Je dromen werkelijkheid maken met het Disney Model

Zit jouw hoofd vol ideeën en bedenk je bij het uitvoeren van een idee alweer een nieuw idee? Vaak is het voor creatieve mensen lastig om structuur aan te brengen in de ideeën waarmee zij overspoelt worden. Ook Walt Disney zat vol met ideeën, maar bracht hier op een handige manier structuur aan. Hoe? Je leest het hier!

Waar komt dit model vandaan?

Wie kent Walt Disney nou niet? Iedereen is opgegroeid met zijn fantasie. Walt Disney had ook een overvloed aan creatieve ideeën. Onbewust ontwikkelde hij een manier om hier een structuur in aan te brengen om de beste ideeën ook tot uitwerking te laten komen. De mensen om hem heen merkten dat er drie verschillende Walts waren: De Dromer, De Realist en De Criticus. De Dromer voor het bedenken van zijn ideeën – zijn visie. De Realist vertaalt de visie naar concrete stappen en De Criticus bracht de grenzen aan in de ideeën. NLP-ontwikkelaar, Robert Dilts, ging hiermee aan de slag. Hij ontwikkelde een model dat kan worden ingezet tijdens coaching en brainstormsessies. Robert Dilts noemde dit: The Circle of Creativity, ofwel het Disney Model.

Hoe werkt dit model?

Voor de verschillende “Walts” gebruikte hij met zijn team ook verschillende ruimtes. Deze ruimtes zijn gekoppeld aan de types om het zo visueel mogelijk te maken. Om aan de brainstorm sessie te beginnen, is het dus belangrijk om drie verschillende ruimtes te hebben. Dit hoeven niet gelijk allemaal kamers te zijn, maar het moet wel duidelijk zijn waar welk type zit. Daarbij is de volgorde waarin de types aan het woord komen belangrijk. Begin met De Dromer, vervolgens De Realist en dan De Criticus. Bepaal een probleem of een doelstelling waar jullie mee aan de slag gaan.

De Dromer

Ga naar de ruimte van De Dromer. Zorg dat dit een inspirerende ruimte is waar je groots kan denken. Het is hier ook echt de bedoeling dat je gaat dromen. Laat je gedachten gaan en houd geen rekening met beperkingen en grenzen – alles is mogelijk. Het hoeft niet realistisch te zijn, juist niet. Stel de volgende vragen:

  • Wat willen we doen?
  • Hoe ziet dit eruit waneer we het doel bereikt hebben? Visualiseer dit: hoe ziet dit eruit? Wat voel je? Wat ruik je? Wat hoor je?
  • Waarom willen we dit doen?
  • Wat is de toegevoegde waarde en wat zijn de voordelen?

De Realist

Als Realist ga je nadenken over het plan van De Dromer. Ga naar de ruimte waar je praktisch kan denken, goed kan ordenen en overzicht kan creëren. Is deze droom te verwezenlijken? Als De Realist ga je de droom vertalen naar kleine praktische stappen. Probeer ook hier echt te visualiseren en je in te leven in de betrokken mensen. Je kijkt hier nog niet naar de beperkingen, je gaat er nog vanuit dat de droom te verwezenlijken is. Stel de volgende vragen:

  • Wanneer hebben we het doel gerealiseerd?
  • Wie moeten hierbij betrokken worden?
  • Wat hebben we nodig om dit doel te bereiken?
  • Hoe gaan we het doel behalen, wat zijn de stappen?
  • Wanneer is het doel behaald?

De Criticus

Dan is De Criticus aan het woord. Ga naar een andere ruimte, eentje waar je goed in de rol van De Criticus kan komen. Ga het idee goed na en geef hier alle kritiek op die kan bedenken. Wat zijn de problemen, obstakels en risico’s? Hoewel De Criticus kritiek geeft, is het belangrijk om te onthouden (voor het team) dat dit juist een positieve waarde heeft om de dromen realiteit te maken. Stel de volgende vragen:

  • Wat ontbreekt aan het idee?
  • Wat is niet mogelijk?
  • Op wie heeft het idee het meeste effect? Sluit het idee aan op hun behoeften? Zijn er mensen die dit maken of breken?
  • Waarom zou iemand dit idee niet goedkeuren?
  • Is het idee boeiend genoeg?
  • Wat moet er gebeuren om dit plan uit te werken en tot een hoger level te tillen?

 

Alle vragen beantwoord? Blijf herhalen totdat elk type tevreden is. Alle drie de “Walts” hebben evenveel aandacht nodig – allemaal hebben zij een belangrijke functie om van dromen concrete plannen te maken. Droom groot en kijk praktisch naar wat er allemaal mogelijk is. Succes!

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!