Positieve beïnvloeding medewerkers

Hoe zorg je er nu voor dat medewerkers langer blijven, zich ontwikkelen en meer inzet tonen? Vaak is het niet een kwestie van dat medewerkers dit niet willen, maar dat ze nét even dat duwtje de goede richting op nodig hebben. Er zijn verschillende beïnvloedingstechnieken die hierbij kunnen helpen. Weten hoe je je medewerkers stimuleert meer uit hun werk te halen? Lees snel verder!

Nudging

‘Nudge’ is Engels voor ‘duwtje’ – met nudging geef je dus letterlijk een duwtje in de goede richting. Een nudge beïnvloedt iemands gedrag zonder dwingend te zijn. Hiermee maak je gebruik van onbewuste stereotyperingen, regels en denkbeelden die in ons hoofd zitten. Die kun je inzetten om andere gedrag te laten vertonen, op een niet-verplichte manier. Het is een prettige manier van gewenst gedrag te stimuleren. Hoe kun je dit dan inzetten op werk?

  • Een aantrekkelijke keuze voorstellen. Bijvoorbeeld door aan het aanbieden van fruit in plaats van ongezond eten.
  • Medewerkers subtiel herinneren. Bijvoorbeeld door medewerkers een seintje te geven dat ze te lang achter de computer zitten en even een rondje moeten lopen.
  • Een keuze extra zichtbaar maken. Bijvoorbeeld door het aanbod van cursussen en trainingen zichtbaar te maken in mails, intranet en gesprekken.
  • Inspelen op sociale conformiteit. Bijvoorbeeld door te vermelden hoeveel medewerkers het medewerkerstevredenheidsonderzoek al hebben ingevuld.

Framing

Met framing gebruik je taal en beeld om de juiste emoties aan te wakkeren en zo de overtuigingskracht te vergroten. Ook dit is te vertalen vanuit het Engels, ‘frame’ betekent ‘kader’. – in welk kader plaats je het verhaal? Een frame is dus een verhaal waar je bepaalde delen uitlicht. Je beïnvloed de interpretatie van de ontvanger. Vaak in combinatie met herhaling en consistentie. Mensen houden van herkenning, door de boodschap te herhalen of door dezelfde boodschap vaker terug te zien, worden mensen bevestigd in hun keuze of beeld. Kies bijvoorbeeld voor “nieuwe uitdaging” in plaats van “nieuwe baan”, mensen zijn over het algemeen eerder toe aan een nieuwe uitdaging dan een nieuwe baan, die stap voelt minder groot. Of stel bij een sollicitatiegesprek de vraag: “Zie je je hier al werken?”. Ook kun je wat verder gaan door in te spelen op de route van een kandidaat. Door de kandidaat iets te laten verbeelden, wordt dit beeldend en is het lastiger om voor iets anders te kiezen als dit plaatje niet past, dan voelt het al als een verlies.

Priming

Priming houdt in dat je informatie eerder herkent omdat je hier al eerder mee in aanraking bent geweest. Je zult deze informatie makkelijker herkennen en automatisch op reageren. Priming is een onbewuste vorm van leren – of allerlei vlakken. Bepaalde kleuren worden geassocieerd met bepaalde gevoelens. Priming wordt veel ingezet met adverteren en kun je dus ook inzetten voor vacatures of Employer Branding. Maar ook om betrokkenheid van medewerkers te verhogen door positieve beelden te tonen, de purpose vaak terug te laten komen of kernwaarden tot de verbeelding te brengen.

Cialdini

Psycholoog Cialdini wordt gezien als de expert op het gebied van overtuigen. Hij is vooral bekend van zijn zeven overtuigingsprincipes. Deze principes worden al veelal in de marketing gebruikt, maar kunnen zeker ook voor bijvoorbeeld Employer Branding ingezet worden. Deze principes zijn: commitment en consistentie, wederkerigheid, sympathie, sociale bewijskracht, autoriteit, schaarste en eenheid. Neem bijvoorbeeld wederkerigheid: wanneer een werkgever goed is voor de medewerkers, dan zullen de medewerkers goed zijn voor de werkgever. Dit kan ook in de vorm van een cadeautje wanneer een medewerker een jaar in dienst is. Qua autoriteit kun je bepaalde keurmerken toevoegen. Of sociale bewijskracht: het inzetten van ambassadeurs om kandidaten te bevestigen in hun keuze.

Kortom: er zijn verschillende manieren om mensen net dat stapje de goede richting in te duwen. Dit is natuurlijk goed, maar waak ervoor dat je dit niet te veel doet. Maar het is leuk en nuttig om een beetje te spelen met beïnvloedingstechnieken. Zo help je de medewerkers met stappen durven maken. Succes!

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!