Wanneer heeft een kandidaat de wow-factor?

De sollicitatieprocedure: de ene keer verloopt het soepel en vind je de perfecte kandidaat in een mum van tijd en de andere keer ben je weken-, of misschien zelfs maandenlang bezig met het scannen door profielen en het voeren van gesprekken. Maar wanneer hak je de knoop door? Juist: wanneer iemand echt die ‘wow-factor’ heeft. Hoe je daar precies achterkomt? Je leest het hier!

Wat is de wow-factor?

Al wekenlang scroll je door allerlei LinkedIn-profielen van mensen die hebben gesolliciteerd op een rol binnen jouw bedrijf. Hier en daar nodig je een persoon uit voor een gesprek. De gesprekken gaan goed, maar toch mist er iets. Dat zou zomaar eens de wow-factor kunnen zijn. Wil je echter mensen aantrekken voor de lange termijn? Dan is die wow-factor toch wel heel belangrijk! Maar wat houdt die wow-factor nou precies in? Hieronder een rijtje van de belangrijkste dingen waar jij op kunt letten, om de wow-factor bij een kandidaat zo snel mogelijk te herkennen.

Identificeer jouw ideale profiel

Nog voordat je überhaupt een vacature schrijft, of op zoek gaan naar een nieuwe medewerker, is het natuurlijk van belang dat je jouw ideale profiel identificeert. Waar moet deze persoon vandaan komen? Wat voor arbeidsverleden moet diegene hebben? En vooral, wat voor type persoon past perfect binnen het team? Door hier goed over na te denken en dit duidelijk voor jezelf af te kaarten, bespaar je jezelf op den duur enorm veel tijd!

Stel vragen die er toe doen

Tijdens een gesprek met een kandidaat, doe je er goed aan om praktische, duidelijke vragen te stellen waarmee je recht op je doel afgaat. Je hoeft geen doordachte vragen te stellen, of ‘mindgames’ te spelen. Stel vragen die er toe doen, zoals feitelijke vragen omtrent iemand zijn of haar prestaties en valkuilen. Zo krijg je een helder beeld van wat iemand heeft gedaan en wat iemand in de toekomst voor jou zou kunnen betekenen.

Investeer tijd in referenties

Het kost misschien wat extra tijd, maar het uitvoeren van een referentie-check levert je aan het einde van de dag veel waardevolle kennis op over een kandidaat. Als je goed doorvraagt, is de kans groot dat je aan informatie komt die je goed kan gebruiken in jouw beoordeling. Dat kan informatie zijn die in het nadeel van de kandidaat werkt, maar ook juist in het voordeel van de persoon in kwestie.

Kijk verder dan professionele vaardigheden

Kandidaten zullen sneller op hun profiel laten zien wat ze op professioneel vlak voor je kunnen betekenen, maar hoe zit dat buiten hun werk? Met wat voor activiteiten houden ze zich bezig? Zijn ze aangesloten aan bepaalde verenigingen, of vrijwilligersorganisaties bijvoorbeeld? Hieraan kun je namelijk ook wat sociale eigenschappen koppelen, die misschien voor jouw team weer heel waardevol zijn!

Ga af op je gevoel

Uiteindelijk is er een belangrijke pijler om erachter te komen of iemand de wow-factor heeft, namelijk: op je gevoel afgaan. Kun je met iemand lachen? Voel je die klik? Dat is misschien wel het belangrijkste om af te kaarten! Uiteindelijk maakt iemand deel uit van jouw team en krijg je dagelijks met deze persoon te maken. Kun je er op vrijdag een borrel mee drinken? Brengt hij of zij een positieve sfeer mee? Is het antwoord op al deze vragen ‘ja’, dan heb jij wellicht iemand gevonden met de wow-factor! Gefeliciteerd!

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!