Hoe zorg je dat verschillende generaties goed samenwerken?

Het is voor het eerst dat er veel verschillende generaties samen op de werkvloer zitten. Dit gaat van Generatie Z tot Babyboomers en daartussen kan soms zelfs wel tientallen jaren verschil in werkervaring zitten. Hoe zorg je ervoor dat deze verschillende generaties goed met elkaar samenwerken?

Stereotypering vermijden

Het is te gemakkelijk om aan te nemen dat Millennials alleen maar op social media hun tijd zitten te verdoen en dat Boomers geen verstand hebben van technologie. Uiteindelijk is elke werknemer uniek. Hoe meer je als manager en collega’s de tijd in elkaar steekt om elkaar echt te leren kennen en interesse te tonen, hoe beter je achter elkaars vaardigheden komt en je potentieel elkaar juist kunt helpen. Wanneer je je werknemers stimuleert om zo min mogelijk aannames over elkaar te doen, zal dit een positief effect hebben op samenwerking en kennisoverdracht. Want eigenlijk is het hebben van zoveel invalshoeken van generaties heel nuttig voor het oplossen van problemen en de aanpak van strategie binnen een organisatie. Zorg ondanks de generatieverschillen binnen een team dat de ouderen bijvoorbeeld dezelfde mogelijkheid hebben om zich door te ontwikkelen. Laat iedereen nieuwe skills leren, eventueel van elkaar. Daarnaast is het belangrijk om de schat aan ervaring van de ouderen in het team niet verloren te laten gaan en leg deze vast voor de jongere teamleden.

Verbinding en dezelfde visie

Om verschillende generaties goed te laten samenwerken zijn verbindende kernwaarden en een gedeelde visie essentieel. Wanneer er sprake is van generatieverschillen binnen een team is het aan te raden om dit onderwerp bespreekbaar te maken. Zoek met elkaar uit wat typische uitdagingen en problemen kunnen zijn van het verschil in de generaties. Zorg dat iedereen dit begrijpt. Mocht het team dan tegen problemen aanlopen, dan zou dit vroeg opgelost kunnen worden. Daarmee wordt het ook makkelijker om een gemeenschappelijke visie te hebben onderling.

Respect centraal

De kern van het succesvol samenwerken tussen verschillende generaties is respect. Voor elkaar en voor de grote werkervaring of juist de onervarenheid die iemand heeft in zijn of haar vakgebied. Daarnaast hebben verschillende medewerkers verschillende behoeften, verwachtingen en eisen hebben van het team of het management. Denk bijvoorbeeld aan werk/privé balans, overuren, thuiswerken, ziek melden, of het nodig hebben van bepaalde ondersteuning. Pogingen om bepaalde zaken te standaardiseren zal je in een divers team met generatieverschil moeite hebben om iedereen tevreden te stellen. Besteed dus aandacht aan het team door het uitvoeren van een personeelsanalyse of het periodiek voeren van gesprekken om individuele ‘eigenaardigheden’ te identificeren zodat je er zo goed mogelijk op kan inspelen.

Succesvol werken met generatieverschillen draait met name om respect, verbinding en het vermijden van aannames. We zitten tegenwoordig in een uitzonderlijke situatie waarin we nog nooit eerder zoveel generatieverschil op de werkvloer hebben gekend. Bundel dus vooral de krachten om samen een zo groot mogelijk succes te behalen.

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!