Hoe vind je jouw droombaan? Lees het hier!

Je komt allemaal wel eens op het punt in je leven waarop je je afvraagt of je op het juiste pad zit. Misschien ben je net afgestudeerd en heb je geen idee wat de volgende stap is, of misschien werk je al jaren bij een bedrijf en kom je er toch achter dat je passie ergens anders ligt. Maar waar ligt je passie dan precies? En hoe vind je dan wel die baan waar je altijd al van hebt gedroomd? Wij zetten de beste tips voor je op een rijtje.

Start with ‘why’

Het eerste én misschien wel belangrijkste punt om mee te beginnen, is je afvragen ‘waarom’. Waarom wil je iets? Wat zijn je drijfveren in het leven en wat is voor jou écht belangrijk? Begin van binnenuit en schrijf alles op! Heb je dit voor jezelf bepaald? Dan kun je verder nadenken over de ‘wat’ en de ‘hoe’.
Hoe vind je jouw droombaan?

Weten wat je niet wilt

Weten wat je niet wilt is misschien wel belangrijker dan precies weten wat je wel wilt. Daarnaast is dit ook veel makkelijker om voor jezelf na te gaan. Kaart dingen af en bepaal voor jezelf wat niet bij je past. Denk daarbij aan bijbaantjes die je in het verleden hebt gehad of bepaalde sectoren waar je niks mee hebt. Noteer deze punten en gebruik deze vervolgens als filters bij de zoektocht naar jouw droombaan!

Dear to fail greatly

Wist je dat Walt Disney werd ontslagen van The Kansas City Star voor zijn ‘gebrek aan fantasie’? En heb je wel eens gehoord dat het Harry Potter script van J.K. Rowling door wel twaalf uitgevers werd afgekeurd voordat het een succes werd? Het is zoals Robert F. Kennedy ooit zei: “only those who dare to fail greatly, can ever achieve greatly.” Alleen degene die durven te falen, zullen grote dingen bereiken. Laat je niet tegenhouden door dingen die in het verleden zijn gebeurd. Zie het als een les, maar laat het je nooit ontmoedigen.

Ontdek je sterke punten

Het ontdekken van je sterke punten is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het helpt je wel snel vooruit bij het vinden van een baan die perfect bij je past. De snelste manier om je sterke punten te ontdekken, is door veel verschillende dingen uit te proberen. Daarnaast helpt het om je omgeving om feedback te vragen. Dat kan confronterend zijn, maar je zult zien dat je er veel uit kunt halen. Zo kun je je huidige werkgever om feedback vragen, je familie en vrienden of bijvoorbeeld een oud-leraar. Daarnaast heb je ontelbaar veel boeken die je als hulpmiddel kunt gebruiken, zoals ‘ontdek je sterke punten’ van Marcus Buckingham of ‘The Science and Practice of Strenghts’ van William Kraemer.

Bepaal welke werkethiek bij jou past

Uitzoeken en bepalen welke werkethiek het beste bij jou past is van groot belang bij het vinden van jouw droombaan. Niet alleen de werkzaamheden moeten aansluiten bij jouw wensen, ook de manier waarop er gewerkt en gehandeld wordt binnen een bedrijf moeten bij jou passen. Ben je bijvoorbeeld erg gehecht aan je vrijheid? Kijk dan goed naar functies waarin je veel flexibiliteit krijgt en waarbij je niet afhankelijk bent van een strak rooster. En is een open en transparante communicatie voor jou erg belangrijk? Laat dit dan al in je eerste gesprek met je nieuwe werkgever weten.

Wees proactief

Wees proactief en ga zelf op zoek. Wacht niet af tot je jouw droombaan tegenkomt, maar contacteer zelf recruiters of andere mensen waar je contact mee hebt gehad. Zet LinkedIn alerts aan van jouw favoriete bedrijven en stuur open sollicitaties. Zo laat je een bedrijf meteen zien dat je affiniteit hebt met het product of de dienst die ze aanbieden en je er echt voor wilt gaan. Krijg je niet meteen een reactie? Houdt deze bedrijven dan altijd in de gaten en volg ze op socialmedia, zodat je er als eerste bij bent als ze een vacature online plaatsen.