Hoe zorg je voor een sterke corporate story?

Mensen vertellen al eeuwenlang verhalen. Het vertellen van verhalen verbindt mensen – het geeft betekenis aan mensen hun bestaan. Daarnaast is het essentieel om kennis door te geven, gedrag te veranderen en informatie te begrijpen. Mensen hebben de behoefte om onderdeel te zijn van een groter geheel en bij te dragen aan een doel. Dat is dan ook precies waarom een goede corporate story belangrijk is. Hoe je dat vormgeeft? Je leest het hier!

Waar zet je je corporate story voor in?

Een corporate story is meer dan alleen een verhaaltje bedenken. Het moet volledig aansluiten bij jouw missie, visie en kernwaarden. Jouw ‘corporate story’ moet aangeven waar je bedrijf voor staat, wat jullie doen en waarom. Een goed verhaal blijft hangen. Hersenen onthouden namelijk de samenhang tussen informatie en niet de losse flarden. Wanneer een verhaal goed wordt vertelt, tot leven komt en emoties raakt, dan blijft het al helemaal hangen. Een goede corporate story is breed inzetbaar: B2C of B2B naar de klant; maar ook zeker intern bij je organisatie.

Aan wie?

Een goed en inspirerend verhaal maakt het verkopen of promoten van jouw bedrijf makkelijk voor de marketing- en salesafdeling. Laat het verhaal overal terugkomen. Een verhaal is er om te delen. Zorg dat het verhaal authentiek is en dat klanten zich ermee kunnen verenigen: maak het persoonlijk. Een verhaal moet zintuigen prikkelen en emotioneren.

Een sterk verhaal

Vertel je corporate story zeker niet enkel aan de klant. Met een sterk verhaal zorg je voor eenheid binnen de organisatie – de behoefte om onderdeel te zijn van een groter geheel en bij te dragen aan een gezamenlijk doel. Medewerkers worden betrokken bij de kern en toekomst. Dat versterkt de bedrijfscultuur en zal helpen wanneer de organisatie door een moeilijke tijd of veel verandering gaat. Een verhaal kan bijdragen aan de samenwerking tussen medewerkers en aan leiderschapsontwikkeling. Mensen hebben behoefte aan leiders met een inspirerend verhaal en een sterke visie.

Met een sterk verhaal waar medewerkers zich mee kunnen verenigen, voelen de medewerkers zich betrokken. De verhalen en anekdotes die zij hier weer over hebben, kun je gebruiken om talent aan te trekken en te behouden. Eigenlijk net als eerdergenoemde voorbeelden, wil een werkzoekende zich kunnen verenigen met het verhaal. Zorg ook hier dat een verhaal de kandidaat raakt en dat hij of zij zich aangesproken voelt om er wat mee te doen.

Ontwerp jouw verhaal

Erg interessant en nuttig zo’n corporate story dus – maar hoe ontwerp je een goed verhaal? Het is best lastig om een goede corporate story te bedenken. Het verhaal gaat iedereen binnen de organisatie aan. Schakel daarom hulp in van je medewerkers. Iedereen heeft voor een bepaalde reden gekozen voor de organisatie. Probeer jezelf en je medewerkers de volgende vragen te stellen:

  • Origin stories: hoe zijn we begonnen? Wat dreef ons? Waar komen we vandaan?
  • Zingevingsvragen: waarom zijn we hier? Waar draait het allemaal om?
  • Humor: is het grappig? Kunnen we erom lachen, al dan niet met een grimas?
  • Kwetsbaarheid: waar ligt het hart van het bedrijf? Wat raakt ons echt? Wat hebben wij in ons bedrijf meegemaakt?
  • Strijd en overwinning: waar worstelen we mee? Wanneer hebben we een overwinning behaald?

Betrouwbare ankerpunten

Vanuit de antwoorden op deze vragen kan je verder gaan om het verhaal vorm te geven. Let er op dat je ‘corporate story’ aansluit bij de belevingswereld van je klanten. Maar houd het wel oprecht. Wanneer een verhaal niet oprecht is, prikken klanten en (toekomstige) werknemers er zo doorheen. Mensen zijn op zoek naar betrouwbare ankerpunten. Als er totaal geen diversiteit en inclusie is in de voorwaarden van het bedrijf, kun je dat lastig als verhaal gebruiken. Zoek naar wat jullie authentiek maakt. Welke verhalen binnen het bedrijf maken je aan het lachen, raken jullie of zijn herkenbaar? Ga hiermee aan de slag!

Kortom

Een corporate story is dus belangrijk voor binnen de organisatie, maar ook naar buiten toe. Het creëert een visie, houvast en duidelijkheid over de kernwaarden. Het verhaal is meestal al aanwezig, maar probeer dit samen met je medewerkers te vinden – en vooral ook uit te dragen. Laat het verhaal overal terugkomen: van voorwaarden tot socials. Mensen houden van verhalen en vertellen ze graag door!

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!