Maak kennis met Open Hiring

Open Hiring is een nieuwe term in de arbeidsmarkt die we wellicht steeds vaker gaan horen. Dat houdt in dat steeds meer bedrijven kandidaten zullen aannemen zonder sollicitatiegesprek. Voor zowel de werkgever als kandidaat een spannend proces! Durf jij je er aan te wagen? Lees hier meer over Open Hiring.

Wat is open hiring?

Bij Open Hiring melden mensen die een baan willen zich rechtstreeks aan voor een vacature. Het sollicitatiegesprek wordt hierbij overgeslagen en ook de opleiding, ervaring en het arbeidsverleden van een kandidaat tellen niet mee. De enige eis is dat je denkt het werk aan te kunnen. Wie geïnteresseerd is, staat op een lijst en zodra er een plekje vrij komt, kun je aan de slag!

De voordelen van open hiring

Sommige werkgevers zijn zo gewend aan het idee van een lange sollicitatieprocedure en het houden van meerdere gesprekken, dat het idee van Open Hiring zorgt voor huivering. Toch zal het in de toekomst steeds vaker voorkomen. En dat heeft verschillende redenen. Hieronder de voordelen op een rijtje!

• Het idee van Open Hiring zet vooroordelen buitenspel. Het komt nog te vaak voor dat kandidaten niet worden aangenomen op basis van hun gebrek aan jarenlange ervaring of zelfs hun uiterlijk of ras. Dat is met het concept van een open aanname voorbij. Iedereen is welkom en mag zichzelf bewijzen!
  • Doordat de kandidaten die worden aangenomen niet gescreend of gecheckt worden, is het aan hen om zichzelf te bewijzen. De motivatie van een kandidaat zal daarom ook automatisch een stuk hoger liggen, wat voor jou als werkgever weer een win is!
  • Open Hiring is een snelle oplossing voor je capaciteitsprobleem. Vacatures worden snel ingevuld en kandidaten kunnen meteen aan de slag, zonder lange sollicitatierondes of assessments.
  • De procedure van Open Hiring is goedkoper dan een traditioneel werving- en selectieproces.

Waar zit het gevaar?

Natuurlijk heeft iedereen voordeel zijn nadeel. Zo is Open Hiring geen perfecte oplossing voor je capaciteitsprobleem. Je weet nooit helemaal zeker of je met Open Hiring de juiste mensen aanneemt, waardoor het je achteraf juist meer tijd (en geld) kan kosten. Is het geen goede match? Dan is ook het personeelsverloop groter. Daarnaast biedt een nieuwe medewerker transparantie, werk en kans op groei, terwijl je niet zeker weet of die ambitie er aan de andere kant ook is.

Voor welke bedrijven is Open Hiring geschikt?

Veel bedrijven kampen momenteel met een krapte op de arbeidsmarkt. Webwinkels draaien overuren en magazijnmedewerkers of monteurs zijn bijna niet te vinden. Open Hiring kan een uitkomt zijn voor bedrijven die moeite hebben met het vinden van personeel. Hoe geschikt dit personeel is is dan een zorg voor later en kan zelfs opgelost worden door het bieden van de juiste cursussen en opleidingen.