgen dat jouw klant tevreden is én blijft, dit zorgt namelijk voor meer zakelijk succes. Waarom? Lees verder!

Waarom is het behouden van klanten zo belangrijk?

Het behouden en onderhouden van bestaande klanten zorgt voor een goed fundament van klantloyaliteit. Daarbij komt kijken dat in veel gevallen loyaliteit verder gaat dan tevredenheid. Buiten dit is het financieel gezien ook nog eens efficiënter om aandacht en tijd te blijven besteden aan jouw huidige klanten, dan nieuwe klanten. Het werven en binnenhalen van nieuwe klanten kost namelijk veel tijd, inspanning en geld. Verder zorgt het behouden van vaste klanten vaak voor upselling en cross-selling. Wanneer je langere tijd in zee gaat met bedrijven, wordt de kans vergroot dat zij durven te investeren in jouw bedrijf of product. Dit zorgt voor wederzijds vertrouwen en vergroot de klantwaarde.

Een ander belangrijk onderdeel is positieve mond-op-mondreclame. Klanten die tevreden zijn zullen dit communiceren naar de buitenwereld. Zij kunnen jou aanbevelen aan hun zakelijke relaties of aan vrienden, familie en collega’s. Dit kan resulteren in het vergroten van je klantenbestand en de groei van je bedrijf. Bovendien verhoog je de kans dat klanten bij jou blijven terugkomen, in plaats van dat zij naar een concurrent gaan. Dit zorgt voor een gevoel van zekerheid en stabiliteit voor beide partijen.

Tips

Al met al is investeren in je klantrelaties, een investering in de toekomst. Het kan namelijk het verschil betekenen voor de groei van je bedrijf. Alleen het binnenhalen van klanten is niet meer genoeg en daarom is juist het onderhouden van klanten een cruciaal onderdeel voor het succes van je bedrijf. Vooral in de zakelijke wereld van nu, waar concurreren niet te voorkomen is.

Dit proces is echter niet altijd even makkelijk. Daarom volgen er hier nog wat belangrijke tips!

– Luister naar uw klant
– Bouw vertrouwen op
– Ben oprecht geïnteresseerd
– Ben proactief
– Reageer snel
– Doe wat je zegt/kom je afspraken na
– Betrek de klant
– Zorg voor persoonlijke benadering
– Blijf loyaal
– Geef een keer iets extra’s

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!