Hoeveel kost het aannemen van de verkeerde persoon en hoe voorkom je dit?

Het overkomt de beste werkgevers: je krijgt iemand op sollicitatiegesprek, je bent laaiend enthousiast, maar zodra de proeftijd voorbij is, is ook jouw enthousiasme voorbij. Iemand heeft zijn beloftes niet waargemaakt, heeft niet de juiste skills, werkt niet snel genoeg of levert niet de kwaliteit waarop je hoopte. Maar wat kost zo’n inschattingsfout nou precies? En hoe voorkom je dit in het vervolg? Je leest het hier!

Dertig procent extra

Het ontslaan van een medewerker is natuurlijk niet leuk en zorgt voor een vervelende situatie; voor beide partijen. Jij als werkgever moet iemand teleurstellen en als starter binnen het bedrijf loop je een flinke deuk in je ego op. Daarnaast kost het je als bedrijf ook nog eens flink wat geld. Uit onderzoek van de U.S. Department of Labor blijkt dat het aannemen van de verkeerde persoon ongeveer gelijk staat aan dertig procent van wat iemand jaarlijks verdient. Stel dat je bijvoorbeeld een verkeerde medior accountmanager aanneemt, die jaarlijks 40.000 euro verdient, zullen de echte kosten van jouw organisatie op 48.000 euro liggen.

Red flags

De kosten zijn dus niet mals, en daarom doe je er goed aan om deze situatie voor te zijn. Dit kun je op verschillende manieren doen. Zo zijn er bijvoorbeeld een aantal ‘red flags’ waar je op kunt letten. Komen de onderstaande punten bij jouw nieuwe medewerker voor? Dan is de kans groot dat ook jij de verkeerde persoon hebt aangenomen.

  • Te laat komen
  • Niet goed voorbereid zijn
  • Vage antwoorden geven
  • Leugens vertellen
  • Klachten over vorige werkgevers of collega’s
  • Gaten in zijn of haar CV
  • Een gebrek aan enthousiasme
  • Een gebrek aan het stellen van vragen

Let hier dus goed op tijdens het kennismakingsgesprek en de proefperiode!

Red Flags

Wees de situatie voor!

Naast het letten op slechte voortekens zoals hierboven vernoemd, zijn er nog een aantal andere dingen die je kunt doen om er voor te zorgen dat je wél de juiste persoon aanneemt. Zo kun je jouw sollicitatieprocedure aanscherpen, door iemand nog een aantal keer uit te nodigen voor een kennismaking en deze persoon ook een gesprek met andere collega’s aan te laten gaan. Je kunt daarnaast extra streng zijn tijdens de proefperiode van jouw nieuwe medewerker. Of je kiest voor een case of test waarmee je kijkt of iemand de juiste skills beheerst. Natuurlijk kun je ook hulp inschakelen van een derde partij, die als transparante bemiddelaar fungeert en zo net wat meer eerlijke informatie uit de kandidaat kan halen voordat hij of zij begint. Denk hierbij aan recruitmentpartijen of HR-professionals!

Medewerkers die er zelf mee stoppen

Volgens een onderzoek dat in 2017 werd uitgevoerd door Harris Poll in Chicago (Careerbuilding Survey) blijkt dat ongeveer driekwart (74 procent) van werkgevers zegt wel eens een verkeerd persoon te hebben aangenomen voor een rol. Ook komt het vaak voor dat medewerkers zelf stoppen met hun functie. Zo zegt twee van de drie medewerkers wel eens een baan te hebben aangenomen, waarvan ze later pas doorhadden dat het geen goede match was. De helft van deze medewerkers namen binnen zes maanden ontslag. Vijfenzeventig procent van de medewerkers zegt daarentegen loyaal te zijn aan hun huidige werkgever, in tegenstelling tot 54 procent van de medewerkers die aangeven dat hun werkgever loyaal is naar hen toe.

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!