Terugkeren naar je oude werkgever: dit kun je verwachten!

Terugkeren naar je oude werkgever? Dat klinkt voor sommigen misschien als een gek idee. Toch zijn er genoeg redenen te bedenken om dit te doen: of je nu een tegenaanbod krijgt, of gewoon de cultuur en jouw leuke collega’s mist. Echter zitten er ook risico’s aan zo’n ‘boemerang’ naar je oude bedrijf. Welke dat zijn? Je leest het hier!

Boemerangmedewerkers

Werknemers zien het steeds vaker: medewerkers die hun functie verlaten, om op een later moment weer bij dezelfde organisatie terug te keren. Dit soort mensen worden ook wel ‘boemerangmedewerkers’ genoemd. Aan de ene kant kan dit natuurlijk een enorm vertrouwd gevoel geven. Je kent de cultuur, de managementstijl en de medewerkers al. Je zou denken dat je zo weer achter jouw bureau aan kunt schuiven en verder kunt gaan waar je gebleven was. En hoewel dat voor sommigen ook het geval is, zitten er ook geregeld haken en ogen aan zo’n situatie. Hier zijn een aantal situaties waar je aan kunt denken!

Acceptatie van je ex-collega’s

Als de reden waarom jij terugkeert naar je oude werkgever, is omdat je jouw hechte team mist, dan zul je hoogstwaarschijnlijk weer met open armen worden ontvangen. Toch kun je je ook voorstellen dat er in de tijd dat jij weg was, een hoop is veranderd. Een boemerang-medewerker zijn, betekent dat je “een nieuwe kans hebt gekregen”. Hopelijk kom je terug in een verhoogde positie, dus je moet de grenzen verleggen en jezelf herstellen als een meer senior persoon in de organisatie. Terwijl je oude en nieuwe collega’s ontmoet, moet je benadrukken dat je ergens anders ontwikkelingsmogelijkheden en een nieuwe groei-ervaring hebt gehad en dat je blij bent om terug te zijn om wat je hebt geleerd toe te passen.

Wees transparant

Jouw oude – en nieuwe collega’s zullen je absoluut vragen waarom je oorspronkelijk ontslag nam. Het is daarom verstandig om hierin eerlijk te zijn en te vertellen waarom je precies wegging, maar wees hierbij wel positief. Er valt niets te winnen door negatief te zijn. Je hebt er notabene zelf mee ingestemd om weer terug te komen naar het bedrijf! Door te vertellen wat er allemaal niet goed was toen jij ontslag nam, zet je en je huidige werkgever, maar ook jezelf in een slecht daglicht. En dat is nergens voor nodig.

De inwerkperiode

Je kent het bedrijf natuurlijk door en door en ook de werkzaamheden zullen misschien niet heel veel verschillen van wat je in het verleden bij het bedrijf hebt gedaan. Maar zorg er wel voor dat je je open opstelt. Toon interesse in de organisatie zoals die nu is. Ontdek wat er allemaal is veranderd. En: stel veel vragen! Ga het gesprek aan met je collega’s. Zo krijg je een helder beeld van de huidige situatie én krijg je meteen de kans om aan jouw team te laten zien dat je interesse toont en er ook voor jou weer veel te leren valt.

Deel jouw nieuwe skills

Als het goed is heb je bij jouw vorige werkgever weer veel nieuwe ervaringen en skills opgedaan. De verwachtingen zullen daarom net iets hoger zijn. Vind manieren om jouw nieuwe kennis te delen en een goede bijdrage aan gesprekken te leveren. Wees hierbij wel subtiel. Pronken valt meestal niet in goede aarde. Zeg bijvoorbeeld dingen als: “In het verleden had ik veel geluk met de volgende aanpak”. Of: “wat mij opviel aan mijn laatste organisatie, was hoe we dit deden.” Je moet hierin het evenwicht vinden. Je wil aan de verwachtingen kunnen voldoen, zonder arrogant over te komen.

En onthoud: wees altijd jezelf! Je hoeft jezelf niet anders voor te doen dan dat je bent, omdat je van een ander bedrijf komt en weer een terugkeer maakt. Je bent niet voor niets opnieuw aangenomen! You can do this!