Scoren met kennis: thought leadership

Kennis is macht. Kijk maar naar Steve Jobs, misschien wel de bekendste thought leader. Het is dan ook niet gek dat steeds meer bedrijven zich focussen op thought leadership. Maar wat is het? En belangrijk nog: wat is er voor nodig om het te worden? Je leest het hier!

Wat is thought leadership?

Thought leadership heeft helaas geen goede Nederlandse vertaling, maar het houdt in dat een persoon of bedrijf wordt gezien als de kennisleider binnen een bepaald vakgebied. Het draait om kennis hebben en innovatief zijn. Deze bedrijven of personen nemen een leidende en onderscheidende positie binnen hun vakgebied: inspirerend en een afwijkende visie. Echter is thought leader zijn, niet iets hoe je jezelf kan benoemen. Je wordt **gezien als de tought leader. Je moet het verdienen. Het ligt nauw samen met reputatie, kwaliteit en het kennen van de behoeften van een klant. Thought leadership is wel daarom een strategie die je kan toepassen.

Stappen voor een thought leadership strategie

Thought leadership is niet iets dat je van de een op andere dag bedenkt of bent. Het kost veel tijd en moet door het hele bedrijf begrepen en toegepast worden. Thought leadership is een strategische keuze over hoe je je wil positioneren en hoe anderen je zien, je reputatie. Het is belangrijk dat je als bedrijf een expertise hebt, een duidelijke lange termijn visie die afwijkt van anderen, maar aansluit op de doelgroep. Dr. Mignon van Halderen en Kym Kettler-Paddoc van de Erasmus Universiteit Rotterdam hebben een framework ontwikkeld.

Stap 1: diagnose van het potentieel

Ten eerste is het belangrijk om kritisch te kijken naar wat jullie in huis hebben. Hebben jullie genoeg kennis? Een ander perspectief dan je concurrenten? Ga na hoeveel potentieel jullie al in huis hebben voor thought leadership. Vragen die handig zijn:

  1. Welke thema’s leven echt bij onze klanten?
  2. Hebben we een vernieuwend perspectief op deze thema’s
  3. Past dit bij onze kennis en expertise?
  4. Beschikken we over de juiste middelen om dit perspectief serieus in te bedden in de bedrijfsstrategie en uitvoering ervan?

Ga na of mensen wel op jou/jullie zitten te wachten.

Stap 2: formuleren van een nieuwe visie

Het is van belang dat jullie een nieuwe, ofwel vernieuwende, visie hebben. Een andere blik op jullie vakgebied. Deze visie moet door het gehele bedrijf nageleefd worden en consistent uitgedragen.

Stap 3: kennis delen

Nu de visie staat, is de volgende stap het uitdragen van deze visie: het delen van kennis. Draag jullie kennis uit via elk kanaal. Denk aan: whitepapers, blogs, webinars, video’s, etc. Hierin is het van belang dat je echt investeert in het delen van kennis. De informatie moet kloppen, inhoudelijk zijn en kwalitatief. Zorg voor een mix van eigen kennis en andermans kennis. Het delen van andermans kennis geeft aan dat jullie je bezighouden met trends en ontwikkelingen. Die onder de loep nemen en van leren.

Stap 4: starten van een community

Relaties opbouwen met mensen in jouw vakgebied die de markt beïnvloeden is enorm krachtig voor thought leadership. Het is te vergelijken met influencer marketing. Speel zelf de centrale rol. Als mensen over het vakgebied horen, moeten zij jullie gelijk associeren hiermee. Hierdoor breid je je netwerk steeds verder uit – en kreeg je steeds meer waarde. De experts die je hierbij kan betrekken zijn specialisten in het vakgebied, opinieleiders, trendwatchers of professoren.

Stap 5: vernieuwend perspectief overzetten naar actie

Thought leadership is een continue proces. Je dient constant actie te nemen bij ontwikkelingen en trends in het vakgebied. Blijf vernieuwen en bouwen. Bewijs je thought leadership!

 

Kortom: het is niet gemakkelijk om thought leader te worden, maar het is zeker een goede strategie. In dit informatietijdperk willen mensen betrouwbare informatie, mensen met kennis en authenticiteit. Succes!

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!