Dat er krapte in de arbeidsmarkt is, is je vast niet ontgaan – misschien kom je zelf ook wel handjes tekort. Veel bedrijven richten zich op het aantrekken van nieuwe medewerkers. Dit is belangrijk, maar vergeet ook zeker niet het behouden van medewerkers. Door als bedrijf goed in te zetten op de ontwikkeling van medewerkers, verrijk je hun carrière binnen jouw bedrijf, versterk je je bedrijf én ben je aantrekkelijk voor nieuwe aanwinsten. Hoe je dit aanpakt? Lees snel verder!
Waarom belangrijk?
Medewerkers willen zich ontwikkelen in hun baan – genoeg uitdaging is één van de belangrijkste eisen voor medewerkers. Kunnen medewerkers zich niet verder ontwikkelen binnen het bedrijf? Dan gaan ze op zoek naar een bedrijf waar dit wel kan. Om talent te behouden is het belangrijk ontwikkeling te blijven stimuleren, zodat zij niet eens gaan nadenken over “een nieuwe uitdaging”. Daarbij kunnen potentiële kandidaten dan weer bij jullie terecht voor een lang groeipad vol kansen. Inzetten op ontwikkeling is dus niet alleen een strategie om medewerkers te behouden, maar ook om medewerkers aan te trekken, die deze kansen bij hun huidige bedrijf missen. Daarbij kunnen (lastig in te vullen) vacatures intern makkelijker ingevuld worden als je als bedrijf ruimte geeft voor ontwikkeling. Dit brengt het voordeel dat iemand het bedrijf al goed kent en je diegene blij maakt met een promotie. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers die zichzelf ontwikkelen meer betrokken, loyaler en productiever zijn, oftewel de medewerkers die je wil hebben! Los van het faciliteren van genoeg medewerkers voor het werk dat gedaan moet worden, is een investering in medewerkers een investering in je bedrijf. Hoe meer kennis en competenties binnen het bedrijf, hoe meer groei en ontwikkeling van het bedrijf. Als medewerker zich blijven ontwikkelen en op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen, kun je als bedrijf beter inspelen op deze ontwikkelingen.
Tips
Een win-win dus, maar hoe stimuleer je ontwikkeling?
Intrinsieke leermotivatie stimuleren
Motiveer medewerkers om zichzelf te wíllen ontwikkelen. Belangrijk hierbij is een waardevol doel geven. Motiveer medewerkers door hen te wijzen op wat zij ervoor terugkrijgen als ze zich verder ontwikkelen. Leg uit waarom een bepaalde cursus wordt aangeboden, wat het doel erachter is. Zo zien medewerkers het nut ervan in. Het kan zo zijn dat bepaalde medewerkers heel goed weten wat ze kunnen doen om hun expertise te vergroten. Geeft hen de ruimte om hier zelf de verantwoordelijkheid over te nemen en hen zelf te laten bepalen wat zij nodig hebben om zich te ontwikkelen. Daarbij zijn er ook bepaalde skills die die de komende jaren steeds belangrijker worden. Zorg dat je als bedrijf hiervan op de hoogte bent en deze skills kunt aanbieden. Benadruk het nut van deze skills voor het bedrijf, maar ook zeker voor de medewerker zijn. Stimuleer het uitwisselen van kennis en studie-ervaringen van medewerkers. Zo inspireren medewerkers elkaar om gebruik te maken van het leeraanbod.
Laat medewerkers hun eigen talenten ontdekken
Je zult veel medewerkers horen die zich wel willen ontwikkelen, maar lastig vinden welke richting op of wat nodig is – faciliteer hierin! Maak ruimte en tijd vrij om medewerkers hun werkzaamheden te laten analyseren en hun talenten te laten ontdekken. Dit kunnen hard skills en soft skills zijn. Stel medewerkers bijvoorbeeld de vraag waar zij energie van krijgen, wat hun gemakkelijk afgaat en wat juist minder? Dit kan ook in een assessment. Assessments zijn er niet alleen voor het kiezen van de juiste nieuwe medewerker, je hebt ook assessment die inzicht geven in talenten en groeikansen van medewerkers.
Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP)
Wanneer er een idee is van wat de medewerker wil gaan ontwikkelen en welke doelen hij of zij wil halen, kan dit worden vormgegeven in een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP). Een praktisch plan om de ontwikkeldoelen te halen, waarbij de doelen in kleinere stappen worden gedeeld. Het is de kunst om de individuele doelen van de medewerker te koppelen aan de bedrijfsdoelstellingen. Vaak bestaat een POP uit kortetermijndoelen en langetermijndoelen en afspraken tussen de manager en medewerker. Vaak is het een plan waarin staat hoe een medewerker zich op korte termijn in zijn huidige functie gaat ontwikkelen of op langere termijn naar een andere functie gaat groeien.
Ontwikkelingsgesprekken
Het Persoonlijk Ontwikkelingsplan is de basis voor het ontwikkelingsgesprek. Hierin bespreek je wat goed gaat, wat ontwikkelpunten zijn en wat ambities zijn. Samen ga je de stappen langs die nodig zijn om het doel van de medewerker te halen. Wat kunnen jullie hierin voor elkaar betekenen?
Passend leeraanbod
Er zijn verschillende manieren om cursussen en trainingen aan te bieden. Dit kan met een online leeromgeving of een opleidingsbudget. Iedereen binnen het bedrijf heeft andere doelen en leerpunten, zorg daarom voor een divers aanbod. Sommige dingen kun je leren in een e-learning waarbij anderen een heel leertraject of studie best past. Je kunt werken met interne en externe opleidingsmogelijkheden en op een online of fysieke manier. Online zijn er veel mogelijkheden in leren van video’s en micro-learning. Pas het leeraanbod aan op de doelen van de medewerker en maakt dit zo laagdrempelig mogelijk.
Kortom: ontwikkeling stimuleren bij medewerkers is goed voor het aantrekken van medewerkers, behouden van medewerkers en voor de groei van je bedrijf. Er zijn verschillende mogelijkheden om ontwikkeling te stimuleren intern. Vooral door talenten te ontdekken, doelen te stellen, een passend leeraanbod en natuurlijk vooral communicatie. Veel succes!