Tips voor een werken-bij

Een werken-bij is essentieel voor het aantrekken van medewerkers. Wanneer potentiële kandidaten jouw website bezoeken, moet de Employer Branding gelijk duidelijk zijn. Hoe zorg je er nu voor dat kandidaten een duidelijk beeld hebben van jullie? Dat zij weten dat zij de juiste kandidaat zijn? En op die knop van ‘solliciteren’ drukken? Je leest het hier!

Het belang van een goed verhaal

Het begin allemaal met een goed verhaal. De Employer Branding van jullie bedrijf moet duidelijk en onderscheidend zijn. Wanneer het verhaal voor jullie (en dan bedoelden we iedereen in het bedrijf) duidelijk is, dan is het om dit uit te dragen. Wat doen jullie? Wat onderscheid jullie van anderen? Wat zijn jullie kernwaarden? Dit moet overal in terug komen. Daarbij is het belangrijk dat dit verhaal aligned is: één duidelijk verhaal, dat overal terug komt. Dit verhaal moet overigens wel kloppen. Een “goed verhaal” bedenken wat helemaal niet overeenkomt met de werkelijkheid, valt altijd door de mand. Voor de potentiële kandidaat moet het duidelijk zijn waarom hij of zij voor jullie moet kiezen.

Werken-bij pagina of aparte website?

Wanneer het verhaal duidelijk is, begint het inrichten van de werken-bij. Dit kan op verschillende manieren. Sommige bedrijven wijden er een aparte pagina op hun website aan, anderen hebben een opzichzelfstaande werken-bij website. Wanneer je niet veel informatie en vacatures hebt, kun je enkel een aparte pagina op je website inrichten voor de werken-bij. Het kost minder geld en je hebt niet het onderhoud van twee websites. Echter biedt het hebben van een aparte werken-bij website andere voordelen. Ten eerste kun je deze werken-bij website volledig inrichten met de potentiële kandidaat centraal. Wanneer jullie een groot bedrijf zijn met verschillende afdelingen en vacatures, kunnen verschillende pagina’s op deze bestemde website orde creëren. Daarnaast is een aparte werken-bij website voordelig voor je vindbaarheid op Google. Maar ook via social media kan je makkelijker doorlinken naar één website, ingericht voor de potentiële kandidaat.

De kandidaat centraal

En dat is dan ook belangrijk: de kandidaat moet centraal staan. Al zijn of haar vragen moeten beantwoord worden en uitnodigend zijn om kennis te maken. Op deze pagina of website spreek je de potentiële kandidaat aan. Hier geef je een zo duidelijk mogelijk beeld van jullie bedrijf en de rol, gericht op toekomstige medewerkers. Wanneer iemand de werken-bij bezoekt, moet hem of haar direct laten inzien dat het een match is – of niet. Een werken-bij is dus authentiek en persoonlijk voor jullie bedrijf. Kan de potentiële kandidaat zich hiermee verenigen? Dan moet de stap naar solliciteren zo klein mogelijk zijn. Leef je in in de potentiële kandidaat, denk aan de Candidate Experience en Journey. Wat zou jij allemaal willen weten van een bedrijf? Wanneer klik jij op ‘solliciteren’?

Hier moet je werken-bij allemaal aan voldoen

Maar wat moet een werken-bij allemaal bevatten? Er zijn bepaalde onderdelen die terug komen bij een een werken-bij. Wel kun je hier zo creatief in zijn als jij wil – maak het passend bij jullie bedrijf.

Ten eerste is een goed beeld van jullie visie, missie, kernwaarden en cultuur belangrijk. Potentiële medewerkers moeten direct een beeld krijgen van de purpose van jullie bedrijf en de bedrijfscultuur. Wanneer de kandidaat zich daar niet mee kan verenigen, is het geen match. Om deze punten naar voren te brengen is storytelling en beleving belangrijk. Geef veel voorbeelden van wat jullie anders maakt dan de concurrent, beeldmateriaal van jullie bedrijfscultuur en medewerkers aan het woord. Maak ook een pagina aan waar de medewerkers worden voorgesteld. Als kandidaat wil je weten wie jouw mogelijk toekomstige collega’s zijn en of je daar een klik mee voelt. Dit laat ook zien dat het bedrijf oog heeft voor de medewerkers.

Daarbij zijn de vacatures natuurlijk erg belangrijk. Zorg dat deze makkelijk te vinden zijn. Wanneer er veel verschillende vacatures zijn, is het handig deze duidelijk te ordenen naar locatie, functie en niveau. Eventueel met een filter. Zet duidelijk in de vacature wie je zoekt. Geef voorbeelden van persoonskenmerken, de functieomschrijving, wat moet je al kunnen en wat ga je leren? Vaak wil een kandidaat weten hoe een week eruit ziet bij deze baan, maak hier een korte omschrijving van. Welke toekomst bied jij voor de kandidaat? Houd het wel kort en bondig. Potentiële kandidaten willen een snel een duidelijk beeld en geen ellenlange teksten. Let ook bij de vacatures op mannelijke en vrouwelijke connotaties, maak je teksten genderneutraal. Daarbij is het over het algemeen zo dat vrouwen pas solliciteren als zij voldoen aan alle eisen en mannen al als zij zes eisen kunnen afvinken.

Je wil namelijk je potentiële kandidaat zo snel mogelijk spreken. In een gesprek kunnen jullie en de kandidaat pas een goed beeld krijgen. Zorg dat de stap naar solliciteren niet te groot is. Geef een duidelijk beeld van de sollicitatieprocedure. Houd de drempel laag en leg de nadruk meer op ‘even kennismaken, wie weet zijn we een match’.

Kortom: leef je in in de potentiële kandidaat en maak je werken-bij. Wat wil je weten als kandidaat? Dompel de kandidaat onder in hoe het is om bij jullie te werken. Wat maakt jullie beter dan zijn of haar huidige werkgever? Welke mogelijkheden en voordelen bieden jullie als werkgever? Wanneer de potentiële kandidaat een goede match is en zich kan verenigen met deze dingen, maakt dat de stap naar solliciteren zo makkelijk mogelijk – en spreken maar!