Tegenwoordig is iedereen getrouwd met zijn of haar telefoon – welke generatie dan ook. Wereldwijd zijn er wel 3,6 miljard social media gebruikers. Nieuwe medewerkers werven via social media is dan ook een logische stap. Je kunt jouw doelgroep in de arbeidsmarkt goed targeten. Wij geven tips hoe jij jouw kandidaat per generatie het beste bereikt!
Generatie Z
Generatie Z zijn de nieuwkomers op de arbeidsmarkt. Deze generatie is geboren tussen 2001 en 2015. Nog maar een kleine groep van hen is afgestudeerd aan het werk, maar wanneer je op zoek bent voor stages en bijbanen, is dit de doelgroep. GenZ zijn ware ‘digital natives’ en zie je meestal geplakt aan hun telefoon. Neem daarom zeker de moeite om via social media deze doelgroep aan te spreken. Je vindt hen vooral op Instagram, YouTube, Snapchat en TikTok. Voor het werven en pushen van vacatures kun je hen het best benaderen op Instagram. Grote kans dat ze de vacature openen op hun mobiel, zorg dat het hierop goed leesbaar is. Maak zo makkelijk en authentiek mogelijk – anders swipen zij zo weer door. Zij chatten liever met een recruiter, dan dat ze gelijk op gesprek komen. GenZ is ook dé TikTok-generatie. Naast Instagram is TikTok is een ideaal platform om je Employer Branding uit te dragen. Wees ook hierin uniek en onderscheidend met persoonlijke en hippe content. Deze generatie vindt innovatie, salaris en zekerheid belangrijk. Zij staan aan het begin van hun carrière en willen zich graag ontwikkelen. Hoe dragen jullie als bedrijf daarin bij?
Millennials
Millennials zijn onmisbare medewerkers voor bedrijven. Deze generatie is geboren tussen 1986 en 2000. Zij staan in de kinder- en puberschoenen van hun carrière, maar zullen dit zeker niet bij één vast bedrijf gaan doen. Ze zijn leergierig en willen verschillende werkgevers – een ideale poel voor recruiters om in te vissen dus. Belangrijk voor hen is een leven lang leren. Ook deze generatie weet de weg te vinden op internet en social media. Zij zullen zeker een kijkje nemen op alle kanalen voordat zij op gesprek gaan. Vooral Instagram, LinkedIn en Twitter zijn populaire kanalen. Millennials zien niet enkel LinkedIn als social media voor werk en bekijken ook de Instagram van een bedrijf. Instagram is een goed platform om deze generatie op te targeten met vacatures en om de Employer Branding op uit te dragen. Belangrijk om hier te benadrukken is hoe zij zich kunnen ontwikkelen, de waardevolle bijdrage die zij zullen leveren en flexibiliteit. Maak duidelijk wat jullie onderscheidt van andere bedrijven, zorg voor een sterk werkgeversmerk.
Generatie X
Generatie X zijn de meeste leidinggevenden op de werkvloer. Zij zijn geboren tussen 1960 en 1985. Deze generatie heeft lang bij dezelfde werkgever gezeten en veel kennis opgedaan. Hierin verschilt kennis over internet en social media erg per persoon en leeftijd. Deze generatie is het meeste te vinden op Facebook en LinkedIn. Het zijn loyale medewerkers, die weten wat ze kunnen. Zet hierom in op het ontwikkelen binnen een organisatie. Een goed uitgedragen Employer Branding deinzen zij zeker niet voor terug, maar vinden hierin aanbevelingen van medewerkers en goede voorwaarden belangrijker. Hiervoor zullen zij vooral op LinkedIn kijken.
Kortom: social media inzetten voor het werven van medewerkers is tegenwoordig echt wel een must. Hierbij kun je grofweg verschillen per generatie aanwijzen, maar vergeet zeker niet onderzoek te doen naar jouw specifieke doelgroep in de arbeidsmarkt. Een duidelijk beeld van jouw doelgroep en doel is de start.