Zo word je een lerende organisatie

Verandering is de enige constante. Een bedrijf moet hierop voorbereid zijn, of ieder geval wendbaar zijn. Om doorlopende groei te realiseren ontwikkelde Peter Senge vijf disciplines voor een lerende organisatie. Wat dit is en hoe je dit aanpakt? Wij geven tips!

Wat is een lerende organisatie?

Een lerende organisatie is bedrijf of organisatie dat gericht is op de toekomst en leren centraal heeft staan. Medewerkers worden aangemoedigd om zich continue te ontwikkelen en vooral ook de ontwikkeling van het bedrijf of organisatie. Vernieuwen en verbeteren staan centraal. Er wordt kennis opgedaan, gedeeld, overgedragen, toegepast en getoetst. De term komt van Peter Senge uit het boek “The Fifth Discipline”. Organisaties moeten snel op de dynamische omgeving om zich heen reageren. Het zijn van een lerende organisatie klinkt makkelijker dan het is. Er moet een geschikte cultuur worden gecreëerd. Een organisatie waar medewerkers betrokken zijn en hun capaciteit blijven uitbreiden om tot het juiste resultaat te komen. Een cultuur waar nieuwe expansieve denkpatronen worden gestimuleerd, waar een collectieve ambitie is en medewerkers leren hoe ze samen moeten leren. Hierin staan vijf disciplines centraal. Deze vijf disciplines moeten allemaal worden begrepen en toegepast om een lerende organisatie te zijn.

De vijf disciplines

Een gedeelde visie

Bij een lerende organisatie is er niet enkel een persoonlijke visie van de oprichter, maar een gedeelde visie van alle medewerkers. Medewerkers die willen bijdragen aan de missie en visie. Zij verrichten taken omdat zij dit willen doen, willen bedragen aan de missie en visie, in plaats van dat zij taken uitvoeren omdat dit gevraagd wordt. Zo is de relatie van de medewerker met het bedrijf anders en resulteert in intrinsiek gemotiveerde medewerkers die willen leren en bijdragen.

Systeemdenken

Systeemdenken is het grotere plaatje zien. Een bedrijf is een geheel en alles staat in verband. Niet enkel ingaan op de details als individueel probleem, maar de relaties zien. Focus op details en individuele acties zonder het geheel te zien, heeft geen zin.

Mentale modellen

Medewerkers moeten zich goed kunnen identificeren met de kernwaarden van een bedrijf en een goed beeld hebben van waar het bedrijf staat en waar de ontwikkeling heen gaat. De meest succesvolle bedrijven, zijn de bedrijven die kunnen leren en zich kunnen aanpassen. Niet iets doen omdat het ‘altijd al zo gaat’. Maar dit gaat ook om verschillende perspectieven bespreken en hiervan leren.

Leren in teamverband

Een veilige plek is enorm belangrijk voor een lerende organisatie. Je moet fouten kunnen maken en kwetsbaar durven te zijn. Collega’s moeten elkaar zien als teamleden, niet als concurrentie. Om een goed functionerende teamdynamiek te behalen, moet je als team werken. Ga als team dialoog aan en leer van elkaar.

Persoonlijk meesterschap

Persoonlijk meesterschap houdt in dat medewerkers de motivatie hebben om zichzelf continue uit te dagen en te ontwikkelen, om het bedrijf naar een hoger plan te tillen.

Tips om deze disciplines na te leven

  • Moedig medewerkers aan om hun mening te geven. Zo blijft iedereen kritisch kijken naar de systemen. Stimuleer nieuwsgierigheid naar andere perspectieven.
  • Accepteer verandering als constante factor en draag dit uit. Veranderen en uitproberen is essentieel voor innovatie. Door te weten dat altijd alles verandert, ben je voorbereid op de toekomst. Zorg als leider wel voor stabiliteit in de dynamiek.
  • Stimuleer een ‘growth mindset’ in plaats van een ‘fixed mindset’. Geef medewerkers complimenten over leerprocessen en brand ze niet af wanneer er een fout is gemaakt.
  • Prik vaste momenten in voor feedback en reflectie – dit is essentieel om te leren. Bespreek met medewerkers wat zij hebben geleerd en wat hun doelen zijn. Leren is een langetermijnproces.

Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte!