Tips voor effectief samenwerken

Je komt geen vacature meer tegen zonder de vraag naar een “teamspeler”. Samenwerken is essentieel op de werkvloer van tegenwoordig. Zelfs 94% van de Nederlanders werkt in een team en het is vanzelfsprekend geworden. Toch zijn er verrassend weinig teams die ook daadwerkelijk effectief zijn. De meeste teams voldoen niet aan de verwachtingen – minder dan 20%. Samenwerken kan soms lastig zijn: het duurt lang, spanningen kunnen oplopen en een klein deel doet al het werk. Hoe je wel effectief samenwerkt? Wij geven tips!

Klein divers team

Ten eerst is het belangrijk wie in het team zitten. Uit onderzoek is gebleken dat diverse teams succesvolle teams zijn. Zorg voor teamleden met verschillende skills en persoonlijkheden, maar wel met dezelfde visie, positieve teamdynamiek, gedeelde passie en ongeveer zelfde tempo. Een team moet niet te groot zijn. Een team van zeven is ideaal. Zo is iedereen betrokken, kun je de rollen verdelen en is er genoeg diversiteit. In een succesvol team heeft iedereen een eigen rol die aansluit bij het teamlid. Hier zijn verschillende modellen voor, zoals de Teamrollen van Belbin of Denkhoeden van Bono. Ieder geval moet er iemand zijn die de leiding neemt, uitvoerende rol(len), creatieve rol(len), kritische rol(len) en een menselijke rol(len). Belangrijk is een goede verdeling tussen de aspecten van samenwerken. Denk aan: knopen doorhakken, inhoud vormgeven, nieuwe ideeën, aanscherpen en het teamgevoel behouden. Dit kun je uitbreiden met een netwerker: iemand die externe mogelijkheden onderzoekt en contacten legt, een kwaliteitsbewaker: iemand die alles perfectioneert en een evaluator: iemand die de plannen analyseert om te bepalen of het bruikbaar is en goed gaat.

Persoonlijke handleiding

Maar hoe weet je wie wat is? Investeer in elkaar beter leren kennen. Hoe beter je elkaar kent en begrijpt, hoe beter de samenwerking zal gaan. Bij samenwerken is het belangrijk dat je jezelf en je teamleden kent. Zo kunnen de rollen goed verdeeld worden, maar dit is ook essentieel voor verwachtingen. Vaak gaat het in een team mis door verschillende verachtingen en persoonlijkheden die botsen. Door van tevoren te bespreken wat mensen hun sterke en mindere punten zijn, zijn de verwachtingen helderder en weet je beter hoe je om moet gaan met verschillen. Maak allemaal een zogenaamde persoonlijke handleiding en bespreek deze. Je kunt je persoonlijkheid onderscheiden in de DISC-kleuren. En bespreek wat mensen van tevoren moeten weten of elkaar, hoe zij het liefst communiceren, wat zij verstaan onder een goede samenwerking, wat sterke punten en mindere punten zijn. Leer elkaar ook kennen over interesses, ambities en passies. Begin de vergaderingen met een kort rondje over hoe het met iedereen gaat en of zij nog leuke dingen hebben meegemaakt.

Duidelijk gezamenlijk doel

De mens houdt van duidelijkheid en toch mist een duidelijk gezamenlijk doel vaak in een team. Zorg dat het doel dat jullie voor ogen hebben duidelijk is en dat iedereen dezelfde visie heeft. Bespreek de verwachtingen die iedereen heeft. Je wil iedereen even betrokken hebben in het project. Alle neuzen moeten dezelfde kant op. Wanneer maar een handjevol mensen al het werk doen, zijn spanningen en irritaties onvermijdelijk. Stel samen een duidelijke planning op met duidelijke afspraken en eventuele consequenties. Zorg dat het voor iedereen duidelijk is wat zij moeten doen, wat hierin van hen verwacht wordt, wanneer het af moet zijn en dat iedereen hier verantwoordelijkheid voor neemt. Zet in op het groepsgevoel en ga onderlinge competitie uit de weg. En je weet het: communication is key.

Veilig klimaat

Transparantie, feedback, reflectie en vertrouwen zijn belangrijk voor een veilig klimaat waarin iedereen alles kan bespreken. Het is essentieel dat je elkaar kunt vertrouwen en dat iedereen zich gewaardeerd voelt. Wanneer er iets misgaat of beter kan, moet je dit kunnen zeggen – je strijd samen voor een doel. Eerlijke feedback is onmisbaar voor een succesvol team. Geef constructieve feedback, maakt het niet persoonlijk en stel jezelf ook kwetsbaar op. Roep niet dat iemand alles verkeerd doet en heeft verpest, maar leid het in en hou het bij jezelf. Gebruik het 4G-model: gedrag, gevolg, gevoel, gewenst. Constateer een feit en benoem jouw gevoel/visie hierbij. Bied eventueel je hulp aan. Wacht vooral ook niet te lang met het benoemen van iets dat dwarszit.

Kortom: zorg voor een klein divers team waarin iedereen een passende rol kan vervullen. Ken elkaars sterke punten, mindere punten en weet hoe je daarmee om moet gaan. Zorg dat jullie dezelfde verwachtingen hebben van elkaar en van het project. En heb deze op papier staat, inclusief duidelijke afspraken. Mocht er toch iets misgaan? In een veilig klimaat kan je dit met elkaar bespreken en zoeken jullie gezamenlijk naar een oplossingen. Echte teamspirit!

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!