Hoe ontwikkel je jouw personal branding?

Of je nu jouw eigen bedrijf hebt of niet: personal branding is altijd belangrijk. Wie ben jij en waar sta je voor? Het kan best lastig zijn om daarachter te komen. Echter laat je bewust of onbewust overal een indruk achter. Door een duidelijk beeld te hebben van wie jij bent en waar je voor staat, weet je wat jouw sterke punten zijn en maakt dit het makkelijker om keuzes te maken. Maar hoe kom je hierachter? Wij helpen je!

Wat is personal branding?

Personal branding is te vergelijken met merkbranding: het vertelt iets over wie je bent, wat je doet en wat jou authentiek maakt. Het zorgt ervoor dat jij je kunt onderscheiden van anderen. Dat betekent niet dat je jezelf moet veranderen, allemaal unieke skills moet neerzetten en vervolgens daarover moet gaan pochen. Nee, jouw personal branding vertelt iets over jouw kwaliteiten, ambities en passies. Om dit vervolgens helder voor jezelf te hebben en keuzes te kunnen maken, maar ook om te kunnen communiceren wie jij bent en waar jij voor staat.

Wat maakt jouw authentiek?

Het is belangrijk om dicht bij jezelf te blijven: wat maakt jouw authentiek? Wanneer jouw branding niet past bij wie je echt bent, zal het voor jezelf ook lastig worden om keuzes te maken en val je op den duur door de mand. Iedereen is uniek, dus wat is jouw verhaal? Maak dit duidelijk en weet waarom mensen voor jou moeten kiezen en niet voor de concurrent. En laat dit zien! Zonder het door te hebben, heb je al een personal brand. Je laat jezelf immers online en fysiek zien. Echter is het fijn om hier een duidelijk beeld van te hebben, zodat je beter weet wat je wil én wat je wil uitstralen.

Ikigai

Hulp van het ikigai-model

Erg handig en belangrijk: personal branding, maar hoe weet je wat jou uniek maakt? Daarvoor hebben de Japanners een handig model bedacht: jouw ikigai. Oftewel, “jouw reden van bestaan”. Vul de buitenste vlakken in: waar houd je van? Wat heeft de wereld nodig? Waar kan je betaald voor worden en waar ben je goed in? Het is makkelijk om hier eerst zoveel mogelijk dingen op te schrijven en dit vervolgens concreter te maken. De kaders met de overlappende cirkels vormen jouw passie, missie, roeping en beroep. Vervolgens kun je hier je conclusies uithalen: matchen deze aspecten? En in het midden: jouw ikigai.

Van ikigai naar personal branding

Wanneer je jouw ikigai hebt gevonden – een goed beeld hebt van wie je bent en waar jij voor staat – is het tijd om dit verhaal te vertellen. Nogmaals, dat houdt niet in dat je moet pochen over wat jij wel niet allemaal kan. Zorg dat je jouw verhaal waar maakt. Niets werkt zo goed als mond-tot-mondreclame. Zorg dat je ergens goed in wordt, dat anderen hierbij altijd aan jou denken. Wat maakt jou uniek? Laat het zien!

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!