De employee journey: wat houdt het precies in? Het is een belangrijk begrip om te kennen en nog belangrijker om op de juiste manier toe te passen. Wat de employee journey betekent en hoe je deze het beste inricht, lees je hier!
Wat is de employee journey?
De employee journey is de reis die een werknemer aflegt binnen jouw bedrijf: van het moment van aannemen, tot het moment dat ze het bedrijf verlaten. Alle contactmomenten binnen deze reis zijn van belang voor een bedrijf; meer dan vaak wordt gedacht! Zo heeft de employee journey niet alleen effect op je medewerker, maar ook op het imago van je bedrijf. Richt je jouw employee journey namelijk niet goed in? Dan is de kans groot dat je dit op lange termijn zult merken aan de recensies, reviews en feedback op de manier van aanpak van jouw onderneming.
Hoe richt je de employee journey in?
Binnen de employee journey zijn een aantal processen te onderscheiden. De meest belangrijke processen zijn: het moment van aanname, tussentijdse feedbackgesprekken en het moment van vertrek. Het inrichten van de employee journey is vaak een tijdrovend proces. Het is namelijk van belang dat je ieder proces binnen de employee journey zo goed mogelijk begeleidt. Daarnaast tellen niet alleen de contactmomenten tussen jouw en werknemers mee, ook de contacten tussen jou en je collega’s en zakenpartners horen bij de employee journey. Om deze processen zo goed mogelijk in te richten kun je de visie en kernwaarden van jouw bedrijf als uitgangspunt nemen.
Breng jouw visie en kernwaarden over
Wat is voor jou echt belangrijk? En hoe zorg je ervoor dat iedere medewerker van jouw onderneming deze visie en kernwaarden in acht neemt en overbrengt naar de klant? Sta je voor persoonlijk contact? Pas dit dan ook binnen je eigen bedrijf toe. Zorg dat je jouw medewerkers persoonlijke begeleiding geeft. Als je als werkgever eenmaal hebt bepaald hoe je jouw werknemers een betere toekomst biedt en jezelf onderscheidt ten opzichte van de concurrentie, kun je je volledig richten op de employee journey en van je werknemers ambassadeurs van jouw bedrijf maken.
Zorg voor een goed imago
Alle momenten tussen jou en je medewerker zorgen uiteindelijk voor een goed of slecht imago. Zo is ieder moment van belang. Plan je bijvoorbeeld eens in de zoveel weken een tussentijds feedbackmoment in met je medewerker, waarin je hem of haar voorziet van opbouwende kritiek, dan kan dit het imago van je bedrijf op lange termijn zeker ten goede doen. En hoe wordt een nieuwe collega ontvangen binnen jouw bedrijf? Hoe richt je de inwerkperiode in en hoe ga je om met een ontslag? Dit zijn stuk voor stuk momenten die er kunnen voor zorgen dat iemand met een goed gevoel binnenkomt, blijft en/of weer vertrekt. En dát merk je uiteindelijk aan de manier waarop huidige en oude medewerkers over hun ervaring bij jouw bedrijf spreken.